Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av räsermange
jbl skrev:Fördelen med att lämna den till auktoriserad Volvo verkstad är att man kan få i nya programvaror som gör att man klarar sig ifrån drift störningar.

Jag frågade pris på 6000mila servicen här hos Upplandsmotor i Uppsala och dom tar 4750kr och då lämnar jag med stift. Priset är även baserat på den dyrare Castrol R-tec 0W30. Normalt slår dom i TXT 5W30 i min bil.

Dessutom har dom personliga meckar där och jag är mycket nöjd med min personlige meck.
Bokade tid tidigare idag hos Upplandsmotor Arlandastad. De skulle ha 4435:- för servicen, bilia haga norra ville ha 5099:- så det var ju en viss skillnad. Vad är det som är bättre med Castrol-oljan som du nämner ovan, får motorn bättre effekt, lägre bensinförbrukning el. dylikt? Bilen är en S60 2,4t -02. Om det är stor skillnad så kanske det kan va nåt för mig, fast jag vet å andra sidan inte vad det varit för olja i innan. Tändstift och luftfilter skulle tydligen ingå så det verkar ok. 8)
av räsermange
CarMan skrev:
räsermange skrev:
Annars är logiken "jag skall ha bilen jättelänge så jag vill snåla på servicen" så dumt att man får höjt blodtryck...
Var i mitt inlägg stod det att jag hade den inställningen? Du kan ju försöka läsa lite noggrannare nästa gång innan du går igång och blir spydig.

Det jag skrev var att stämplarna (inte servicen) spelade mindre roll och att jag funderade på att göra servicen själv om den inte var för komplicerad, vilket den helt klart verkar vara.
Tanken där var väl att man skulle kunna göra det själv om 6000mila-servicen bara innebar enkla saker som byte av luftfilter, påfyllning av olja etc. , förstår nu att det inte riktigt är det som det handlar om.

Att byta dom delar som ingår i servicen är ju inte svårt, men det är ju inte det som är servicen. det svåra är ju att ha 100 koll på vad man ska titta på & sen kunna göra en bedömning om det är rätt eller fel & vad som måste göras, elelr vad som orsaket detta / eller om man sak göra nått föra t inte få problem inan nästa service.

hur sak bilen låta, hur ska den kännas? var exakt ska jag kolla på handbroms wirarna & hur mjuka ska framvagns bustningarna vara på denna modell? hur kollar jag glappet i just denna länkarm? den kanske liger i spän nu så man inte känner det?
vilka niplar sak rengöras till vevhus ventelationen & var sitter dom m.m.

att byta delar är ju inte att serva bilen...
Nope du har helt rätt, jag har väldigt dålig koll på det här med service, hade bara hört ryktesvägen att vissa servar sina bilar själva (dock inte specifikt om volvo), därför så ställde jag en fråga här! Thx
av räsermange
NCR skrev:
räsermange skrev:
Annars är logiken "jag skall ha bilen jättelänge så jag vill snåla på servicen" så dumt att man får höjt blodtryck...
Var i mitt inlägg stod det att jag hade den inställningen? Du kan ju försöka läsa lite noggrannare nästa gång innan du går igång och blir spydig.
Har inga planer på att sälja bilen förräns den är riktigt gammal, så det där med stämpeln i boken spelar inte så hemskt stor roll.

Där stod det, i och med att "inga stämplar" innebär att "Loffe på hörnet" har gjort servicen vilket i sin tur innebär att servicarna inte har blivit gjorda korrekt vilket slutligen innebär att din bil INTE kommer att ha det värdet den egentligen skulle ha haft i slutändan.

Sen att det du Loffe på hörnet från? Jag tyckte att jag förtydligade mig i mitt förra svkommer som en överraskning för dig att det i en service ingår mer arbete än ett oljebyte, tja....jag har läst så många inlägg där folk lägger ner 300.000:- på en bil och sen tycker att 4000:- är rasande mkt för en service att jag kan spy. Det innebär att folk har pappa banken som hjälp och kanske inte egentligen har råd att ha bilen utan funderar på att ta genvägar, och det i sin tur leder till att nästa person som får din bil kommer att hamna här och klaga på "vilken skitkvalitet den beggade "knappt inkörda" S60 a 25.000 mil han/hon har köpt har".

