Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av anderc
NCR--
samma problem på min v70-06
Har hela tiden varit inne på att det var snöjunk från mattorna. Kört med gamla tidningar under hela vintern. Har givetvis bytt dem med jämna mellanrum.
Håll mig gärna underrrättad om vad det kan bero på.

mvh
Andreas
Användarvisningsbild
av Gizz
Min far hade det blött på passagerarplatsen på sin V70N-02 i vintras och det berodde på en sprucken matta. Nu säger jag inte att det är det som är felen hos er men sprickan var inte lätt att se vi första anblicken. Mattan hade spruckit precis i en upphöjning så den syntes inte förrän man höll upp den i ljuset. Fick nya mattor i hela bilen på garantin. Hittade felet efter 1 månad på begagnat garantin.
av anderc
NCR skrev:Jag ringde och pratade med min meck idag och fick en tid om ca 2 veckor. Han tänkte spontant på läckage från railsen(?) men vi får väl se om han hittar nåt.
Hur har det gått med detta? Hittade meken ngt läckage?
/Andreas
Användarvisningsbild
av VolvoB20
För mig berodde det på "hålen" i originalgummimattorna. Om du inte är superförsiktig när du kliver in så kan ju någon lite snöplutt hamna i försänkningen vid hålen i mattorn, när den sedan smälter så rinner den ner runt plutten som hålet passar runt.

Sen ventilerar det inte under mattan utan står kvar och sunkar.

Är du megaförsiktig vid varje insteg och ser till att inga snöflingor hamnar i "hålen" så är det torrt under mattan hela vintern.
av NCR
anderc skrev:
NCR skrev:Jag ringde och pratade med min meck idag och fick en tid om ca 2 veckor. Han tänkte spontant på läckage från railsen(?) men vi får väl se om han hittar nåt.
Hur har det gått med detta? Hittade meken ngt läckage?
/Andreas
Ja sorry att jag inte har skrivit nåt. :)

Han hittade inte ett smack utan det var snustorrt, med andra ord är det precis som volvob20 säger, man måste vara väldigt försiktig så man inte kommer nära nåt av de där hjärndöda hålen som Volvo har i sina mattor, så håller det sig torrt.
Användarvisningsbild
av AWWD
NCR skrev:hjärndöda hålen...
Hela den här debatten om hålen som läckagepunkter verkar konstig i mina ögon. Mattan är ju upphöjd runt hålen just runt hålen och "knappen" i golvet pressas ju upp genom mattan så att mattan tätar runt "knappen".

Har mycket svårt att förstå hur sådana mängder vatten skulle kunna tränga ned i hålen att mattan blir blöt, även om det skulle hamna snö på mattan (vilket det ju gör på vintern).

Vi istället prisa hålen! Hade en Audi 80 -94 tidigare där de bakre mattorna saknade hål/knappar. De låg ALDRIG stilla, så fort någon satt bak så gled de in under storlarna.

/AWWD
Användarvisningsbild
av VolvoB20
AWWD skrev:
NCR skrev:hjärndöda hålen...
Hela den här debatten om hålen som läckagepunkter verkar konstig i mina ögon. Mattan är ju upphöjd runt hålen just runt hålen och "knappen" i golvet pressas ju upp genom mattan så att mattan tätar runt "knappen".

Har mycket svårt att förstå hur sådana mängder vatten skulle kunna tränga ned i hålen att mattan blir blöt, även om det skulle hamna snö på mattan (vilket det ju gör på vintern).

Vi istället prisa hålen! Hade en Audi 80 -94 tidigare där de bakre mattorna saknade hål/knappar. De låg ALDRIG stilla, så fort någon satt bak så gled de in under storlarna.

/AWWD
Ingen har sagt att det är vattnet på mattan som rinner uppför kanten på hålet och ned i hålet.

Det är den lilla snön som trillar från fötterna som hamnar i själva hålet och smälter där och sedan rinner vidare ned längs "knappen"

Problemet är att ventilationen udner gummimattan är ju O, zero, nada, ingenting, obefintlig

Så de enstaka dropparna som tar denna väg, stannar ju därunder i evighet så det är alltid lite fuktigt under mattan.

Ett bevis är att när man lyfter på mattan ser man ju att det har letat sig ned någa sandkorn samma väg som vattnet och dessa sandkorn ligger ju på golvet runt "knappen"

Skedde inget läckage skulle varken vatten eller sandkorn kunna leta sig ned.

Haha, vi har olika synsätt märker jag. P[…]

Enligt denna artikel: https://www.volvocars.com[…]

Vi som beställt EX90

Nu har jag fått förhandsbesked fr&ari[…]

Tack så mycket. Är nu monterat och klar[…]