Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Vojje
m2c skrev: Att rengöra gasspjället kan du göra hjälpligt på tio minuter. Skruva bort den stora slangen som går in från luftburken till spjället, och fukta en trasa med något starkt, kanske bensin? Öppna spjället med ena handen (eller nån mejsel om du har stora händer som mig :)) och torka rent med trasan i den andra handen. Var någa precis där spjället går i kanten av huset när det är i stängt läge.
Tack för tipset :D . Bra om man slipper demontera huset.
Hur långt in sitter spjället?
Är det normalt med smuts även på spjället eller endast huset?
Kan det funka att använda T-röd och tandborste?
av m2c
Går säkert bra med tandborste, som jag fattar det så är det väldigt tight passning mellan spjäll och hus när det är i stängt läge. Och minsta lilla gegga gör att spjället reagerar för sent. Hur långt in det sitter vet jag inte, men inte särskilt långt.
Användarvisningsbild
av hollan
vojje! skruva av spjället så du kommer åt ordentligt på din 170hk så tar det max 2min och skruva av
demontera slangen mellan luftburken och gaspjälet skruva bort dom 4a m6 skruvarna från spjället och vipps så är det löst
Användarvisningsbild
av Vojje
hollan skrev:vojje! skruva av spjället så du kommer åt ordentligt på din 170hk så tar det max 2min och skruva av
demontera slangen mellan luftburken och gaspjälet skruva bort dom 4a m6 skruvarna från spjället och vipps så är det löst
Tackar :D . Det är så pass enkelt. Bra.
Jag antar att sladden räcker en liten bit då. Tyvärr har jag ingen ny packning. Tänkte rengöra imorgon.
Användarvisningsbild
av Vojje
Det är ingen här på forumet som har lite teknisk vetskap om hur spjället fungerar.

Det verkar nästan som att spjället vore elektriskt inaktivt vid tomgång stillastående, kanske att spjället hålls öppet av en fjäder.

Börjar bilen rulla över 10 km/h aktiveras spjället elektroniskt och tomgången dippar till 500 rpm.

Det här borde motorstyrningen märka tycker jag. Den är väl programmerad till 850 rpm. Varför tillåter den plötsligt 500 rpm?

Tack för lyckönskningen, det börjar[…]

Vacuumsugning kan ju bli något kanske. G&aum[…]

Toppen ska efterdras kall, 50 - 100 mil om jag kom[…]

Volvo car UX

4.2. 13 e absolut inte viktigt för dig. Men f[…]