Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Vi verkar vara helt fantasiskt många som har problem med att trean dröjer i växlingen och sedan hugger in.

Det jag nu undrar är ifall någon har lyckats bli av med problemet över huvudtaget?!?
Många som frågar men ingen som talar om ifall man löst bekymmret.

Min låda har nytt ventilpaket, ny programvara, sköljdlåda samt ny olja.
Beter sig lite bättre men långt ifrån bra. Vet ej vad jag skall ta mig till!

mvh
Lars
larsolsson skrev:Vi verkar vara helt fantasiskt många som har problem med att trean dröjer i växlingen och sedan hugger in.

Det jag nu undrar är ifall någon har lyckats bli av med problemet över huvudtaget?!?
Många som frågar men ingen som talar om ifall man löst bekymmret.

Min låda har nytt ventilpaket, ny programvara, sköljdlåda samt ny olja.
Beter sig lite bättre men långt ifrån bra. Vet ej vad jag skall ta mig till!

mvh
Lars
Har du också problemet att du kör i ca 40-50km/h och bromsar in mot en korsning så farten sjunker till 20-30 och sedan när du gasar på så tar det några sekunder innan lådan börjar driva?
Har du också problemet att du kör i ca 40-50km/h och bromsar in mot en korsning så farten sjunker till 20-30 och sedan när du gasar på så tar det några sekunder innan lådan börjar driva?

Kör också automat kan tycka när man saktar in o sen ska iväg så är lådan lite seg.. Men kanske är jag som gasar på för lite.
Men är det något man kan kolla upp om det är så där som du säger att den är seg att driva.

Dock så när jag lägger i R o sen över till D så blir det som ett litet hopp eller hur man ska förklara inget hugg men mer ett hopp.
Tror dock det är lådan som ställer om sig.
För testa en ny Volvo D5 hade rulla 100mil så rätt nytt iallefall o där hade samma som på min.. blir som ett litet hopp vid stillastående växling från R till D eller tvärt om.
De kanske är normalt?
Nu är bilen såld men läste i efterhand att en kille som hade en s**b 9-5 (har samma låda) liknande problem och han hade bytt till en annan elektronikbox till växellådan och då hade den fungerat klockrent. Så har ni en över eller kommer över en till bra pris så kan det vara ett tips att byta.
Ska lämna in min bil på oljebyte i automatlådan..
Något mer än oljan man byter vad gör dom mer?
läste något om ventilpaket?
Min olja är ljusröd men jag drar båt och husvagn. så tror ett litet olje byte skadar inte.
Finns det något mer som kan vara smart o säga till att dom ska göra?
något om nollning av automat lådan med? kanske ingår?
Inge filter?
övrigt?

På min 745-a -88B fungerar c-låset per[…]

Ja ska man, som nu för tiden, spotta ur sig e[…]

Identifiering Volvofälg

Dessa fälgar sitter på min 740 GLT 16V[…]

Nu fick jag äntligen mössa att sätt[…]