Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Provocative
Vet inte om 2,4T o T5 funkar på samma sett. Men ligger jag på 1000-1500rpm o börjar gasa på så känns den en aning slö till ca:3000rpm. Då kommer skjutsen. Var samma sak med min gamla V40 T4.
Hade en manuell förut o den fick man röra om ordentligt i lådan vid omkörningar.
Användarvisningsbild
av bensinskalle
Provocative skrev:Vet inte om 2,4T o T5 funkar på samma sett. Men ligger jag på 1000-1500rpm o börjar gasa på så känns den en aning slö till ca:3000rpm. Då kommer skjutsen. Var samma sak med min gamla V40 T4.
Hade en manuell förut o den fick man röra om ordentligt i lådan vid omkörningar.
Lättryckarna laddar ju lite tidigare, lite bättre bottendrag också som jag upplevt det, men i princip likadant
av oldtimersmc
Vid 90 i med 3:an så rör det på sig, sen så är det bara att ge sig när man är nöjd med farten och sen vänta en stund så kommer snart Provocative i kapp... :D
Kännslan av kraft är mycket mer påtaglig i en manuell men i praktiken så räknar man sällan sekunder på det sättet.
En V70 är ingte spjut men definitivt så är det en kraftfull motor men i jämförelse med en lättfotad GTI så är det en stor skillnad
av SubMarine
Kan man inte kolla laddtrycket via OBDII? I OBD-standarden finns i alla fall "Insugningstryck" med värde 0-255 kPa som man ska kunna läsa ut. Frågan är ju om den parametern är implementerad i bilens dator. Någon som provat?
Användarvisningsbild
av bensinskalle
SubMarine skrev:Kan man inte kolla laddtrycket via OBDII? I OBD-standarden finns i alla fall "Insugningstryck" med värde 0-255 kPa som man ska kunna läsa ut. Frågan är ju om den parametern är implementerad i bilens dator. Någon som provat?
Jag har för mig att man kan få laddtryck i instrumentpanelen på något sätt. Det var någon på ett annat forum som ville ha de på sin s60r eller va de var. Kanske inte är samma grejer i en v70 2.4t... Men kanske...?
av TomasL
Det finns en grej man sätter i OBD uttaget som sedan presenterar laddtrycket i infofältet i DIM'en men den var i praktiken oanvändbar den den var så seg i uppdateringen.

Edit:
DTP indikatot hette den och fanns att köpa av ett företag som hetet SCT.
Användarvisningsbild
av Perra83
TomasL skrev:Jo man kan kolla laddtrycket via diagnosuttaget.
ELM327 med blåtand till mobilen fungerar klockrent.

OT: S60 D5 classic laddar 1,4bar C30 D2 -12 1,5bar
av TomasL
Perra83 skrev: ELM327 med blåtand till mobilen fungerar klockrent.
OT: S60 D5 classic laddar 1,4bar C30 D2 -12 1,5bar
Ja, det är en bra och billig lösning att kolla Livedata med.

Tack för lyckönskningen, det börjar[…]

Vacuumsugning kan ju bli något kanske. G&aum[…]

Toppen ska efterdras kall, 50 - 100 mil om jag kom[…]

Volvo car UX

4.2. 13 e absolut inte viktigt för dig. Men f[…]