Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Vojje skrev:
holmarenn skrev:tycker dock att 2400+1300 är skit dyrt :P
Skitdyrt var ordet. Ca 800:- kostar en felsökning på "min" volvoverkstad om det finns felkod.
Intressant att volvo har olika prissättning i landet
Provocative skrev:Ska själv regöra nu i helgen. För ett tag sedan la en vänlig person ut massor med bilder på hur man går till väga. Men hittar inte tråden nu:(
Någon som har bättre koll?
Här är tre förslag:
http://home.comcast.net/~donwillson/tech_info.html
http://www.youtube.com/watch?v=8Zaxtm-hdyo
http://www.matthewsvolvosite.com/etm-cl ... 80-t6.html

Ska ge mig på min snart oxå.. 8)

Lycka till!! :)
Jag fick mitt gjort på Bilia för 2.500:- inkl mjukvaruuppdatering till spjällhuset och ETM tror jag det var.
Jag försökte få spjällhuset bytt via goodwill och mekanikern försökte ansöka om det men Volvo sa nej pga av att bilen
var över 96 månader, om dom sagt ja hade det kostat 3.000:- (tror jag han sa) dvs ynka 500:- mer för ett helt nytt spjällhus.
Tycker det är sjukt dock iom att problemen satt väl mest på 00-01 med dom vita etiketterna vad jag förstått genom att läsa
här på forumet, borde väl därför vara dom årgångarna det täcker...

BIlen går iaf bra efter det och det är väl huvudsaken :)
Tack för länkarna. Det där ska jag nog klara av. Ser inte riktigt lika ut på min T5a. Men med Biltemas verktygsats, rengöringsprylar o massa svordommar så ska jag nog lyckas. Återkommer på måndag om jag har en fungerande bil att åka hem i :D
Provocative skrev:Tack för länkarna. Det där ska jag nog klara av. Ser inte riktigt lika ut på min T5a. Men med Biltemas verktygsats, rengöringsprylar o massa svordommar så ska jag nog lyckas. Återkommer på måndag om jag har en fungerande bil att åka hem i :D
Hur gick det för dig?
Då är spjället utrensat så gott jag kunde utan att montera bort enheten.
T-röd, trasa och tandborste. Funkade bra, det blev betydligt renare.
Har ännu så länge endast tomgasat och kan märka förändring. Bättre eller sämre är väl frågan.
Varvtalet stannar nu mellan 1300-1500 rpm några sekunder innan det faller ned till 800-900 rpm :???: .
Är detta bra eller ej? Återkommer med besked hur det blir med rullande hjul. Tidigare dippade varvet till 500 rpm då.
Förhoppningsvis inte nu.
Inga dipp ner till 500 rpm :D . Rengöring ger effekt och det är uppenbart att spjällhuset har stor inverkan på motorgången.

Dock fastnar varvtalet på ca 1300 rpm i mellan 5 till 10 sekunder innan nålen dimper ner till 800-900 rpm.

Kanske hjälper det att ta bort huset så att jag kan komma åt från båda sidor. Tycker emellertid att jag måste fått bort i stort sett allt.

Hur mycket kan man flytta huset om man skruvar bort de fyra muttrarna?

Tack för lyckönskningen, det börjar[…]

Vacuumsugning kan ju bli något kanske. G&aum[…]

Toppen ska efterdras kall, 50 - 100 mil om jag kom[…]

Volvo car UX

4.2. 13 e absolut inte viktigt för dig. Men f[…]