Hade du frågat "vilken aukt verkstad i min geografiska närhet har det bästa priset på service" hade det varit en helt annan fråga.
Det jag försökte förklara för dig i mitt förra svar var att det jag menade var inte att kvaliteten på servicen inte spelade någon roll utan det jag menade var just att stämplarna i sig inte var så viktiga, d.v.s. om det står att det är bilia eller Fix och Trix-Janne som servat den spelar mindre roll, så länge som det är samma kvalitet på servicen. Du kanske sätter likhetstecken mellan stämpel och god service(iofs rätt vettigt att göra om man ska köpa beg. bil)? Jag medger att jag var lite otydlig i mitt första inlägg, hoppas detta var tydligt nog för dig? :|

Om 7-8 år är förmodligen en 02-a 2,4t inte värd så mycket ändå, det är bara att jämföra med vad en 94-a är värd i dagsläget (skrev iofs inte tidigare att min bil var en 02-a). Jag tror inte att den presumtive köparen av min s60 år 2014 kommer dissa min bil för att den är servad hos någon annan verkstad än bilia. Kan ju ha fel i detta, men i varje fall skulle försäljningspriset vara så pass lågt att det inte spelar någon större roll för mig i alla fall. Den svennebanan till 20-åring som köper min bil kommer säkert vara en riktig trimkille som skaffar nytt avgassystem, vinge och blått neonljus från biltema (haha) så han bryr sig nog inte så mycket om den är servad vid de exakt rätta milen hos bilia.

För övrigt är bilen cashad hos Bilia (d.v.s. inga lån), och ja jag har råd med servicen och nej, jag bryr mig inte speciellt mycket om andrahandsvärdet om 8 år utan bryr mig mer om att bilen ska gå bra och hålla länge (om du kan haja skillnaden) Ok ta det lugnt då (BE)
Senast redigerad av 1 räsermange, redigerad totalt 0 gånger.
av Pebben
CarMan skrev:
räsermange skrev:

Det jag skrev var att stämplarna (inte servicen) spelade mindre roll och att jag funderade på att göra servicen själv om den inte var för komplicerad, vilket den helt klart verkar vara.
Tanken där var väl att man skulle kunna göra det själv om 6000mila-servicen bara innebar enkla saker som byte av luftfilter, påfyllning av olja etc. , förstår nu att det inte riktigt är det som det handlar om.

Att byta dom delar som ingår i servicen är ju inte svårt, men det är ju inte det som är servicen. det svåra är ju att ha 100 koll på vad man ska titta på & sen kunna göra en bedömning om det är rätt eller fel & vad som måste göras, elelr vad som orsaket detta / eller om man sak göra nått föra t inte få problem inan nästa service.

hur sak bilen låta, hur ska den kännas? var exakt ska jag kolla på handbroms wirarna & hur mjuka ska framvagns bustningarna vara på denna modell? hur kollar jag glappet i just denna länkarm? den kanske liger i spän nu så man inte känner det?

Måste fråga var du bor Carman? Lägger du ner den omtanken när du servar alla dina kunders bilar skulle jag väldigt gärna låta dig serva min bil. Tyvärr är inte så fallat på alla verkstäder vara sig det är Volvo eller grannen runt hörnet. Måste dock tillägga att jag är grymt imponerad av de flesta Volvo verstäder jämförst med framförallt BMW.
av jbl
Fördelen med R-tec oljan är att den är longlife klassad. Den klarar sig längre utan att brytas ned om man jämför mot TXT 5W30.

Man kan också säga att den kan ge lite bättre bränsle ekonomi då den är något tunnare överlag än 5W30. R-tec skapar mindre friktion i och med detta trots att den har samma varm viskocitet 0W30.

R-tec är också bättre vid kallstarter då den är mer lättflytande.

