Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
koneo skrev:Ställer man tempen på tex 24 gr så samarbetar väl AC´n tills tempen är uppnådd.
Det skulle jag inte alls vilja säga att den gör, snarare tvärt om och jobba mot varandra.

Om det är 10 grader och tempen är inställd på 24 grader och jag startar och kör iväg med bilen så kommer följande att ske om allt är på Auto incl ACn.

1. AC pumpen slår igång direkt och kyler ned luften till ca +3 till +4 grader, då slår frostvakten ifrån i evaporatorn för att förhindra isbilding. Sen slår ACn på/av hela tiden för att hålla sig runt +4 grader.

2. Under tiden körs knappt kupefläkten för att inte "djupfrysa" kupen.

3. När motorn börjar bli varm så kommer värmeelementet som sitter efter evaporatorn att värma upp den +4 gradiga luften till +24 innan den blåses in i kupen och kupefläkten kan börja blåsa in luft.

Har jag fel i detta?
av Noodles
PÅ hela tiden.
av cajan69
Jag har den på hela tiden. Min gamla v70 blev utan den där gasen som man använder på Ac, och dem föreslår mig att ha den på hela tiden för då blir systemet tätt och den ska aldrig läcka.

Cajan
V70 T5 -06
Användarvisningsbild
av greeeken
cajan69 skrev:Jag har den på hela tiden. Min gamla v70 blev utan den där gasen som man använder på Ac, och dem föreslår mig att ha den på hela tiden för då blir systemet tätt och den ska aldrig läcka.

Cajan
V70 T5 -06
Har den aldrig på undervintern.
Jo de sant att aC går på när man trycker defrost knappen.Men vem kör med defros hela tiden under vintern.
Den är bara på när det är is på min framruta.
Och jo den drar mer med ac:n på
Användarvisningsbild
av A80TD
VolvoB20 skrev:
koneo skrev:Ställer man tempen på tex 24 gr så samarbetar väl AC´n tills tempen är uppnådd.
Det skulle jag inte alls vilja säga att den gör, snarare tvärt om och jobba mot varandra.

Om det är 10 grader och tempen är inställd på 24 grader och jag startar och kör iväg med bilen så kommer följande att ske om allt är på Auto incl ACn.

1. AC pumpen slår igång direkt och kyler ned luften till ca +3 till +4 grader, då slår frostvakten ifrån i evaporatorn för att förhindra isbilding. Sen slår ACn på/av hela tiden för att hålla sig runt +4 grader.

2. Under tiden körs knappt kupefläkten för att inte "djupfrysa" kupen.

3. När motorn börjar bli varm så kommer värmeelementet som sitter efter evaporatorn att värma upp den +4 gradiga luften till +24 innan den blåses in i kupen och kupefläkten kan börja blåsa in luft.

Har jag fel i detta?
Jag har hittills alltid kört med ACn på och för det mesta allt på auto. Det känns logiskt att kupefläkten går på lågfart innan det finns tillgång till varmt vatten för att värma upp en kall kupe. Däremot låter det ju helt galet att kylanläggningen går igång och kyler ner redan kall tilluft ytterligare. Då tar det ju bara längre tid innan motorn och kupen kommer upp i temp, plus att det går åt lite extra bränsle för att driva kylkompressorn.
Värmepaketet kan nog värma luften som blåses in till bra mycket högre temp än inställd, tills dess att givaren (givarna?) i kupen signalerar att rätt temp är uppnådd.
Användarvisningsbild
av CarMan
Självklart har man AC:n på hela tiden om man prioriterar imfria rutor & jämn tempratur i cupen ! sen att den drar lite mer sopp gör inget, det är inte så stor skilnad.

Hur gör ni hemma? låtert ni inomhus tempen sjunka när det blir kallt?
av Pebben
CarMan skrev:Självklart har man AC:n på hela tiden om man prioriterar imfria rutor & jämn tempratur i cupen ! sen att den drar lite mer sopp gör inget, det är inte så stor skilnad.

Håller med där, den lilla skillnaden i förbrukning är försumbar jämfört med övrigt av bilens kostnader. De flesta, om inte alla, mekaniska produkter mår dessutom bra av att vara i drift kontinuerligt.
Användarvisningsbild
av Driver64
Min AC (ECC) står alltid i AUTO-läge. Förra sommaren testade jag en gång att åka 30 mil med avstängd AC och kunde inte märka någon skillnad i bränsleförbrukningen.
Användarvisningsbild
av greeeken
CarMan skrev:Självklart har man AC:n på hela tiden om man prioriterar imfria rutor & jämn tempratur i cupen ! sen att den drar lite mer sopp gör inget, det är inte så stor skilnad.

Vad jag vet så har man jämn temp i bilen även om ac:n är avstängd
Användarvisningsbild
av CarMan
greeeken skrev:

Vad jag vet så har man jämn temp i bilen även om ac:n är avstängd
Inte om utomhus luften är för varm för att kyla inne luften.
& på vår/höst, är det altid bra att h torr luft så man inte får imma på rutan

Om du har AC:n på så går den ju inte konstant för det !!! men den har tillåtelse att gå!
965 -97 Ingen gnista.. (B63)

Vad jag tänkte är att skarvarna mellan h[…]

Köp hos Trodo.se. De har ett kontrollsystem f[…]

Vi som beställt nya XC60

Nu har jag beställt en V60, så det kans[…]

AC & kylfläkt

Jag har då fått beställt en ERA k[…]