Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av TomasL
Jag skulle vilja kalla det att jag är bekväm. Har aldrig använt en isskrapa till den här bilen. Bara att hoppa in i värmen och köra iväg.
Det är alltid roligt att stå och titta på allt folk som sopar snö från bilen eller skrapar rutor medans det runt min bil växer blommor och fåglarna får vårkännslor (bara dom inte skiter på bilen).
Användarvisningsbild
av Vojje
Mabuse skrev:Vojje, avundsjukan lyser igenom kraftigt, och den är inte vacker.
På en S60. Aldrig :lol: .

Möjligtvis på hans Vida+Dice :wink:
Senast redigerad av 1 Vojje, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av StringerBell
Visst kostar det pengar med parkeringsvärmare på en bensinare, MEN priset är ju högt på alla bilar som inte har det som standard. Med underhållsladdning av batteriet och fjärrkontroll får man väldigt mycket klimatkomfort på vintern. Bränslekostnaden för förvärmningen av en helt utkyld bensinmotor får man sedan tillbaka i lägre bränsleåtgång i en motor som inte kallstartas. En dieselmotor som inte hushållar med den egenalstrade värmen är inte en förvärmd motor lika mycket en vinst, bränslemässigt.

Go for it.
Användarvisningsbild
av Vojje
StringerBell skrev: Med underhållsladdning av batteriet...
Det kräver väl ändå elektrisk anslutning. Snarare att bensinvärmaren laddar ur batteriet.
Användarvisningsbild
av StringerBell
Vojje skrev:
Det kräver väl ändå elektrisk anslutning. Snarare att bensinvärmaren laddar ur batteriet.
Självklart. Det var det jag syftade på. Men de flesta bilägare verkar ha tillgång till el, antingen vid eget hus, eller vid parkering. Själv har jag det inte och kan genom relativt korta jobbresor (15-20 min) inte använda värmaren så ofta jag skulle önska. Vid minusgrader går värmaren ungefär dubbla restiden en vanlig dag.
Användarvisningsbild
av bensinskalle
StringerBell skrev:
Vojje skrev:
Självklart. Det var det jag syftade på. Men de flesta bilägare verkar ha tillgång till el, antingen vid eget hus, eller vid parkering. Själv har jag det inte och kan genom relativt korta jobbresor (15-20 min) inte använda värmaren så ofta jag skulle önska. Vid minusgrader går värmaren ungefär dubbla restiden en vanlig dag.
Man har ju bensinvärmare för att man inte har tillgång till el. Har man el är det ju bättre på i princip alla sätt att köra elektrisk kupévärmare

edit: och motorvärmare
av TomasL
bensinskalle skrev: Har man el är det ju bättre på i princip alla sätt att köra elektrisk kupévärmare

edit: och motorvärmare
Det håller jag inte med om att det skulle vara bättre.
Tänk dig själv ett elektriskt motorvärmarelement är på ca 500-600w och till 99% ingen cirkulation av vattnet med hjälp av någon slags pump.
Min bränslevärmare är på 6kW och cirkulerar vattnet fint på hjälp av cirkulationspump. Den får upp mera värme på vattnet/motorn på 10min än vad en slangvärmare får på 3 timmar.
Eftersom en bränslevärmare går under kortare tid så är dom ju kanske inte lika bra att smälta bort snö med som en 2kW kupévärmare som står i 3 timmar och flåsar.
Men som sagt jag har aldrig hitills behövt skrapat rutorna på bilen och det är behagligt och varmt i kupén efter ca 30 min med värmaren nu när det har varit neråt -10°C.

Jag har dock även köpt slangvärmare+kupéintag så det ska också monteras då jag har tillgång till stolpe på jobbet men det har inte blivit av än då bränslevärmare fungerar så bra så den blir nog inte monterad förren till nästa vinter.

Tack för lyckönskningen, det börjar[…]

Vacuumsugning kan ju bli något kanske. G&aum[…]

Toppen ska efterdras kall, 50 - 100 mil om jag kom[…]

Volvo car UX

4.2. 13 e absolut inte viktigt för dig. Men f[…]