Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av matzen10
Några viktiga sammanfattande punkter då:

* Tänk på bilskatten, ca: 6500:-/år. Bensinaren kostar mindre än hälften i skatt.
* Med 25.000 mil på mätaren är det av vikt att den är servad hela tiden på Volvoverkstad så alla ev. garantiåtgärder är utförda.
* Se till att automatlådeoljan blir bytt på en gång (som en sorts "garanti" att lådan får bästa möjliga smörjning).
* Haldexsystemet (som sköter allhjulsdriften på din tilltänkta..) är inte alls så känsligt som det tidigare systemet med Visco-koppling. Du bör dock alltid tänka på att ha samma mönsterdjup på dina däck för att inte "sne"belasta systemet.

Kommer du ner mot 95.000:- låter det som en bra affär!
Glöm inte att skriva mer frågor i tråden eller uppdatera oss om hur det blev med köpet! Bilder på bilen uppskattar vi här :-).

M V H
---> matz
av kamilenski
Ett lite vettigare svar. Även bilar som gått mycket kan va bra. O nyare rena måndagsex!
Användarvisningsbild
av gooose
matzen10 skrev:Några viktiga sammanfattande punkter då:

* Tänk på bilskatten, ca: 6500:-/år. Bensinaren kostar mindre än hälften i skatt.
* Med 25.000 mil på mätaren är det av vikt att den är servad hela tiden på Volvoverkstad så alla ev. garantiåtgärder är utförda.
* Se till att automatlådeoljan blir bytt på en gång (som en sorts "garanti" att lådan får bästa möjliga smörjning).
* Haldexsystemet (som sköter allhjulsdriften på din tilltänkta..) är inte alls så känsligt som det tidigare systemet med Visco-koppling. Du bör dock alltid tänka på att ha samma mönsterdjup på dina däck för att inte "sne"belasta systemet.

Kommer du ner mot 95.000:- låter det som en bra affär!
Glöm inte att skriva mer frågor i tråden eller uppdatera oss om hur det blev med köpet! Bilder på bilen uppskattar vi här :-).

M V H
---> matz
Glöm detta med att "sne" belasta systemet På haldex systemen kan du ha vilket mönster djup som helst på dina 4 hjul men av trafiksäkerhetens aspekter så är det som du säger

Och "Hylsan " är ett mindre problem på åm 2006 och uppåt tom 2005 så har den vållat en hel del problem med nyare har en annan hylsa med även en kraftigare Vinkelväxel

//Goose
Användarvisningsbild
av Erico
Att påstå att volvos automater är bra är en sanning med modifikation, jämfört med manuell är det skit (ur ekonomisk synvinkel). Man läser ju var och var annan dag här på forumet om automater som hackar, slirar och rasar + att jag har egen erfarenhet av en -06 med 7000 mil med oroande smällande växlingar nu och då. Tilläggas bör att det går på ca 45 000:- :-O) att få en utbytes inopererad av volvo.
av undrar
Tack för alla svar o erfarenheter...

25000 mil är lite långt kan vi oxå tycka för det priset 119000:- men det var verkligen en toppen bil att köra .. Men man vill ju inte köpa ngt. där ALLA varningsklockor ringer ...

Här är en länk till den provkörda pärlan.. :)

http://www.blocket.se/orebro/Volvo_XC70 ... m?ca=8&w=1

Jag har sansat mig lite o maken har mjuknat ngt. så vi får väl se vad det blir... :lol:
av kamilenski
Om ni gillar bilen, köp den!
Vill ni känna er lugnare kan ni kräva oljebyte i lådan innan leverans! Jag ser att det är en firma som säljer. Då har ni garanti på bilen!
av TomasL
Den ser ju fin ut på bilderna men en beg. bil kräver en mycket noga undersökning för att man ska få reda på hur det egentliga skickaet är.
Om man är osäker på detta själv så kan man ju ta hjälp av antingen någon kunnig man känner eller så finns det företag som "besiktar" bilar, kan vara värt pengarna.
Sen tycker jag priser är något högt. Närmare 100' skulle vara mera rimligt tycker jag.
av undrar
Erico skrev:Att påstå att volvos automater är bra är en sanning med modifikation, jämfört med manuell är det skit (ur ekonomisk synvinkel). Man läser ju var och var annan dag här på forumet om automater som hackar, slirar och rasar + att jag har egen erfarenhet av en -06 med 7000 mil med oroande smällande växlingar nu och då. Tilläggas bör att det går på ca 45 000:- :-O) att få en utbytes inopererad av volvo.

Det är just det där som maken pratar om... kan någon kunnig se att detta är på G eller kommer det som en blixt från klar himmel ... :shock:
av undrar
TomasL skrev:Den ser ju fin ut på bilderna men en beg. bil kräver en mycket noga undersökning för att man ska få reda på hur det egentliga skickaet är.
Om man är osäker på detta själv så kan man ju ta hjälp av antingen någon kunnig man känner eller så finns det företag som "besiktar" bilar, kan vara värt pengarna.
Sen tycker jag priser är något högt. Närmare 100' skulle vara mera rimligt tycker jag.

Bilen är fin ... och vist vill man alltid att priset ska vara lite lägre .. ge 120 000:- för en bil o så rasar lådan efter 2 månader o man får lägga ut 50 000 :- till det känns ju sisådär ...

Tack för lyckönskningen, det börjar[…]

Vacuumsugning kan ju bli något kanske. G&aum[…]

Toppen ska efterdras kall, 50 - 100 mil om jag kom[…]

Volvo car UX

4.2. 13 e absolut inte viktigt för dig. Men f[…]