Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har nu ikväll konstaterat vars felet ligger iaf. När jag startar bilen (kall) och låter den stå på tomgång så efter endast 2minuter så startar kylfläkten, stannar efter en stund och startar igen efter en stund.... Så ska det inte vara, då till frågan.

Vad styr fläkten?? finns det flera tempgivare?? Vad ska jag byta??

Sitter ju 1st vattentempgivare i termostathuset, men känns som att det finns en till som säger åt fläkten att starta..

Va tror ni??
TomasL skrev:Inte nu när det är så kallt ute. Då startar in ACn.
Beror på vad du har för temperatur där du bor. Min går i alla fall till och från vid +8 grader som det varit här i Stockholm i veckan, dock har jag första modellen av V70, men det borde ju vara samma på nyare också.

För att utesluta att det är AC:n så kan du oavsätt modell stänga av AC:n med AC-knappen samt stänga av kupéfläkten. Då ska den inte gå igång. AC:n går igång vid defrosterläge automatiskt oavsätt om strömställaren till AC:n (knappen) är på eller av.
SubMarine skrev:
Beror på vad du har för temperatur där du bor. Min går i alla fall till och från vid +8 grader som det varit här i Stockholm i veckan, dock har jag första modellen av V70, men det borde ju vara samma på nyare också.

För att utesluta att det är AC:n så kan du oavsätt modell stänga av AC:n med AC-knappen samt stänga av kupéfläkten. Då ska den inte gå igång. AC:n går igång vid defrosterläge automatiskt oavsätt om strömställaren till AC:n (knappen) är på eller av.
Äntligen ytterligare en klok person som begriper lite hur en AC funkar. Tack SubMarine, du har gett mig tron på detta forum åter :D .

En bra finess på nyare modeller är att man kan stänga av AC:en även i defrosterläget. Bra Volvo. Ni lär Er :lol: .
SubMarine skrev:
Är det kylfläkten du menar går igång eller har du varit ute och kollat att magnetkopplingen på kompressorn har "dragit"?
För ACn ska absolut inte gå igång nu. Finns ingen anledning när den kan ta kall luft utifrån.
Har ungefär samma temp som du och min går då inte igång.
Jo visst är det så att den även avfuktar men under en viss temp. så ska den inte slå på alls. Jag ska kolla upp vad den tempen är.
Hör när det är kallare så har du ingen luftfuktighet heller som behöver bort.
Senast redigerad av 1 TomasL, redigerad totalt 0 gånger.
Severin skrev:Tro det eller ej,-15 så slår den till på min, inga felkoder eller liknande

Sent from my GT-I9100
Jag tror på dig, för jag vet att det är sant :P .

Slutsats: Stäng av AC när du inte tycker dig behöva den= Mindre bränsleåtgång och mindre slitage på kompressor :D
V502.0D spridarfråga

Om du skriver var i landet det är , kanske k[…]

ad 1: På en 1-10 skala , där Volvo240 […]

B230E får ingen bränsle

Tjena jag har en 740GLE med en b230E som får[…]

Menar du bärarmsbussningarna bak? Vet att dom[…]