Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Camel
Koppla in en multimeter med spänningsmätning mellan pluspolen i elcentralen och plus på ett av glödstiften om du kommer åt. OBS, var försiktig så inget kortsluts till chassiejord. Då ska den visa spänning på ca 12V (samma som i batteriet ungefär). När du sedan startar bilen och glödstiften aktiveras ska multimeterns värde gå ner till max. ca 1 volt. Är det lägre är det bara bra. Detta är spänningsfallet till glödstiften. Om det är markant högre än 1 volt måste källan till spänningsfallet hittas. T.ex. dåligt glödstiftsrelä, dålig ledningsanslutning.

Förutom detta kolla också att motorn är ordentligt jordad bara för att vara säker.
av DocSeverinsen
Camel skrev:Koppla in en multimeter med spänningsmätning mellan pluspolen i elcentralen och plus på ett av glödstiften om du kommer åt. OBS, var försiktig så inget kortsluts till chassiejord. Då ska den visa spänning på ca 12V (samma som i batteriet ungefär). När du sedan startar bilen och glödstiften aktiveras ska multimeterns värde gå ner till max. ca 1 volt. Är det lägre är det bara bra. Detta är spänningsfallet till glödstiften. Om det är markant högre än 1 volt måste källan till spänningsfallet hittas. T.ex. dåligt glödstiftsrelä, dålig ledningsanslutning.

Förutom detta kolla också att motorn är ordentligt jordad bara för att vara säker.
Hej...

Lite uppdatering angående glödningen.
Killen jag lämnade bilen hos har bytt vattentempgivaren, för det är tydligen inte ovanligt att den strular, och påverkar glödningen också tydligen.
Jag har dock inte märkt skillnad.

Jag har idag själv mätt spänningsfallet fram till glödstiften och det verkade helt okej. Visade vid tändpåslag ca. 0,6-0,7 V.

Sen hittade jag ytterligare lite info i den här tråden, postat av ted.k, ungefär halvvägs ner i tråden.
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 9&p=182235

Mätt på stift 30, visade 12 V = ok
mätt på stift 86 visade 12 V när tändningen är på = ok
mätt på stift 85, visade - 3,5 V när tändningen va av, 0 V när jag slog på tändningen
mätt på stift 87 visade 12 V från pluspol = ok

Det enda som jag inte kunde tolka riktigt var stift 85, om det skulle va -V innan tänpåslag eller efter, men förhoppningsvis har ni koll på detta.

Upplysningsvis kan jag säga att jag hade inne bilen på besiktning med något höga K-värden. Kan detta påverka så mycket att bilen inte vill starta? Testade idag och malde länge, startade inte vid +6 grader.
Användarvisningsbild
av Vojje
Ni fokuserar mycket på glödningen, men det faktum att toppen renoverats och att kompet kanske inte är det rätta efter detta förbises helt, eller har jag missat ngt.
av DocSeverinsen
Vojje skrev:Ni fokuserar mycket på glödningen, men det faktum att toppen renoverats och att kompet kanske inte är det rätta efter detta förbises helt, eller har jag missat ngt.
Ja, toppen renoverades nyligen, och det ska sägas att bilen vid drift går betydligt bättre och har mer kraft. Dessutom så fanns startproblemen redan innan topplockspackningen gick.

Om problemet hade varit kopressionen borde jag väl med stor sannorlikhet även få ett övertryck i kylsystemet, eller?
Användarvisningsbild
av Vojje
DocSeverinsen skrev:
Ja, toppen renoverades nyligen, och det ska sägas att bilen vid drift går betydligt bättre och har mer kraft. Dessutom så fanns startproblemen redan innan topplockspackningen gick.
OK! Kan vara så att kompet inte var det bästa innan packningen började läcka så att du märkte det. Inte heller säkert att kompet är perfekt nu heller.
DocSeverinsen skrev:
Om problemet hade varit kopressionen borde jag väl med stor sannorlikhet även få ett övertryck i kylsystemet, eller?
Inte nödvändigtvis, fast jag förstår hur du tänker :P .
Användarvisningsbild
av Camel
DocSeverinsen skrev:Jag har idag själv mätt spänningsfallet fram till glödstiften och det verkade helt okej. Visade vid tändpåslag ca. 0,6-0,7 V.
Det är ok. Glödstiften verkar ju få tillräckligt med spänning iaf. Du kan nog släppa det och gå vidare. Men om du fortfaranade tror på otillräcklig glödning så kan du ju alltid kolla så att alla glödstiften fungerar men motorn borde isf ändå starta på de cylindrar som blivit värmda så det är långsökt. Men ev. blir den mer trögstartad när det är kallt.
Användarvisningsbild
av Vojje
Jag skulle faktiskt påstå att en modern dieselmotor ska starta utan glödning i vart fall ned till nollan utan några större problem.
Användarvisningsbild
av Camel
Jag håller med. Tänkte bara att om kompet är lite nedsatt av någon anledning och glödningen dessutom är dålig samtidigt så kanske det blir problem. Men jag tror inte heller TS bil har problem med glödningen, det lutar åt annat fel. Men frågan är vad. Om toppen renoverats borde man väl redan kollat kompressionen? Om inte borde man kanske göra det.
Användarvisningsbild
av Vojje
Man får väl förmoda att kompet kollades. Annat vore väl tjänstefel. Bäst att kolla det i alla fall, tycker jag.
Annars är det väl bränslepumpen. Inte roligare det :( .
av DocSeverinsen
Vojje skrev:Man får väl förmoda att kompet kollades. Annat vore väl tjänstefel. Bäst att kolla det i alla fall, tycker jag.
Annars är det väl bränslepumpen. Inte roligare det :( .
Ja, känns ibland som om man letar efter nålen i höstacken...
Apropå bränslepumpen, borde man inte märka det under körning också, vid kraftigt gaspådrag etc?

Kan det vara så enkelt att stiften är dåliga? Tycker det är väldigt långsökt då jag bytte alla förra vintern, och motorn har inte gått mycket sen dess...

Finns det ngt enkelt sätt att kolla kompressionen, eller är det volvoverkstan som gäller? Samma fråga angående bränslepumpen, kan man kolla upp trycket på denna?

Ingen som tror på spridarna?

Jag ger Stegra 3v till max, say no more....

Kan du inte lägga en bit byggplast, lite st&o[…]

Backlampa

På min gamla bil så slår man upp[…]

Brånsle trycks problem

Har problem med min V70 -07 2,4D/D5244T5 Bilen do[…]