Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Julen var bra!

Nu är det mindre bra. Jag tror att vinkelväxeln har rasat. Jag fastnade i en isig backe och upptäckte att bilen inte driver ett skvatt på bakhjulen. Suck. Låter inte helt otroligt att detta kan ha att göra med rycken jag känt.

När jag tänker efter så kan jag minnas att en mekaniker, i samband med service på Bilia, nämnde att det fuktade vid vinkelväxeln. Kan det vara så att all olja läckt ut helt enkelt? Jag kommer också ihåg att jag frågade vad jag skulle göra åt problemet. Svaret var att det är nog bara att köra på... Jo, tack. Det var ju ett bra råd verkar det som.
Jag fortsätter att svara mig själv. Upptäckte att 4-hjulsdriften gick igång efter att bilen stått ett tag. Det finns hopp om att vinkelväxeln inte rasat helt.

Bilen är på verkstad nu. Första observationen var att oljenivån var väldigt låg och att oljepumpen till växeln därför stängt av sig och därmed också drivningen till bakhjulen. I bästa fall är det bara att fylla på olja och gärna hitta var det läcker förstås. I sämsta fall vill jag inte tänka på... Vet inte hur korrekt denna beskrivning är. Någon som har koll på detta får gärna kommentera.

Ja,ja. Magnetventiler, lös drivaxel, luftmassemätare, trasig AWD... Många tänkbara orsaker till att bilskrället rycker till vid acceleration.
Mer information för den som är intresserad.

Pumpen verkar vara trasig och skall bytas.

Rycket vid acceleration verkar bero på att kardanaxeln slår in i sidan när det läggs ett moment på den. Detta beror tydligen på att de stöd som håller den på plats är slut. Naturligtvis går det inte att köpa nya stöd utan man måste köpa en helt ny axel. Uppgifterna kommer från verkstan, som jag i och för sig litar på, men det verkar ju idiotiskt att det inte går att köpa stöden separat. Å andra sidan ska jag inte klaga för mycket än, jag har själv inte krupit under bilen så jag vet inte hur det ser ut. En ny axel kostar 10 000:-

Om jag fått ihop det rätt så handlar detta om två separata fel där det ena påverkar det andra. När 4-hjulsdriften lägger av (är det förresten så att den kopplas bort helt på något sätt när pumpen lägger av?) så driver det inte bak och kardanaxeln snurrar inte och jag upplever inget ryck.

Är det någon som har upplevt något liknande? Verkar allt detta troligt?????
Ytterligare en uppdatering.

Pumpen är bytt och fyrhjulsdriften fungerar igen. Det jag trodde var två separata fel verkar enbart vara ett fel. Jag har försökt provocera fram rycken jag skrivit om, men det går inte. De är borta verkar det som och jag hoppas att det verkligen förblir så.

Någon som har en teori om hur rycken kan vara kopplade till den felande fyrhjulsdriften?

En av få intressanta nya bilar detta, ska b[…]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än Vol[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Ja, vad är det för motor. Låt som […]

ventiler B5254T11

Hejsan volvovänner! Är det någon s[…]