Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Motörhead skrev:Evaporatorgivaren. Ganska säker. Kostar runt 200 kr,
Finns det ett artikelnummer för givaren? Jag kollade med Bilia idag och de ville ha 450:- för tempgivaren så jag kanske ställde frågan felaktigt, vore ju fint att vara säker.
tcosatan skrev:Hallå
Jag var ute på långfärd här för ett tag sedan med när det var 28 grader varmt. Passande nog la kylningen i ACn av efter ca en timmes bilfärd. Fläkten gick dock på för fullt men ingen kyla. När jag senare stänger av bilen en stund så startade ACn igen men la ganska snart av igen. Samma symptom när man bara stängde av ACn under färd. Detta visade sig vara ett återkommande problem nu när det var varmt. Jag har ringt runt lite till några verkstäder där jag får olika bud (bla byta kompressor).

Jag lämnade dock in bilen för felsöknig hos Bilia och de sa att spelet på kompressorn är 0.6 så det ska inte behöva shimsas om och att de fick fram Felkoderna:
CCM-003 fläktmotor i kupetempgivare felaktig signal
ECM-201a termostat och givare felaktig signal

Han menade att jag skulle byta termostaten samt kupefläktgivaren som sitter inne bakom ECCn men att Bilia ville ha 6500 riksdaler för detta. Känns ju lite dyrt..

Så är diagnosen korrekt gälland att termostaten påverkar ACn korrekt samt hur byter man kupetempgivaren och vad kostar en sådan?

Fläkten (i eccpanelen) till kupetempgivaren verkar fungera dock.

Tack på förhand
jag har samma problem som du. ac,n funkar några mil sen så lägger den av när de är riktigt varmt ute. ska in på verkstad imorgon med den så ska dom fylla på med ac, jag antar att de är för lite tryck i ac systemet där av så lägger ac kompressorn av för att skydda så inget ska gå sönder.
tcosatan skrev:
Finns det ett artikelnummer för givaren? Jag kollade med Bilia idag och de ville ha 450:- för tempgivaren så jag kanske ställde frågan felaktigt, vore ju fint att vara säker.
Har inget art.nr tyvärr. Men att de skulle höjt priset så mycket låter konstigt. Sen kan det naturligtvis vara ett annat fel, men för de pengarna är det ju inte hela världen att prova och byta givaren. Givaren sitter ovanför pedalerna för den delen.
Inte riktigt samma problem här - min funkar suveränt och kyler otroligt bra hela tiden. DOCK så har jag ett konstigt skorrande/pysande ljud som kommer och går kanske var 20min vid långkörning och lite oftare vid kortare sträckor. Händer inget spec när det låter, blåser på som vanligt med kallluft. Har dock upptäckt att när inställd temp uppnåtts tex 22grader, det är då det låter. Obs att ljuder är i kupen, dvs det är inte det klassiska "pumpen slår till/från" ljuden utan skorrande/pysande ljud från mittre regionen av instrumentpanelen.... mycket märkligt.

Har dock hört det i fler, fullt fungernade, V70s av äldre MY.

Nån som har någon idé?
LOTEZ skrev:Inte riktigt samma problem här - min funkar suveränt och kyler otroligt bra hela tiden. DOCK så har jag ett konstigt skorrande/pysande ljud som kommer och går kanske var 20min vid långkörning och lite oftare vid kortare sträckor. Händer inget spec när det låter, blåser på som vanligt med kallluft. Har dock upptäckt att när inställd temp uppnåtts tex 22grader, det är då det låter. Obs att ljuder är i kupen, dvs det är inte det klassiska "pumpen slår till/från" ljuden utan skorrande/pysande ljud från mittre regionen av instrumentpanelen.... mycket märkligt.

Har dock hört det i fler, fullt fungernade, V70s av äldre MY.

Nån som har någon idé?
Jag tror nivån på köldmedia börjar bli låg av någon anledning. Min lät precis likadant ur de mittre ventilationsutblåsen när nivån var låg. I mitt fall berode det på att kondensorn läckte efter ett stenskott, efter en månads ljus så kylde AC'n riktigt dåligt och det var då jag upptäckte läckaget.

/Martin
mathias850 skrev: jag har samma problem som du. ac,n funkar några mil sen så lägger den av när de är riktigt varmt ute. ska in på verkstad imorgon med den så ska dom fylla på med ac, jag antar att de är för lite tryck i ac systemet där av så lägger ac kompressorn av för att skydda så inget ska gå sönder.
Hur har det gått?

jag har också varit inne på AC service, jag hade 1010 gram kvar!? dvs problemet är nogat annat.
Kanske temp sensor i selve AC-kompressor?
jimDK skrev:
mathias850 skrev: jag har samma problem som du. ac,n funkar några mil sen så lägger den av när de är riktigt varmt ute. ska in på verkstad imorgon med den så ska dom fylla på med ac, jag antar att de är för lite tryck i ac systemet där av så lägger ac kompressorn av för att skydda så inget ska gå sönder.
Hur har det gått?

jag har också varit inne på AC service, jag hade 1010 gram kvar!? dvs problemet är nogat annat.
Kanske temp sensor i selve AC-kompressor?
Jag är också nyfiken på hur det gick..

Jag har nu bytt evapuratortempgivare samt kupetemsensor men problemen är kvar. Allt fungerar som det ska så länge det inte är för varmt ute verkar det som..
Motörhead skrev:
tcosatan skrev:
Har inget art.nr tyvärr. Men att de skulle höjt priset så mycket låter konstigt. Sen kan det naturligtvis vara ett annat fel, men för de pengarna är det ju inte hela världen att prova och byta givaren. Givaren sitter ovanför pedalerna för den delen.
Jepp den kostade ca 200 pix , fick fel prisuppgift när jag rigde in och kollade första gången. Enkel att byta var den också.
Körde Södertälje - Örebro (20 mil) tur och retur i helgen. På lördagen var det ca 25 grader varmot och då la ac:n av efter ca 30-40 min. Nu på söndagen så åkte vi hem och då var det ca 16 grader varmt ute och då orkade acn hela resan.. Kan det vara dåligt tryck i systemet (som nämnts tidigare i tråden) som är problemet, dvs fylla på skulle vara lösningen?

Till TS,vad läser du av bilen med för l&[…]

Har du kollat att det inte är blött unde[…]

@kievY , Vankas plusgrader här i veckan :-)[…]

Skojsigt Några tillbehör som skall p&a[…]