Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Åker man till en verkstad, kan de kolla däcket. Men jag tror jag ser förstärkningen i denna. Naken. Då är det lätt att få grus perforera detta.
Vad jag kan avgöra av bilden har väven frilagts och då skall man inte köra vidare med det. Jag fick en liknande skada med att en flärp av gummit fläktes upp, men just där skadan var, var det en extra tjock gummi kant, så inget av väven syntes. Jag konfererade med däckfirma om detta, och mitt däck var OK. Man skall fr.a. vara observant om det blir en utbuktning vid skadan. Då är det bråttom att byta.
Jag kan nu lugna alla som var oroliga att möta mig på vägen, däcket är slängt!

Åkte idag och hälsade på hos en större däckfirma i staden. Fick samma predikan där, dvs. väven/korden (eller vad nu den korrekta facktermen är) är perforerad och han vill inte släppa iväg mig med det däcket. Dessutom byter man båda däck på samma axel, annars blir bilen lurig...

Hur som helst så frågade jag efter ett par beg. däck som håller säsongen ut. Han hämtade två Michelin som var ok, och krängde på dem. Fälgen gick att bocka till så den blev duglig den med.

Kom undan med 800kr, en väldigt dyr lärdom. Håll ögonen på vägen! :oops:
Skönt att det löste sig! Min gissning visade sig ju stämma också viket alltid är trevligt.

Om det kan vara någon tröst så lyckades jag förstöra tre däck samtidigt på min gamla SAAB en vinter. Jag var helt inne i en skön låt på stereon så jag körde på tok för fort för underlaget nedför en motorvägsavfart. Denna avfart slutade i en t-korsning med helt nya, höga och mycket vassa trottoarkanter. Först var jag bara överlycklig att ingen annan trafik fanns i korsningen så jag körde vidare. Efter ett tag märkte jag att bilen betedde sig lite konstigt så jag stannade på en parkering för att kolla. Tre av fyra däck var totalförstörda! :twisted:
Hej

Lånar tråden till en närliggande fråga. Vid en sådan påkörning på en kant / trottoar som visas på bilden och beskrivs, vilka andra skador har ni upplevt förutom på däck och fälg?

Har själv nyligen kört på på liknande sätt med en XC70 -07 med endast synliga skador på fälgen som följd. Bör man kolla upp mer?

Lars
k01lsh skrev:Hej

Lånar tråden till en närliggande fråga. Vid en sådan påkörning på en kant / trottoar som visas på bilden och beskrivs, vilka andra skador har ni upplevt förutom på däck och fälg?

Har själv nyligen kört på på liknande sätt med en XC70 -07 med endast synliga skador på fälgen som följd. Bör man kolla upp mer?

Lars
Hjulinställningarna brukar ju kunna ändras, så en koll av dessa är ju värt (billigare än att byta snedslitna däck)

Lastat lite ved i den, några dagars för[…]

Du kan ju skicka in en förfrågan till m[…]

Tempmätare går i topp

Vid närmare eftertanke, Tempgivarsignalen g&[…]

Har fått till mig att hårdvaran ä[…]