Kanske är en dum fråga, men betyder "regenereringen" av partikelfiltret att man, i princip, aldrig behöver byta filtret?
Just bytet av detta filter kan ju annars vara en rejäl kostnad, för vissa bilmärken...
Moderator: Moderatorer
Åba skrev:Kanske är en dum fråga, men betyder "regenereringen" av partikelfiltret att man, i princip, aldrig behöver byta filtret?Nej. Det finns olika typer av filter DPF (diesel Partikel Filter). Den som jag har i Volvon, KAN vara en nästan evighetsfilter. Regenering av denna går ut på att värma den till hög temperatur och bränna sönder alla partiklar som sitter i den. Detta måste göras ibland. Annars blir det för hög bromseffekt (täppt) och bilen kommer att kompensera effektförlusten med lite högre förbrukning.
Just bytet av detta filter kan ju annars vara en rejäl kostnad, för vissa bilmärken...
RonniePersson skrev:Lånar tråden lite:Den är med partikelfilter. Som min.
Jag har en V70 2,4 D (163 hk) 2006:a med geartronic automatlåda. När jag köpte bilen, frågade jag om bilen hade partikelfilter (Jag köpte bilen av Helmia bil, Volvoåterförsäljare). De sa att bilen inte har partikelfilter, men i bilens instruktionsbok står det att den har det. Bilen är tillverkad i mars 2006, och uttagen i trafik i maj 2006. Nu har bilen rullat 17 450 mil. Någon som kan säga, om den har partikelfilter eller ej? Fordonsskatten är på 5957 kr/år, om det hjälper?
Mvh Ronnie
@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än V[…]