Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

borg skrev:Hej,

From 2004- har motorn högre tomgång första 20 sek (kall motor), för att snabbare värma upp katalysatorn. Lägger sig på ca 1500 rpm för att sen sjunka till ca 650 rpm, så är det på 2.5t motorn. Har hört att det går att programmera bort, men har inte kollat upp det vidare. Så jag tycker inte att det är något onormalt med din motor.
Om du vill ha bättre klös så är det bara o köpa programmvara (bsr, autotech m fl). :)

Mvh borg
Nae de där med tomgången tror jag är helt normalt. Det har jag aldrig misstänkt vara nått konstigt. Den gör precis som du säger, lägger sej på kanske 1500rpm vid riktig kallstart i ca 20sek sen omkring 700rpm vilket jag tycker är lite väl lågt. Vid halv varm till varm motor så går den på 1500rpm några sekunder bara innan den lägger sej på 700. Men är det normalt att tubon spoolar upp redan vid uppstart?? Claus på turbocenter ska fixa programvara och lite andra smågrejer med den. Har redan snackat med honom. På min gamla 850 hittade han parametern som höll kvar varvet mellan växlingarna som han tog bort. Blev en helt annan bil att köra bara de :D
Styrservo V70 2010

Dette er ett kjent problem på Ford og din bi[…]

Elpriset

2700kr för drygt 1000kWh här, elhandel v[…]

Transmissionsolja till M66

ok, då låter Castrol:en som ett altern[…]

Hej! Bränslepumpen under förarstolen slu[…]