Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Talade just med en tekniker på Volvo. Han sa att det skulle kunna var bakre skivorna från Biltema som givit upp, trots endast 2000 mil... Verkar ju helt sanslöst tycker jag :-(. Kan det vara möjligt tro?

Sent from my Neo
Om nu ljudet kommer fram o de sitter bak så börjar jag undra om den teknikern har gått en Hermoskurs. Problemet för teknikern var nog ordet, Biltema. Visst kan man köra slut på Biltemaskivor på 2000mil. Men började inte problemen innan du satta på dem? Du borde nog kolla bussningar i framvagnen innan du funderar på bakhjulen.
[/quote] Men började inte problemen innan du satta på dem? Du borde nog kolla bussningar i framvagnen innan du funderar på bakhjulen.[/quote]

När jag köpte bilen i höstas bytte jag skivor och belägg bak direkt, men problemen började inte förrän tusen mil senare...

Sent from my Neo
mixxno skrev:Talade just med en tekniker på Volvo. Han sa att det skulle kunna var bakre skivorna från Biltema som givit upp, trots endast 2000 mil... Verkar ju helt sanslöst tycker jag :-(. Kan det vara möjligt tro?

Sent from my Neo
Jo det kan vara möjligt :( har själv använt deras Sport skivor fram o bak (tänkte ge dom en chans!)

Det började durra om bromsarna fram till o från i början ca (1000-1500mil) sedan blev det värre o värre tills jag bytte ut dom
mot Vparts sport skivor.
Skivorna fram har slitits för mycket för den sträckan jag kört samt att ena skivan hade ytskikts fällning+rost
på plan-ytan samt att borrade hålen och slitsarna hade fyllts igen med ett hårt material liknande rost+metallpartiklar
det var magnetiskt när jag provade o knacka loss en bit med körnare.

De bakre skivorna fungerar bra än så länge, men de har inte samma belastning som de främre skivorna.

Undrar om de har blandat i tenn-soldater i smeten innan de gjöt "stängerna" :)

Det verkar i alla fall inte vara full klass på metallen enligt mitt tycke...man får vad man betalar för!?
Jag har glädjande nog kommit tillrätta med mitt problem :-). Mätte mina bakre skivor med mikrometer. Den ena var ojämn. På en liten del, ca en decimeter var den 7 hundradels millimeter för tunn. Åkte till Biltema och fick en ny. Hoppas inte den med börjar krångla, isf är det min sista från det företaget...

Sent from my Neo
Mitt problem var att det burrade i hela bilen vid inbromsning i hastigheter över 70. Det var riktigt mycket i motorvägsfart. Felet på en av de bakre skivorna var alltså att den liksom hade blivit "timglasformad", inte vind. Därför gick det inte att se med blotta ögat. Däremot gick det att mäta med mikrometer.

Det som händer vid inbromsning med en sådan defekt är alltså att kolven och oket pulserar ut och in varje varv och blir då som en kraftig vibration i högre hastigheter. Iom att det bara var den ena bakre skivan och att den inte gått så långt, så bytte jag bara den. Nu känns bromsarna helt perfekta :-).

Faktum är att Volvoteknikern jag frågade för ett tag sedan hade rätt i att det troligen var de bakre skivorna...

Hoppas denna tråd kan hjälpa någon annan som har vibrationsproblem vid inbromsning.

Sent from my Neo
Elpriset

2700kr för drygt 1000kWh här, elhandel v[…]

Transmissionsolja till M66

ok, då låter Castrol:en som ett altern[…]

Hej! Bränslepumpen under förarstolen slu[…]

Hej! Fråga 1: Är det svårt att by[…]