Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Larzan
CarMan skrev:Min erfarenhet säger att man inte kan jämföra så här enkelt.
Orginal följer en exakt spec, o är alltid identiska o har alltis samma egenskaper.
Biltema o andra billiga klossar har stor variation på egenskaperna, så en person kan ha en erfatrenhet, men nån annan kan ha motsatta erfarenheter.
Håller med.

För några v70 sedan så köpte jag Biltemas bromsbelägg i två olika omgångar.
Första gången funkade de som original. Dammade varken mer elle mindre.
Andra omgången dammade de väsentligt mer.

Däremot så testade jag köpa belägg på autoexperten och de hade i mitt tycke lika egenskaper som de jag köper på Bilia.
T.o.m. i utseende var de lika.
av III
Hemligheten är att hitta samma tillverkare som orginal när man köper pirat fast till lägre pris. Enkelt förklarat funkar det såhär. Har man ett tillverkningsspann mellan 1 och tio i kvalitetsnivå där fem är optimalt så kanske bolaget x tillverkar belägg. Bara en del av dessa håller kvalitet fem. Dessa köps av tex Volvo och dessa monteras i bilen vid tillverkning. Som orginalreservdel packar man kanske dom med kvalitet 4 och sex, dvs i stort sett lika bra. Bland dessa och nivå 3 och 7 packar bolaget x grejerna och säljer detta som sina belägg. fullgod kvalitet. Det som sen är i utkanterna av godkänt säljs sedan som ett lågprismärke. biltema kan ha turen att ibland köpa dessa, då är allt frid och fröjd, ibland köper dom av andra tillverkare som gör något som ska passa men av avsevärt sämre kvalitet. Vi ser ingen skillnad på förpackningen. kan vara bra, kan vara skräp. Vet att vissa av bt:s belägg har helt fel sammansättning vilket påverkar både hållbarhet, skivans hållbarhet, dammbildning och bromskappasitet. Inga problem säger någon, gick genom bilprovningen. sant, dom mäter vid låga bromskrafter ca 2 kN och vid fem km/h inte allt den utmattning som kan uppstå vid forcerad körning, panikbroms från motorvägsfart med full last eller för den delen beläggens tålighet mot vattten och salt. Förmågan att leverera broms med slask, salt och vatten på skivan. Den som hittar rätt belägg pirat gör en bra affär, du som hittar fel gör en dålig. Är man osäker köp orginal eller av tillverkaren.

Ja det skulle ge klara indikationer på r&aum[…]

Volvo car UX

Någon mer som ännu inte fått 4.2.[…]

Relä bränslepump

Då väcker jag liv i denna tråd. G[…]

Jag skulle börjat med att kolla/byta batt.