Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Åba
Kanske är en dum fråga, men betyder "regenereringen" av partikelfiltret att man, i princip, aldrig behöver byta filtret?
Just bytet av detta filter kan ju annars vara en rejäl kostnad, för vissa bilmärken...
av kamilenski
Åba skrev:Kanske är en dum fråga, men betyder "regenereringen" av partikelfiltret att man, i princip, aldrig behöver byta filtret?
Just bytet av detta filter kan ju annars vara en rejäl kostnad, för vissa bilmärken...
Nej. Det finns olika typer av filter DPF (diesel Partikel Filter). Den som jag har i Volvon, KAN vara en nästan evighetsfilter. Regenering av denna går ut på att värma den till hög temperatur och bränna sönder alla partiklar som sitter i den. Detta måste göras ibland. Annars blir det för hög bromseffekt (täppt) och bilen kommer att kompensera effektförlusten med lite högre förbrukning.

Därför var ca 900 km aktiveras en förbränningscykel. Mer bränsle sprutas i den under en viss tid. Som jag fattat det i ca 20 minuter.
Det kan hända att en varningslampa tänds i kupen som betyder - kör landsväg i 20 minuter. Då sprutas mer diesel i motor och i filtret. Partiklar bränns.

Själv kör jag i ca 15 min med över 3000 varv då och då. Det skapar hög temperatur och partiklarna bränns. Hoppas jag.

Detta är jag noga med p.g.a. en trim box. Den kan sota igen DPF annars.

Rätta mig om jag har fel.
Användarvisningsbild
av Åba
Ok.
Har du nån koll på vad det kostar att byta filter i t ex din bil?
Jag menar, om det är en återkommande sak som kostar en slant (i samband med vissa servicar, antar jag) så kanske man ska ta med det i beräkningen av årskostnaden för bilinnehavet.
Är själv sugen på en sån V70 som du har, men jag kör relativt lite per år, så det gäller ju att inte göra bort sig. Jämfört med en bensinare, om du förstår vad jag menar...

Hmm...jag är kungen av OT, förresten
av kamilenski
Kör man som en människa, ska filtret inte behöva bytas till skillnad från ex.viss Peugeots nyare bilar.
Om du vill köpa en bil som min tänk på:

Att kammremmen ska vara utbytt efter 18000 mil,
Att automatväxellådan sköljs var 10000 mil eller direkt efter du köper bilen om den gått mer än 20000 mil.

Resten är bara vanlig service.
av RonniePersson
Lånar tråden lite:

Jag har en V70 2,4 D (163 hk) 2006:a med geartronic automatlåda. När jag köpte bilen, frågade jag om bilen hade partikelfilter (Jag köpte bilen av Helmia bil, Volvoåterförsäljare). De sa att bilen inte har partikelfilter, men i bilens instruktionsbok står det att den har det. Bilen är tillverkad i mars 2006, och uttagen i trafik i maj 2006. Nu har bilen rullat 17 450 mil. Någon som kan säga, om den har partikelfilter eller ej? Fordonsskatten är på 5957 kr/år, om det hjälper?

Mvh Ronnie
av kamilenski
RonniePersson skrev:Lånar tråden lite:

Jag har en V70 2,4 D (163 hk) 2006:a med geartronic automatlåda. När jag köpte bilen, frågade jag om bilen hade partikelfilter (Jag köpte bilen av Helmia bil, Volvoåterförsäljare). De sa att bilen inte har partikelfilter, men i bilens instruktionsbok står det att den har det. Bilen är tillverkad i mars 2006, och uttagen i trafik i maj 2006. Nu har bilen rullat 17 450 mil. Någon som kan säga, om den har partikelfilter eller ej? Fordonsskatten är på 5957 kr/år, om det hjälper?

Mvh Ronnie
Den är med partikelfilter. Som min.
av oldtimersmc
Kör som vanligt skit i varvtalet det sköts automatiskt det är tiden som är intressangt och det talar varningsmedelandet om för dig så ride on.

Klart det blir bra! :-) Värre borde vara de […]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än V[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Ja, vad är det för motor. Låt som […]

ventiler B5254T11

Hejsan volvovänner! Är det någon s[…]