Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Min XC70 ryckte till med jämna mellanrum när jag höll jämn gas oavsett hastighet.

Då var det pumpen till HALDEX:en som börjat på att ge upp.

Detta fel var mer regel än undantag att de händer enligt verkstan. Min bil hade då rullat ca 16.500mil. Haft bekanta som bytt den ännu tidigare.

Kan de vara ngt sånt kanske.....
Har precis som TS märkt av detta, och kommit fram till att det måste höra ihop med lock-up'en och vissa hastigheter.
Inga problem med detta om jag:
Kör väldigt bestämt (som en karl med blyfot), snabb acceleration till ex 50,70 eller 90, men om jag kör mjukt och med ett ägg under foten (som en kärr..kär raring) så märker jag genast av detta när man inte ligger på tidigare nämnda hastigheter utan kanske i 55, 65 och ca 82 (enligt hastighetsmätaren)

Om jag däremot kört motorväg i gällande hastighet i några timmar är problemet borta tills stadkörningen har gjort "sitt" igen och lock-up'en börjar känna av när den ska gå in. Annars är det just så att varvräkanren dippar lite, vet ej hur mycket då jag inte har torque-app inladdad eller OBD blåtand. (än)

Tänkte ta upp detta på kommande service och fråga om programuppdatering till lock-up funktionen.
Larzan skrev:Har precis som TS märkt av detta, och kommit fram till att det måste höra ihop med lock-up'en och vissa hastigheter.
Inga problem med detta om jag:
Kör väldigt bestämt (som en karl med blyfot), snabb acceleration till ex 50,70 eller 90, men om jag kör mjukt och med ett ägg under foten (som en kärr..kär raring) så märker jag genast av detta när man inte ligger på tidigare nämnda hastigheter utan kanske i 55, 65 och ca 82 (enligt hastighetsmätaren)

Om jag däremot kört motorväg i gällande hastighet i några timmar är problemet borta tills stadkörningen har gjort "sitt" igen och lock-up'en börjar känna av när den ska gå in. Annars är det just så att varvräkanren dippar lite, vet ej hur mycket då jag inte har torque-app inladdad eller OBD blåtand. (än)

Tänkte ta upp detta på kommande service och fråga om programuppdatering till lock-up funktionen.
Ja jävlar du. Det är till att köra med blyfot då! ;)

Mvh, Jimmy.
Skämt åsido. Jag har samma bil och har inga problem som ni beskriver. Testade idag med ägg under foten. Hur mjuk som.
Ni måste ha något fel på bilarna.
Fick exakt samma problem med en V70II D5 -08 idag, dock manuell och inte automat. Mätarställning ca 15200 mil. Vid stadskörning när jag skulle korsa en gata efter att ha stått still så hoppade bilen som om det var soppatorsk på gång. Bilen är nyservad på Volvo vid 15100 mil och har gått max 100 mil efteråt. Trodde först att jag lyckats köra som en körskoleelev med kopplingen, men den hade samma beteende även vid nästa försök, och även när jag växlat upp till tvåan.

När jag sedan gasade lite på trean så tappade den också kraft vid pådraget och "hoppade" lite. När jag körde hemåt lite lugnare var det inget problem, och när jag sen testade några gånger hemmavid så betedde den sig normalt igen.

Nån som har förslag på vad sjutton det kan vara?

Tack alla för svaren!!

Xc60 MY26 Kylt handsfack

Har för mig att volvo tog bort det kylda hand[…]

Om du behöver uppdatera mjukvara vet jag inte[…]

Hej! Hur har det gått för dig? Lös[…]