Skillnaden är nog inte så stor men för psyket kan det göra mycket :lol:
Användarvisningsbild
av CarMan
Pebben skrev:
CarMan skrev:
räsermange skrev: Var i mitt inlägg stod det att jag hade den inställningen? Du kan ju försöka läsa lite noggrannare nästa gång innan du går igång och blir spydig.

Måste fråga var du bor Carman? Lägger du ner den omtanken när du servar alla dina kunders bilar skulle jag väldigt gärna låta dig serva min bil. Tyvärr är inte så fallat på alla verkstäder vara sig det är Volvo eller grannen runt hörnet. Måste dock tillägga att jag är grymt imponerad av de flesta Volvo verstäder jämförst med framförallt BMW.
Dom fläsra mekanikerna som har jobbat några år med samma märke, har alla rutiner för att göra et bra jobb utan att tänka på att dom gör det! Det går ju på rutin att göra en servis på en modell som man kan utantill.

var jag bor ska inte vara så svårt att lista ut om man lägger ner lite energi i den frågan :wink: (men jag är inte ensam på min verksta & jag jör inte alla jobben)
Användarvisningsbild
av iaken
Jag valde att snåla på mina 8000 mila service. Ångrar det lite nu faktiskt. jag vet att den vart ordentligt gjort och så. (Afterwork ;) ) Men jag har ingen stämpel. Gör 10k servicen hos bilia nu och jag hoppas det inte har något emot att det inte finns ngn redig stämpel på 8k... Eller gnäller dom?
av Teemu
iaken skrev:Jag valde att snåla på mina 8000 mila service. Ångrar det lite nu faktiskt. jag vet att den vart ordentligt gjort och så. (Afterwork ;) ) Men jag har ingen stämpel. Gör 10k servicen hos bilia nu och jag hoppas det inte har något emot att det inte finns ngn redig stämpel på 8k... Eller gnäller dom?
Stämpel innan borde väl inte störa dom... Dom stämplar väl för att dom gjort en service.
av seffrin
Det pratas en del om olja longlife etc. vissa bilfabrikanter vw audi etc har en gräns på 3000 mil. detta är fullständigt uppåt väggarna. Finns egentligen ingen olja som klarar denna intervall (möjligtvis en bil som körs kontinuerligt i landsvägsfart utan kallstarter och korta körsträckor) Det absolut viktigaste är att man har en ok olja och byter ofta (mer ofta vid kort körning och många kallstarter).
Hörde nu att Audi backar 3000 mila intervaller och rekommenderar 1500 mils intervaller på grund av många motorras VW kommer säkerligen att följa med.
Dessa långa intervaller har sannolikt att göra med att servicen framstår som billigare vid ex konsument upplysning om bilars totala service kostnad under 1 år.

Oljan skall smörja ,kyla,samla upp avlagringar,korritions angrepp mm. Hade en MB diesel - 94 (gamla goa diesel generationens dieslar) jag bytte olja och filter på ca 500 mil när jag sålde bilen hade den gått ca 87.000 mil det var 4 år sedan och den går ännu med en nöjd ägare. det jag bytte på denna tid var 2 ggr kamkedja och 2 ggr spridare.

Ett gott råd strunta i långa longlife gränser använd gärna oljan (dock ej biltemas den koksar) byt olja och filter på ca 1000-1500 mil skulle du ha ex en VW med service intervall 3000 mil . gör då ett eget byte emellan. Oljan är livsviktig för din motor hål i huvudet att slarva. Vad tycker ni?
av Lövet
Longlife kombineras alltid med begränsningar i tid mellan servicar. Är man korkad och struntar i detta och bara går på mil så uppstår problem. Men följer du tillverkarens rekommendationer så ska det mycket till. Jag kan lova att det är inte många Audis som i verkligheten gått 3000 mil mellan servicar utan de slår i tidsbegränsningen innan. Det ska till riktigt många mil på ett år annars. Att byta olja var 500e mil är slöseri med dagens oljor.
Elpriset

Januari blev en dyr månad för mig som b[…]

Vatten I bagagen på S60

Jag har samma sak att vattnet droppar ungefär[…]

Den aktuella bilen är tillverkad 2021-11-03 o[…]

Tack för tankar och reflektioner! Jag kommer […]