Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av camaro69
mattiasborg skrev: Det är också så att jag beställt en ny XC60 med leverans nästa vecka.

Håll med om att det här suger riktigt gammal hästk*k :evil: :-(
Ja, man kanske måste suga ordentligt för att köpa ny XC60.
Det finns många utsugare i bilbranchen. Men kostar det, så smakar det. :wink:
Användarvisningsbild
av Vojje
Ravi skrev:Ska det vara fint får man lida pin
Grattis till den nya bilen Mattiasborg. Inte undra på att den gamla tjurade ihop.
Jag tror att kamremmen är hel, och att det är batteriet som är dåligt.

Och varför påstår jag det jo pga egen erfarenhet av samma symptom.

Lägger in delar av ett inlägg jag gjort i en annan tråd, där hela förklaringen framgår.

Min förra bil var även den en volvo men det var en V70 -98 med bensinare utan turbo, den fick lite hyss för sig när batteriet gav upp.

Motorn gick runt så himla lätt och fint så jag trodde kamremmen hade gått av men efter en visuell inspektion i oljepåfyllningen så kunde jag avskriva den teorin, efter ca 20-30 sekunders nötande på startmotorn så vaknade den till liv igen om än med mycket ojämn gång.

Det visade sig sedan att batteriet var sulfaterat och när startmotorn snurrade så sjönk spänningen under 10,5 volt så tändspolarna kunde inte generera någon gnista.

När batteriet testades med en som mäter kallstartsvärde var batteriet OK, men när jag använde en belastningsprovare så var batteriet kass.

Väntar med spänning på verkstadens dom.
av PeterR
Tippar på att oljan på cylinderväggarna sköljts bort och det är därför motorn låter "lätt".
I med en skvätt olja i varje cylinder, ladda batteriet o mal till den startar o går rent.
(om du konstaterat att kamdrivningen är intakt såklart)
//Peter
Hej
Trådstartaren här med ny info.
Har kastats mellan hopp och förtvivlan och landat på hopp. Minst sagt!

Efter en första titt ringde verkstaden och sa att "jo det är nog tyvärr kamdrivningen som har rykt för vi har ingen komp i cylindrarna" bla bla bla och så vidare diskussioner om hur man tar sig ur den här skiten...byta topp m ventiler eller hela motorn om kolvarna skadade etc. Evigt mörker... :-O)

Nån halvtimme senare ringer de tillbaks...
Det visar sig vara VVT-ventilen som på nåt vis hängt sig så att ventilerna hamnat i öppet läge. Jag känner inte till hur konstruktionen ser ut och på vilket vis den modulerar nocklägena men det kan uppenbarligen bli så här. Vet inte om de bytt den eller smörjt upp ventilen men nu rullar motorn som om den inte gjort annat. Får kolla detaljer närmare när jag hämtar ut den :-)
Verkstaden kan inte dra sig till minnes att de sett något liknande förut.
Vet inte när jag senast kände sån lättnad över att behöva pröjsa en räkning på 750kr...
Användarvisningsbild
av Vojje
mattiasborg skrev: Vet inte om de bytt den eller smörjt upp ventilen...
Antagligen kopparpasta 8) . Vill man veta om remmen är hel räcker det med att öppna oljelocket och kika om axeln rör sig.

Då får jag väl gratta dig igen. Både till den nya bilen och den gamla :D .

Tack för lyckönskningen, det börjar[…]

Vacuumsugning kan ju bli något kanske. G&aum[…]

Toppen ska efterdras kall, 50 - 100 mil om jag kom[…]

Volvo car UX

4.2. 13 e absolut inte viktigt för dig. Men f[…]