Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av llesrof
Motortvätta är inte alltid det smidigaste. Hemma på gatan kan jag inte göra det och skall jag tvätta bilen får jag åka drygt 3 mil och då är motorn skitvarm. Tvätta på gräsmattan bakom huset känns inte heller okej eftersom jag misstänker att rengöringsmedlet dödar gräset. Av denna anledning blir inte motortvättarna så frekventa. Så slarv med motortvätt behöver inte innebära att man inte bryr sig om bilen.
Användarvisningsbild
av Erico
"Rent motorrum = en bilägare som bryr sig" Inte alltid kan jag intyga!
Känner många som har svart bälte i polering men skiter i service och i bästa fall vet hur man fyller på olja när lampan tänds."Döm inte hunden efter håret" som det heter, köper du bilen endast efter hur den ser ut under huven kan du bli fetlurad. En späckad servicebok och sansad säljare smäller högre i mina öron än vattenfyllda generatorer och siliconsprayade kylarslangar.
Användarvisningsbild
av StringerBell
Med (överdrivet) rent motorrum tänker jag nog fr.a. på en person som är väldigt intresserad av bilens utseende och prestanda. Sänkta fjädrar, breda fälgar, styling-kit, trimm, etc. Mycket gasa, köra fort.

Inte alltid de bästa vibbarna.
Användarvisningsbild
av Kaxe
Med (överdrivet) rent motorrum tänker jag nog fr.a. på en person som är väldigt intresserad av bilens utseende och prestanda. Sänkta fjädrar, breda fälgar, styling-kit, trimm, etc. Mycket gasa, köra fort.
Stämmer inte alls in på syrrans gubbe, sveriges renaste motorrum, aldrig någon customisering av bilen , aldrig pelle i bott man bli nästan irriterad på göbben. :D
av llesrof
Alltså kan man inte dra några slutsatser utifrån hur polerat motorrummet är. Gör man det lurar man sig själv. Men det är ju många som vill ha det så.
av freezingalaskan
Tvätta bara inte en Volvo-Yamaha V8 motor som gjorts före 2006. Äldre varianter av denna motor har problem med en balansaxel där det läcker in vatten och som gör att axeln rostar och kan orsaka totalt motorhaveri. Senare motornummer har en dränering som förhindrar detta problem. Mycket snack om detta i USA där det finns ett stort nummer av V8 motorerna och därför en hel del fall av detta problemet.

freezingalaskan
Användarvisningsbild
av camaro69
StringerBell skrev:Med (överdrivet) rent motorrum tänker jag nog fr.a. på en person som är väldigt intresserad av bilens utseende och prestanda. Sänkta fjädrar, breda fälgar, styling-kit, trimm, etc. Mycket gasa, köra fort.

Bara för att man vill ha rent och snyggt, så ska väl det inte tolkas som att bilen körs överdrivet hårt.

En skitig "grisbil" sänder nog "vibbar" att ägaren skiter totalt i sin bil, och det inte är så noga om man studsar över trottoarkanter m m.

Så det finns utrymme för olika tolkningar.
av llesrof
camaro69 skrev:
StringerBell skrev:Med (överdrivet) rent motorrum tänker jag nog fr.a. på en person som är väldigt intresserad av bilens utseende och prestanda. Sänkta fjädrar, breda fälgar, styling-kit, trimm, etc. Mycket gasa, köra fort.

Bara för att man vill ha rent och snyggt, så ska väl det inte tolkas som att bilen körs överdrivet hårt.

En skitig "grisbil" sänder nog "vibbar" att ägaren skiter totalt i sin bil, och det inte är så noga om man studsar över trottoarkanter m m.

Så det finns utrymme för olika tolkningar.
Skall man köpa bilen i fråga kan man ju snacka med säljaren och då får man oftast en rätt bra känsla av om denna skiter i bilen, bara putsar det som syns eller kör som en idiot. Som jag skrev tidigare, man kan inte dra några slutsatser om bilägaren utifrån hur ren motorn är.
av oldtimersmc
Är lite ambivalent i denna fråga, motortvätt är en "ytlig" fägring som naturligtvis är på sin plats men risken med denna pervesion skall inte förringas.
Våra bilar är späckade mad elektronik och datateknik som alla har ett gemensamt EL.
Kan gå bra men om det vill sig illa så kan det gå riktigt illa och ge mycket dyra ock djävligt svår deffenierade skador.

En klasssiker är "hmmm öh de e nog ett jordfel..." mmmen fan va ren de va...

Hellre lite skit i hörnen än ett rent helvete.

Motortvätt är som oskyddat Sex =skönt men farligt
Senast redigerad av 1 oldtimersmc, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Funk
Rent motorrum är en självklarhet, och håller man efter bilen så behöver man inte dränka allt i avfettning och spola med högtryck. Håller man rent från början så sätter sig aldrig skiten. För övrigt anser jag att risken med spolvatten i motorrummet är betydligt överdriven, snarare är det skadligt med all skit som samlas och sedan binder fukt och skapar överslag. Det finns dock några bilar/modeller som man bör vara en aning försiktig med där bl.a tidiga Volvo V8 och alla SAAB:ar med tändkassetter, men en vanlig tvättning med lågtryck tål bilar allt..

/Thomas
V502.0D spridarfråga

Om du skriver var i landet det är , kanske k[…]

ad 1: På en 1-10 skala , där Volvo240 […]

B230E får ingen bränsle

Tjena jag har en 740GLE med en b230E som får[…]

Menar du bärarmsbussningarna bak? Vet att dom[…]