Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tony_BRU
s80 D5 automat om du kör lite längre sträckor, gurglar gött om den dieseln mmmm...

mvh
Användarvisningsbild
av G-kraft
nickepicke_75 skrev:Hej på er igen,
tack för era svar! S60 kan vara intressant men det känns som att prisläget är lite högre på den? Glömde säga att vi har två barn så en bakåtvänd stol och en bilkudde. Kan vi hitta en bil med integrerad kudde vore det toppen!

V70N ifrån 2001 kan man ju hitta, var det mer problem med dem i framvagnen än övriga senare modeller? Har S80 också haft framvagnsproblem?
700/900 serien har vi haft nu så nu vill vi lämna den om vi inte kan hitta en fin, billig 960 med massor av utrustning :) Men mest lutar det nog åt en S70/S80/V70N/V70.
2.0T motorn som finns i annonser och så har den aldrig sålts i Sverige? Är det en import då? Är den dyrare att serva, finns det delar i lager i Sverige etc?

/Nicklas
En s80 med motorn 2,0T är endast importerad från italien pga skatten..så att hittar du en sådan bil med den motorn så räkna med att den är importerad från italien..men jag tror priset gällande delar och service är den samma som en 2,4 och jag tror inte att det blir skillnad i premien eftersom försäkringen kommer räkna den som en 2,4 för att den motor beteckningen 2,0T finns inte med på deras register gällande volvo s80, och då räknas det som en 2,4i med ( 170 h ) eftersom häst styrkan är detsamma....finns också v70n . 2.0t ute i marknaden också har jag sett,,,också italiensk import....Men hade jag varit dig så hade jag inte köpt en andra hands bil som är lik din v70n, kan vara lite kul med variation av bil....du har inte kollat in saab eller andra bil modeller !?
av Frigge
Håller med om att en S70 (nyare) är ett bra val, mycket bil för pengarna då dom inte står särskilt högt idag. Avråder starkt från 2,0T import. OM du får ett haveri på en sådan bil så får du räkna med enorma problem att få tag på en begagnad.

/Fredrik
Användarvisningsbild
av nickepicke_75
jo vi har kollat lite andra modeller men då har det gällt:
Audi A4 (2001 -> )
Bmw 5 serien 1998->
Bmw 3 serien nyare modeller

Vi har haft en 525iA och var nöjda. SAAB faller dock tyvärr utanför listan. Men hur vi än vrider och vänder på det så står vi säkert där med en Volvo till i slutändan och jag tänkte att då måste detta vara helt rätt forum för åsikter! ;)

Det finns alltid en massa plus och minus på alla modeller. Det estetiska är lika viktigt som det funktionella många gånger...
Men nu lutar det trots allt åt en S80 eller kanske en S60 till vettigt pris. Kanske en V70 men 2 likadana bilar är inte lika kul.

/Nicklas
av Dumle
Här är mitt första inlägg nybliven volvo ägare..snart..Köpte en S80 -00 med 170 hästars motorn 18000 mil Automat med helskinn, igår som verkar riktigt bra. Ska hämta den på onsdag. En sak som måste fixas bara, det smäller lustigt när torkarna går o smällen känner man i gaspedalen tydligt. Tar upp detta i en annan tråd. Innan jag registrerade att det var torkarna så trodde jag bussningarna fram var slut. Det var allt o jag hoppas det inte blir för jädra dyrt.
av Yngvar
/Nicklas[/quote]

En s80 med motorn 2,0T är endast importerad från italien pga skatten..så att hittar du en sådan bil med den motorn så räkna med att den är importerad från italien..men jag tror priset gällande delar och service är den samma som en 2,4 och jag tror inte att det blir skillnad i premien eftersom försäkringen kommer räkna den som en 2,4 för att den motor beteckningen 2,0T finns inte med på deras register gällande volvo s80, och då räknas det som en 2,4i med ( 170 h ) eftersom häst styrkan är detsamma....finns också v70n . 2.0t ute i marknaden också har jag sett,,,också italiensk import....Men hade jag varit dig så hade jag inte köpt en andra hands bil som är lik din v70n, kan vara lite kul med variation av bil....du har inte kollat in saab eller andra bil modeller !?[/quote]

2,0 T selges i Norge også, da vi har skatt på motorvolum
Användarvisningsbild
av ziaal243
har en S70 som rullat 12000 mil (farsans), han vill byta till en packåsna (V70).Ingen skinn men automat, priset går säkert och få ner.

http://www.blocket.se/vi/8150694.htm?ca=11_s
Användarvisningsbild
av Biggen
Kan tipsa om att en S80 T6 är ett dåligt köp.
Växellådan kåller oftast inte mer än 10000 mil.
Där måste sedan ett byte till för cirka 35000:-
skulle hellre gå på en manuel 2.4T, bättre hållbarhet.

Mvh/Biggen!
Användarvisningsbild
av Brainy
Brainded skrev:jag håller på och fluktar efter en s60 T5 som andrabil, så jag tror nog jag måste rekommendera en s60 som andrabil :)

/Anders
Har hittat dåligt med T5or som varit intressanta så idag var jag och provkörde en S60 2.4T och vilken besvikelse!

Det var första gången jag testade den motorn och jag kan inte ställa mig till den skaran som lovordar den, stor skillnad mot 2.5T och trots att den här satt i en s60 så kändes det knappt någon skillnad mot för 170hästaren jag har i v70in. Så viktskillnaden, 30hk och turbo gjorde knappt någon skillnad.

Sen satt bakskärmen löst, minst 1 bromsskiva var skev och det var något knarr från höger framvagn.

De skulle fixa dessa saker och sedan höra av sig så skulle jag få provköra igen men jag måste säga att jag oavsett vilket är tveksam till den där motorn, isådana fall måste den nog chippas :???:

/Anders

Edit: Sen vägrade de ta 343an som inbyte *hmpf* :evil:

Kolla Tradera och eBay.

Underkänd på avgasrening

Bra tips!

Cupefläkten.

Det är så att jag har en v60 D3 2012. […]

Jag skulle gissa att mångledaren med en dsub[…]