Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

wissel skrev:Lite märkligt tycker jag att om du har en 2001 så är A3, B3 rekommenderat....några Årsmodeller senare
A5, B5, motorerna 2,4 !!
Undrar EGENTLIGEN vem som styr denna båten ?
Oljebolagen ?
Dyrare Olja = Högre Vinst.
Tycker nog att EddyMe ställer ruggigt adekvata frågor.....
I jakten på centilitrar har biltillverkarna sänkt viskositeten. Detta kräver lägre toleranser i tillverkningen för att inte tappa oljetryck. Samtidigt har man gått mot längre serviceintervall, vilket ställt nya krav på tillsatspaketen, så alldeles utan grund är inte biltillverkarnas krav på viskositet och ACEA-sekvens
wissel skrev:Lite märkligt tycker jag att om du har en 2001 så är A3, B3 rekommenderat....några Årsmodeller senare
A5, B5, motorerna 2,4 !!
Undrar EGENTLIGEN vem som styr denna båten ?
Oljebolagen ?
Dyrare Olja = Högre Vinst.
Tycker nog att EddyMe ställer ruggigt adekvata frågor.....
Tack Wissel.. Tråkigt att man inte kan ställa en fråga utan att bli dumförklarad! Googlar man lite på denna tema så inser man snabbt att många fullständigt skiter i vad tillverkaren säger, just vad det gäller oljan då Volvo och andra tillverkare har avtal med vissa oljeleverantörer, på senare år är det Castrol.. Förut var det just SHELL.. Man kanske inte ska vara så naiv. OBS jag påstår inte att man SKA strunta i vad som står i instruktionsboken, det är därför jag ställer frågan. Dock vill jag höra hur andra tänker..
"" Det gör flera förendrinar på motorerna hela tiden, så så himla konstigt är det väll inte."" = CarMan

Det kanske görs förändringar kanske inte....vilka ändringar i så fall som skulle motivera en
förändring av Oljekvaliteten ?
Men som L.L. olja och Försäljningsargument vid NYförsäljning av bilar o Servicekostnader = javisst.
Fishy Business tror jag.......
:-)
CarMan skrev:
svda skrev:
CarMan skrev:Du kan nog få boda sortens svar på ett forum.

Man vad tror du själv? har tillverkaren av motor bara hittat på att det måste vara A5B5 olja?
Jo, men man kan ändå undra ibland. Volvo med Fordmotor skall det vara A5B5. Samma motor i Ford skall ha A1B1.
Vissa oljor kan i o.f.s. uppfylla båda.

Nä det stämmer inte, vad har du fått det ifrån. Det är inte A5B5 i nån av fordmotorerna som sitter i volvo bilarna.
T.ex.
http://volvoab.hu/Castro_Volvo%20Olajtabla.pdf

Notera "A5/B5 works perfectly even where ACEA A1/B1 or WSS-M2C913-B is prescribed."
wissel skrev:"" Det gör flera förendrinar på motorerna hela tiden, så så himla konstigt är det väll inte."" = CarMan

Det kanske görs förändringar kanske inte....vilka ändringar i så fall som skulle motivera en
förändring av Oljekvaliteten ?
Men som L.L. olja och Försäljningsargument vid NYförsäljning av bilar o Servicekostnader = javisst.
Fishy Business tror jag.......
:-)
När dom går från A3/B3 till A5/B5 är det i princip bara att man ökat serviceintervallet dvs samma motor.

