Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har beställt ny. Var det inte vanligt där ett tag att V70 fattade eld? Eller minns jag fel. Olja i arbetstemp på avgasrör kanske kan bidra till sånt.

Iaf kul att det var så pass billigt fel. Nu blir det att byta bromsar och klapperstag och köra en vinter till :D
Jag hämtade mina beställda delar idag men blir inte klok på detta.

Fick en gängad bult med torx-huvud som heter 8687868 Tätningsplugg med tillhörande kopparbricka.

Sen fick jag en 30713238 som heter Plugg.

I hålet finns inga gängor vad jag kan känna eller se (se är fan svårt men jag har pillat upp en kamera där :D )

Ska man bara slå in "Plugg" och arkivera resterande delar?

Finns inget om detta i mekhandboken.
Efter att ha försökt få dit pluggen i 2 timmar konstaterar jag att det är omöjligt. Från början satt tydligen en gummiplugg där men man uppgraderade till denna metallvariant som reservdel.

Gummipluggen satt ju i 20k mil. Nån som vet om den finns att få tag i?
Det där hålet är fräst med diamantskär på Ljunghälls AB. Ja jag har jobbat på den avdelningen där de där tillverkades. Hålet har en presspassning för motsvarande del.
Ett tips är att du åker ner till Yrkesskolan/gymnasiet på orten du bor. Låna en 3punktsmicrometer. Om du inte själv kan läsa av den så fotar du bara skalan. Sedan ber du skolan att svarva en ny plugg. Antingen med presspassning eller några hundradelar under mått. Gör ni den i undermått så gör du rent med sprit och tätar med den röda Locktighten. Gör pluggen i aluminium för att motverka kemiska reaktioner mellan motor o plugg
Det va det djävligaste,vet mycket väl var det är för hål har haft läckage på båda mina turbo i just den positionen (då så har det varit o-ringen som tappat formen) så det är inga gängor där.
Men det borde väl finnas bättre lösningar på problemet hos Volvo!
Dags att lyfta verkan i örat.
Det har aldrig suttit någon gummiplugg där
Det sitter en hattplugg i hålet och den knackar du ner med hjälp av en 1/2" hylsa( st 14/15 något bör passa) som passar i hattpluggen

Detta visas i vida så det skall inte vara några problem att för reservdelspersonalen att hitta den
Det du fått innan skall du lämna tillbaka pengar tillbaka då man lämnar fel delar till kund ta gärna med dig bilderna som du lagt upp här och visa dom

Om du inte löser det får du säga till så får jag ta fram detta nr har monterat flertalet av dessa som lossnat som på din bil

//Gooose

Har några mindre skador som spot repair kan […]

@Micce1980 , Den har precis rullat 122xx mil s&ar[…]

Brandsläckare i V90?

Har en liten korg/back bak i bagaget med pås[…]

Det finns ju dessutom R-design till andra motoralt[…]