Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
nuttytompa skrev:Pust, kommer från felsökning nu, visar sig att det inte finns några felkoder alls :shock: :shock:

Har alltså drömt att bilen rullar på tomgång samt vill tjyvstanna :oops:

-Etm är bytt sedan tidigre.
-Jaha,kolla vevhusventilationen då?
-Men det finns inga felkoder.
-Kolla iaf, tack.
-Ja ja.
-Oj det verkar tätt!
-Ja, jag sa ju att bilen rullar på tomgången och vill tjyvstanna. :roll:
-Går det på goodwill att rengöra?
-Nej.
-Vad kostar det då tro?
-2500 kronor.
-Va? :shock:
-2500 kronor.
-Jaha, -vad roligt. :roll:
'

är bilen köpt på firma & felet inte stod på VDN deklarationen så såt firman betala, felet fans ju redan när du köppte bilen.
av Jesper
Vad skönt att det inte var ETM:n.
Men om dem går in i vevhusventilationen genom att montera bort ETM:n så be dem slå ett öga i den så att den inte är skitig.

Eftersom vehusets nippel sitter nära ETM så finns risk att det kommer ut skit där som i slutändan lägger sig som en tätande packning på ETM och ger samma symptom.

Mvh

Jesper
av nuttytompa
Den frågan man ställer sig, ska det verkligen vara tätt i vevhusventilationen när bilen är fullservad på auktoriseradverkstad?

Borde det inte vara gjort på någon service ????

Den senaste är gjord i september 05.

Någon som vet intervallen som etm, vevhus ska rengöras enligt "boka"?
av zenobia
nuttytompa skrev:Vad kostar det då tro?
-2500 kronor.
-Va? :shock:
-2500 kronor.
-Jaha, -vad roligt. :roll:
Är det verkligen 3 timmars jobba för att fixa detta?
Låter mycket för en erfaren tekniker....
:twisted:
Användarvisningsbild
av Gandalf
För ett par veckor sedan när jag var ute och körde så tappade bilen kraften, motorn verkadeha fastnat på 2500 rpm, det hände ingenting när jag gasade. Jag stannade vid vägkanten och stängde av motorn. Efter ett par minuter så startade jag igen och bilen funkade som förr!
För cirka en vecka sedan hände det igen, och denna gången fick jag ett meddelande om att motorservice behövdes omgående. Stängde återigen av motorn och väntade ett par minuter, mycket riktigt så startade den igen precis som den skall, men denna gången så låg felmeddeandet kvar.

Jag parkerade då bilen hemma och lät den stå i ett par dagar. Igår så upptäckte jag detta underbara forum och vad som kan ha orsakat problemen.
Glad i hågen så åkte jag hem och skred till verket, när jag fick bort spjällhuset så kunde jag se en ganska ordentlig ansamling med gojja... Putsade och gned en liten stund och kopplade tillbaka allting igen. När jag startade bilen så fanns felmeddelandet kvar..."fasen oxå" Lite bedrövad åkte jag hemåt.

När jag nu imorse kom ut för att åka till jobbet så hade felmeddelandet försvunnit och bilen gick jätte jämt och fint! Innan sista stoppet så hackade den lite vid landsväg/motorvägskörning.

Hoppas nu bara att detta var problemet och att det håller sig borta ett tag.
Användarvisningsbild
av CarMan
nuttytompa skrev:Den frågan man ställer sig, ska det verkligen vara tätt i vevhusventilationen när bilen är fullservad på auktoriseradverkstad?

beror på vilken olja bilen är körd på också. & om ägaren kollat så olje nivån varit rätt hala tiden.
om bilen är full servad så ska den vara servad en gång/ år även om man kör mindre än 2000 mil på ett år.

har man följt allt detta ska man inte få problem.
av nuttytompa
CarMan skrev:
nuttytompa skrev:Den frågan man ställer sig, ska det verkligen vara tätt i vevhusventilationen när bilen är fullservad på auktoriseradverkstad?

beror på vilken olja bilen är körd på också. & om ägaren kollat så olje nivån varit rätt hala tiden.
om bilen är full servad så ska den vara servad en gång/ år även om man kör mindre än 2000 mil på ett år.

har man följt allt detta ska man inte få problem.
Alla servicar är gjorda enligt intervallen som gäller.
Alltid på auktoriserad verkstad med stämpel.
Vet inte en auktoriserad verstad vilken olja som ska användas ?! :shock:
Vet du carman intervallen när vevhus ingår i servicen?
av nuttytompa
YYYYEARGH, nu kokar blodet :evil:
Efter rengöring av vevhus, etm så funkar bilen som den borde. :D
Men tydligen hade stjärnmekaren provkört bilen och konstaterat att
"etm bör bytas" :shock:
-igen???? :shock: :shock:
Etm:en är bytt -03 mot den nya varianten.
Hur jävla ofta ska man byta skiten på en volvo???
Garanti sak då eller?!
- nej icke sa nicke. AAAAAHHHHHHHHHH.
8000 spänn var tredje år, nej tack så jävla mycket.
Inte nog med att jag fick lära upp mekanikern på felet med rullande tomgång, tjyvstannade i korsning problemet,
man ska tydligen byta etm var tredje år oxå.

Tack forumet för att ni finns till med tips/ideer så man slipper bli skinnad på felsökning iaf. :D
av zenobia
Var det svårt att rengöra? Plockade du loss allt?
Hur gjorde du med packningen i så fall?
av Jesper
Om man säger så här... Efter rengöring av ETM så gick min bil bra! 30 Mil senare så började den strula... och ytterliggare 50-70 mil senare så gick den bra igen! Anledning till att det aldrig blev bytt var att det var semestertider och vi var på resa!

Tack alla för svaren!!

Xc60 MY26 Kylt handsfack

Har för mig att volvo tog bort det kylda hand[…]

Om du behöver uppdatera mjukvara vet jag inte[…]

Hej! Hur har det gått för dig? Lös[…]