Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mattsson90
Har kört på Zimmermann skivor till min 850 T5, dom höll ungefär 300mil sen var dom skeva samt att de hade spruckit ifrån de ventilerade hålen och upp till kanten, tror jag gav runt 3000kr för 4st skivor.. Mitt tycke om dessa är SKIT...

Har en polare som köpte Biltemas ventilerade skivor till sin 850 T5, dom är fortfarande kanon och har rullat runt 1500mil.. Så Biltema skall ivf jag ge ett försök nästa gång :)
Användarvisningsbild
av greeeken
Bewsfroe
Nu har jag inte kört så långt med dom ännu men dom håller sig fina.
Känner många som är nöjda med deras prylar.
För mig var det givet då det var billigare att köpa in dom + att jag slapp åka ut till biltema ca 60 km fram o tebax
av Bewsfroe
Verkar vara många som är nöjda med skruvats delar! Får nog satsa på deras skivor då.

Mattson90: Kan va skit eller så hade du riktig otur å fick rena måndagsex? Kul att din polare e nöjd med Biltemas iaf! :) Kanske inte är rena skiten som alla säger....? :P

Kollade på Rejmes här i stan tidigare idag vad dom skulle ha för en bromsskiva; Ca 1100 kr, iofs utan rabatt men ändå. Sjukt mkt pengar är det iaf. Så kan jag spara 4-500 kr per skiva är jag mer än nöjd. Tror faktiskt inte att en skiva för halva Volvos pris gör jobbet sämre på något sätt.

Tack för alla bra svar för övrigt.
av monza
Jag avråder från Biltemas bromsskivor: Jag har kört med Biltema-skivor på bilar under 15-20 år och har alltid varit utan eller haft undermåliga bromsar som lett till körförbud hos Bilprovningen år efter annat, ideliga krockar och dödsfall. jag förstår inte hur Biltema som enda företag i Sverige får sälja livsfarliga bildelar till mig m.fl. år efter år! :) :) :)
Användarvisningsbild
av Vojje
monza skrev:Jag avråder från Biltemas bromsskivor: Jag har kört med Biltema-skivor på bilar under 15-20 år och har alltid varit utan eller haft undermåliga bromsar som lett till körförbud hos Bilprovningen år efter annat, ideliga krockar och dödsfall. jag förstår inte hur Biltema som enda företag i Sverige får sälja livsfarliga bildelar till mig m.fl. år efter år! :) :) :)
Tyvärr är detta den trista verkligheten :( . Skulle någon dessutom ha det dåliga omdömet att montera Biltema-klossar ihop med skivorna vill jag föreslå att ett hål hackas i golvet så att bilen kan stannas Fred Flinta Style :P .
av Malmstroem
Sist jag bytte bromsar på min V70N så tyckte jag inte att skivan bak behövde bytas, utan beställde orginalbelägg från Skruvat till både fram och bak. Medan jag väntade på leveransen kom jag på att handbromsbackarna också nog behövde bytas, så de inhandlades på den lokala Mekonomen.

Söndag morgon ägnades åt bromsbyte. Tyvärr såg skivorna bak betydligt värre ut än vad jag trott. Den enda affären som var öppen på söndag var Biltema -- jag låndade en bil och åkte dit och köpte ett par. Allting gick att få dit, och de fungerar utmärkt.

Men om jag kan undvika det kommer jag aldrig att köpa skivor hos Biltema igen. Redan efter ett par månader var allting utom slitytorna rejält rostiga. Orinalskivorna fram från 2004 ser mer eller mindre nya ut. Biltema skivorna ser ut som billigt skit som redan rostat sönder.

Men som sagt var -- de fungerar utan problem. Biltema är bra om du nöjer dig med att hålla bilen rullande. Har du högre krav angående t.ex. finish så är Biltemas billigaste grejor ingenting jag rekomenderar.

(Jag har i alla fall lärt mig att inte meka i bilen när jag ska ut och resa veckan efter. Det ger ingen tid till att skaffa mer delar på måndag. Frun hade inte uppskattat att bli strandad 5 dagar utan bil...)
Användarvisningsbild
av Bosa
Vad gäller bromsar så håller jag mig till original, tänker inte chansa med en så viktig sak som bromsarna och det skiljer inte mer än strax under 900:- mellan två skivor från Biltema och två skivor från Volvo. Den dagen jag inte har råd med den skillnaden ska jag allvarligt fundera på att skaffa mig en billigare bil. :)

En fråga angående Biltemas skivor, enligt deras hemsida är de 26mm i tjocklek men det står även minimum tjocklek 23mm. Samtidigt så anger deras ritning tjocklek 26,2 +- 0,12. Menar de verkligen att det kan diffa upp till 3,32mm i tjocklek på skivorna?
av TomasL
Nej det diffar inte så mycket på nya skivor.
Dessa angivleser finns även på Volvos skivor.
Med nämnda Biltemamått menas att när skivan är ny så är den 26mm ±0,12.
Med 23mm menas minsta tjockleken som skivan får ha innan den ska bytas ut. Den får alltså slitas ner till 23mm sen ska den bytas.

Tack för lyckönskningen, det börjar[…]

Vacuumsugning kan ju bli något kanske. G&aum[…]

Toppen ska efterdras kall, 50 - 100 mil om jag kom[…]

Volvo car UX

4.2. 13 e absolut inte viktigt för dig. Men f[…]