- tor 13 apr 2006, 12:55
#38040
Om det är 10 grader och tempen är inställd på 24 grader och jag startar och kör iväg med bilen så kommer följande att ske om allt är på Auto incl ACn.
1. AC pumpen slår igång direkt och kyler ned luften till ca +3 till +4 grader, då slår frostvakten ifrån i evaporatorn för att förhindra isbilding. Sen slår ACn på/av hela tiden för att hålla sig runt +4 grader.
2. Under tiden körs knappt kupefläkten för att inte "djupfrysa" kupen.
3. När motorn börjar bli varm så kommer värmeelementet som sitter efter evaporatorn att värma upp den +4 gradiga luften till +24 innan den blåses in i kupen och kupefläkten kan börja blåsa in luft.
Har jag fel i detta?
koneo skrev:Ställer man tempen på tex 24 gr så samarbetar väl AC´n tills tempen är uppnådd.Det skulle jag inte alls vilja säga att den gör, snarare tvärt om och jobba mot varandra.
Om det är 10 grader och tempen är inställd på 24 grader och jag startar och kör iväg med bilen så kommer följande att ske om allt är på Auto incl ACn.
1. AC pumpen slår igång direkt och kyler ned luften till ca +3 till +4 grader, då slår frostvakten ifrån i evaporatorn för att förhindra isbilding. Sen slår ACn på/av hela tiden för att hålla sig runt +4 grader.
2. Under tiden körs knappt kupefläkten för att inte "djupfrysa" kupen.
3. När motorn börjar bli varm så kommer värmeelementet som sitter efter evaporatorn att värma upp den +4 gradiga luften till +24 innan den blåses in i kupen och kupefläkten kan börja blåsa in luft.
Har jag fel i detta?
Friheten dog i Sverige 1967 när den fria farten försvann.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.