Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av TomasL
Jo om man ska gå strickt efter volvos instruktioner så är det bara räknaren som ska nollställas men jag har själv hört talas om flera fall då oljan bytts och lådan sedan växlat konstigt.
Efter en nollställning av adaptionen och några körcykler så fungerade don fint igen.
av rd350
Kan vara så att man fått nån konstig felkod vid oljebytet. Ska man nolla adaptionerna så ska man också köra bilen i ett speciellt körschema vilket tar en stund så det blir ju inte helt billigt..
av wohlfie
Har själv spolat lådan o det gick åt 8liter.. och sen 5.8L för o få rätt nivå.
Och lådan vart som ny.
Användarvisningsbild
av Ravi
Så ja nu har jag läst igenom papperna till spolning. Tappa ut all olja, ta bort returen ock plugga igen på lådan, vänd den uppåt, montera en slang till ett kärl, fyll på två liter starta motorn med p läge i vänta tills det kommer luft, stanna motorn, fyll på igen och starta motor och vänta tills olja ser röd och fin ut, stanna motor. Och fyll upp som det ska vara, starta och kör i alla lägen! Är detta rätt eller
Användarvisningsbild
av White
Har bara bytt olja på och spolat min AW71L låda, men principen borde ju vara samma?

Jag har också gjort så att jag kört ut max ett par liter, fyllt på, kört ut osv.. Gäller att spola igenom tills oljan är helt klarröd precis som ny olja, då har man spolat igenom allt. Bättre att använda ett par liter för mycket än för lite. Man ska helst köra igenom alla växellägena så man får ut all gammal olja vid spolningen. Sedan så om man vill vara riktigt seriös så tömmer man och plockar ner sumpen, rengör och byter filter, om det nu är samma som AW71L.
av audirolle
Tjena,när du skrev att du hade "spolat" ur lådan hur gjorde du,tömde du ur några liter och
fyllde på via stickan lika mycket osv...eller?
Användarvisningsbild
av White
Spola är ju egentligen fel ord, skölja är väl kanske mer passande. Men dom flesta säger spola så...

Ja precis! Lossar ena oljeröret vid oljekylaren, (övre på 940 med AW71L som jag har) skruvar på en anslutning med slang på oljekylaren, låter slangen mynna ut i en dunk, kör ut ett par liter, stänger av motorn och fyller på lika mycket via röret till oljestickan. Detta fortskrider tills enbart färsk fin olja kommer ut ur slangen i dunken, antal liter som behövs köras igenom beror helt på hur ofta man "spolar" lådan. Den seriöse tömmer först sumpen och plockar ner den och filter för rengöring innan spolning om det inte blivit gjort tidigare. Jag "spolar" lådan var 3000e mil för att den ska hålla längre då bilen är chipad och laddet höjt. (Extra oljekylare är ju också att föredra då.)
av audirolle
Har v70 2.4 t någon oljekylare tro,går det inte lika bra att lossa botten pluggen
lite grisigare kanske men enklare?

Toppen ska efterdras kall, 50 - 100 mil om jag kom[…]

Volvo car UX

4.2. 13 e absolut inte viktigt för dig. Men f[…]

Finns ju inte så många frihetsgrader v[…]

Motorvärmare

skriv in regnummer eller t.ex. ring in till Bilia […]