Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Vojje
Det är väl till sådana här applikationer det passar bra att använda en tångamperemeter?
Användarvisningsbild
av mvos
Har kollat att glödstiften fungerar och jag åke äten även och köpte nytt dieselfilter.
Man kanske inte kan lita på firman som utförd service nyligen att fom böt filter.

Jag tycker bara att det är konstigt att den är mycket svårstatad eller inte startar alls när den stått stilla länge, speciellt när det är kallt.
Det är ju alldrig problem när motorn är varm ellet om jag startar om bilen direkt eftet den är igång.
Bilen startar även när jag använt dieselvärmaren. Kan det vara så att dieselvärmaren hjälpet till att bygga upp tryck i dieselledningen.
Och att det inte är kylan dom är problemet, utan att det är dåligt tryck på dieselledningen?
Användarvisningsbild
av Vojje
Intressant teori. Det kan ju vara så att värmaren är inkopplad med en T-koppling strax efter tankarmaturen.

Men problemet borde endast vara tidsberoende och temperatur-oberoende. Är det så?

I så fall har du ett läckage någonstans alternativt behöver du byta bränslepump.

Man hör ofta om sånt här vad gäller dieslar och en backventil brukar efterfrågas, vilket jag tror inte finns eller behövs om systemet

är tätt och pumpen riktig. Tyvärr har jag aldrig hört hur ngn löst problemet särskilt i de fall (alla) som man inte hittar ngn läcka.
Användarvisningsbild
av isak
internläckage i någon spridare? det finns mätglas att sätta på läckledningen o starta motorn någon minut, så avslöjas det i glasen om någon läcker för mycket. om läckflödet är för mycket klarar inte högtryckspumpen att bygga upp tillräckligt railtryck.
Isak
Användarvisningsbild
av Vojje
isak skrev:internläckage i någon spridare? det finns mätglas att sätta på läckledningen o starta motorn någon minut, så avslöjas det i glasen om någon läcker för mycket. om läckflödet är för mycket klarar inte högtryckspumpen att bygga upp tillräckligt railtryck.
Isak
Men hur får vi ihop det med att motorn startar bra efter att dieselvärmaren arbetat en stund?
Användarvisningsbild
av isak
spridarna har något högre temperatur kan göra de tätare.
det där provet är ju busenkelt att göra vid en verkstad som har prov utrustningen.
Isak
Användarvisningsbild
av mvos
Vojje skrev:Men problemet borde endast vara tidsberoende och temperatur-oberoende. Är det så?
Ja jag tror att det endast är tidsberoende och att temperaturen inte spelar så stor roll.

I dag var det +10 grader och bilen startade inte. Så jag startade dieselvärmaren i 1-2 miniter och sedan startade bilen utan vidare.
Jag tror inte att värmare hinner värma något. Men något gör den som får bilen att starta.??
Användarvisningsbild
av mvos
Jag hittade följande tipps på ett annat formum tll en som hade exakt samma problem som jag.
Föreslår att du börjar med att kontrollera hur mycket returflöde spridarna har, mät mängden under en minut på tomgång och se vad varje spridare ger ifrån sig.
Du kan säkert mickla dit plastslangar eller dylikt, och dra dem till varsin PET flaska, det behöver ju bara hålla i en minut
Är det någon som har gjort detta eller som kan förklara hur man gör?
Användarvisningsbild
av mvos
Nu har jag haft bilen hos Mekonomen för felsökning. Dom hittade inget men föreslog ett kompressionsprov som dom inte kunde utföra. Då lämnade jag bilen till Bilia för felsökning. Dom kom fram till att det var dieselpumpen och dom bytte till en begagnad för ca 7400:- ink.l arbete.
När jag skulle starta bilen dagen efter, så var det ingen förändring. Bilen startade endast efter jag värmt bilen med dieselvärmaren.
Jag måste åka tillbaka till Bilia. Med hyrbil fick jag betala ca 11000:- för en reparation som inte gjorde någon förändring.
av kamilenski
mvos skrev:Nu har jag haft bilen hos Mekonomen för felsökning. Dom hittade inget men föreslog ett kompressionsprov som dom inte kunde utföra. Då lämnade jag bilen till Bilia för felsökning. Dom kom fram till att det var dieselpumpen och dom bytte till en begagnad för ca 7400:- ink.l arbete.
När jag skulle starta bilen dagen efter, så var det ingen förändring. Bilen startade endast efter jag värmt bilen med dieselvärmaren.
Jag måste åka tillbaka till Bilia. Med hyrbil fick jag betala ca 11000:- för en reparation som inte gjorde någon förändring.

Hoppas du har garanti på rep. Och sliper betala för pumpen!

Jag skulle låta den kallna innan eventuell &[…]

Toppen ska efterdras kall, 50 - 100 mil om jag kom[…]

Volvo car UX

4.2. 13 e absolut inte viktigt för dig. Men f[…]

Motorvärmare

skriv in regnummer eller t.ex. ring in till Bilia […]