Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av henka35
Min har inga stag, utan det var stötdämparna som klonkade (4500 mil).

/Henrik
Användarvisningsbild
av CarMan
Du skriver att du haft bilen på verksta & dom säger att kränghämarstagen är glapa. då bör du ha sånna på din bil, annars så skulle jag då aldrig lämna bilen till den verkstan!
vad skulle dom ha för att åtgärda felet?
nä just det, du var ju på en liten verksta, dom hade förstås inte dina delar tilljängliga...
det är lite bökigt att vara snål...

det är inte kompliserat att byta själv & det går inte åt några special verktyg.
köp delen & sen kollar du efter en likadan under bilen.
Användarvisningsbild
av Danneman
visst är det väl dom man ser om man böjer sig lite bakom bilen och tittar mot bakhjulet , eller ?
Användarvisningsbild
av Crille
CarMan skrev:Du skriver att du haft bilen på verksta & dom säger att kränghämarstagen är glapa. då bör du ha sånna på din bil, annars så skulle jag då aldrig lämna bilen till den verkstan!
vad skulle dom ha för att åtgärda felet?
nä just det, du var ju på en liten verksta, dom hade förstås inte dina delar tilljängliga...
det är lite bökigt att vara snål...

det är inte kompliserat att byta själv & det går inte åt några special verktyg.
köp delen & sen kollar du efter en likadan under bilen.
Varför denna ironi ? ska vi inte vara hjälpsamma på detta forum.
Visst kan man skicka en gliring ibland om man kan visa att man gör det med glimten i ögat.
Alla kan ju inte jobba på en volvoverkstad och veta allt för då hade inte du haft mycket att göra CarMan.

Om Du läser lite mer i första inlägget så säger han att han har inhandlat delen men hittar ingen lika dan under sin bil.
Användarvisningsbild
av pali
Tack Crille, det är sådana som dig jag förväntade mig att hitta på detta forum.

CarMan, jag tror mig förstå att du jobbar på Volvoverkstad. Jag skulle gärna lämna bilen där om det inte vore för att man blir lurad nästan varje gång + deras groteska prissättning (på min Volvoverstad tar man 750kr/tim+moms). Jag har gjort samma service på bägge ställerna. Ren service, inget extra. Volvoverkstad 5500:- Lilla verkstaden 1800:-
Vad gäller att bli lurad så har jag hur många historier som helst.

För att försvara min "lilla snålverkstad" så har de inte tittat på klonkljudet utan jag ringde och frågade vad det var som klonkade. Bara för att det inte är en Volvoverkstad betyder inte att de är idioter.
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Nu är jag inte helt säker på just denna del, men min erfarenhet av Biltemas vs. Volvo original så ser delarna inte likadana ut.

Om det nu är så i pali's fall vet jag inte, men det skulle isåfall förklara varför han inte hittar delen på sin bil.

Om ingen annan, så borde CarMan känna till om bilen i fråga har "stabiliseringsstag bak" eller inte.

Någon här borde kunna hjälpa pali i hans ganska enkla fråga!?
Om inte, skulle jag rekomendera http://www.lagabilen.nu
Användarvisningsbild
av henka35
Helt rätt Pali!

Jag hade samma problem, så Volvoverkstaden tog in bilen för att byta stagen där bak på förlängd garanti (bilen var 25 månader gammal). När jag hämtar bilen så säger de att min bil inte har några! Varpå jag frågar vad det då är som låter och om de inte visste detta innan verkstadsbesöket (typ via reg.nr). Men de kunde inte svara på vad som lät. Så jag köpte nya dämpare och bytte dem själv. Då blev det tyst i bakvangnen.

Så även för att det står Volvo på skylten behöver de inte alltid kunna ALLT!!

/Henrik
Användarvisningsbild
av pali
Schysst grabbar, nu är forumet som jag trodde.
Henka35: Är det knepigt att byta dämpare själv om det skulle visa sig vara det på min kärra också? Till min hjälp har jag en polare med erfarenhet av bromkloss- och avgasbyte. Inga avancerade verktyg utan bara blocknycklar o dyl. Känns som man borde klara det, eller måste man demontera halva bakvagnen? Kanske borde jag komma igen när jag vet vad felet är men man blir ju lite het på gröten liksom...
Användarvisningsbild
av henka35
Det är ganska lätt att byta dämparna. Man släpper på det övre fästet under golvet i bagaget. Muttern sitter under en skummgummi matta. Sedan släpper du på den genomgående bulten i bakaxeln. Dämparen drar man sedan bara ut, genom fjädern. Dock är det bra om man har tillgång till en billyft. För att kunna få ner dämparen.

/Henrik
Användarvisningsbild
av CarMan
pali skrev:Tack Crille, det är sådana som dig jag förväntade mig att hitta på detta forum.

CarMan, jag tror mig förstå att du jobbar på Volvoverkstad. Jag skulle gärna lämna bilen där om det inte vore för att man blir lurad nästan varje gång + deras groteska prissättning (på min Volvoverstad tar man 750kr/tim+moms). Jag har gjort samma service på bägge ställerna. Ren service, inget extra. Volvoverkstad 5500:- Lilla verkstaden 1800:-
Vad gäller att bli lurad så har jag hur många historier som helst.

För att försvara min "lilla snålverkstad" så har de inte tittat på klonkljudet utan jag ringde och frågade vad det var som klonkade. Bara för att det inte är en Volvoverkstad betyder inte att de är idioter.
Kan ju vara så att dom är lite dyrare på volvo , dels för att dom kan bilen & gör allt (inte gissar o bara kolla på det dom tror man ska kolla på)
sen har dom ju lite bättre servise med tanka på att dom har tilgång till dom flästa treservdelar & kan därmed fixa din bil direkt utan strul & det kan ju vara värt att betala extra för, istället för att ödsla massa fritid.

Tack alla för svaren!!

Xc60 MY26 Kylt handsfack

Har för mig att volvo tog bort det kylda hand[…]

Om du behöver uppdatera mjukvara vet jag inte[…]

Hej! Hur har det gått för dig? Lös[…]