Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Kan ju säga att om du provar bilen och det är gasspjället så kommer den snart att gå som en krycka igen. Gjorde själv så några gånger att jag nollade och körde vidare men det blev bara värre och värre. När jag sen tog den till Bilia för att kolla felkoder så var det solklart att det var spjället. Nu lämnade jag bort hela jobbet men du kan spara lite kosing om du byter själv. Orginalspjäll gav jag 5500 kr för och jag tror att omprogramering kostar ungefär 800 kr. Hela kalaset gick på 8300 kr. /Clas 8)
TotanTotan skrev:Kan ju säga att om du provar bilen och det är gasspjället så kommer den snart att gå som en krycka igen. Gjorde själv så några gånger att jag nollade och körde vidare men det blev bara värre och värre. När jag sen tog den till Bilia för att kolla felkoder så var det solklart att det var spjället. Nu lämnade jag bort hela jobbet men du kan spara lite kosing om du byter själv. Orginalspjäll gav jag 5500 kr för och jag tror att omprogramering kostar ungefär 800 kr. Hela kalaset gick på 8300 kr. /Clas 8)
Innan man byter borde man väl prova med att rengöra spjälhuset. Jag tog bort plaströret och kollade in. Bakom spjälet var det en svart klibbig beläggning.
ja för tusan börja med de rengör grundligt åk till volvo och tanka ner den senaste mjukvaran till att börja med innan du lägger tusentalskronor på ett nytt spjäll men få gärna ut felkoder så vi kan se om det verkligen är spjället jag personligen är lite skeptisk för på en 02a som du har så har du inte spagetti spjället och jag har aldrig byt gasspjäll på 02 och nyare förutom på bifuel men dom kör spagetti ända till 08
Du har ju en sugmotor så det är ju skitlätt att rengöra spjället,och du skall alltid börja med det som är gratis.
Att ge sig på och byta spjället bara på misstanke är...dyrt
hollan skrev:ja för tusan börja med de rengör grundligt åk till volvo och tanka ner den senaste mjukvaran till att börja med innan du lägger tusentalskronor på ett nytt spjäll men få gärna ut felkoder så vi kan se om det verkligen är spjället jag personligen är lite skeptisk för på en 02a som du har så har du inte spagetti spjället och jag har aldrig byt gasspjäll på 02 och nyare förutom på bifuel men dom kör spagetti ända till 08
Jag blir jäkligt glad när du säger att jag inte har spagettispjället. Hoppas verkligen att du har rätt. Själv har jag ingen aning om när de började plocka in Bosch:s spjäll. Jag kommer att läsa ut felkoderna innan jag gör något. Antingen kör jag till en verkstad, eller så beställer jag PPC1 från BSR.
oldtimersmc skrev:Du har ju en sugmotor så det är ju skitlätt att rengöra spjället,och du skall alltid börja med det som är gratis.
Att ge sig på och byta spjället bara på misstanke är...dyrt
Om man ska rengöra spjället, tycker du att man ska plocka bort det eller rengöra det när det sitter på plats?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 12

Själva locket på expasions kärlet […]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Vad är det för motor, eller missar jag d[…]

Elpriset

5300:- för 2150kWh under januari, områd[…]

Styrservo V70 2010