Det finns vissa bilar som har mer specifika krav på oljan men det är ytterst ovanligt, Tex en BMW modell som helst ska ha en speciell ester tillsats i oljan pga oljepumpen om jag inte missminner mig.
Jag kör med Biltemas syntetolja, och det funkar hur bra som helst till min V70 -04 2.5T. Varför betala fler hundra kronor litern när man kan köpa den på Biltema för 64 kr/ L (det är Statoils olja i dunken)? Jag kör ca 1000-1500 mil per år, så oljan går inte så länge i motorn. Oljan uppfyller alla krav, så det är bara idioti att köpa dyrare olja om man använder sin bil till normal körning. Ska man köra med husvagn i alperna eller pressa sin sportbil runt Nürburgring så kan man nog kosta på sig lite dyrare olja, men som jag och de flesta andra använder sin bil, finns det ingen som helst anledning att köpa någon annan olja, såvida man inte gillar att bränna pengar i onödan förstås.
Strix skrev:Jag kör med Biltemas syntetolja, och det funkar hur bra som helst till min V70 -04 2.5T. Varför betala fler hundra kronor litern när man kan köpa den på Biltema för 64 kr/ L (det är Statoils olja i dunken)? Jag kör ca 1000-1500 mil per år, så oljan går inte så länge i motorn. Oljan uppfyller alla krav, så det är bara idioti att köpa dyrare olja om man använder sin bil till normal körning. Ska man köra med husvagn i alperna eller pressa sin sportbil runt Nürburgring så kan man nog kosta på sig lite dyrare olja, men som jag och de flesta andra använder sin bil, finns det ingen som helst anledning att köpa någon annan olja, såvida man inte gillar att bränna pengar i onödan förstås.
Va bra, du kör med en B3 klassad olja i en motor som tillverkaren rekomenderar B3 olja till. Det var kanske inte riktigt det trådskaparen frågade efter.

För att återgå till ursprungsfrågan. Jag skulle inte köra på en olja som inte rekomenderades av tillverkaren. Det är STOR skillnad på B3 och B5 oljor och de skall inte blandas eller användas i motorer avsedda för den andra typen.

/Martin
MartinS skrev:
Strix skrev:Jag kör med Biltemas syntetolja, och det funkar hur bra som helst till min V70 -04 2.5T. Varför betala fler hundra kronor litern när man kan köpa den på Biltema för 64 kr/ L (det är Statoils olja i dunken)? Jag kör ca 1000-1500 mil per år, så oljan går inte så länge i motorn. Oljan uppfyller alla krav, så det är bara idioti att köpa dyrare olja om man använder sin bil till normal körning. Ska man köra med husvagn i alperna eller pressa sin sportbil runt Nürburgring så kan man nog kosta på sig lite dyrare olja, men som jag och de flesta andra använder sin bil, finns det ingen som helst anledning att köpa någon annan olja, såvida man inte gillar att bränna pengar i onödan förstås.
Va bra, du kör med en B3 klassad olja i en motor som tillverkaren rekomenderar B3 olja till. Det var kanske inte riktigt det trådskaparen frågade efter.

För att återgå till ursprungsfrågan. Jag skulle inte köra på en olja som inte rekomenderades av tillverkaren. Det är STOR skillnad på B3 och B5 oljor och de skall inte blandas eller användas i motorer avsedda för den andra typen.

/Martin
Så Volvo bilar tex S60 sålda i USA har inte samma motor som i Sverige?
http://new.volvocars.com/ownersdocs/200 ... .htm#pg142
Magnus308 skrev:
MartinS skrev:

/Martin
Så Volvo bilar tex S60 sålda i USA har inte samma motor som i Sverige?
http://new.volvocars.com/ownersdocs/200 ... .htm#pg142
Det har jag ingen aning om, skulle dom inte ha det?

Vad jag kan se på sidan du länkade till rekomenderas A1/B1, den är kompatibel med A5/B5. A3/B3 som behandlas i den här tråden är inte kompatibel med någon av dem.

/Martin
Biltemas olja funkar hur jävla bra som helst. Svärfar har exakt samma bil som trådskaparen och han är en snål gubbe och kör på Biltemas också, inga problem. Frågar du Volvo så hänvisar de förstås till vissa typer av oljor, bara för att motorn ska kunna klara alla tänkbara kör-scenarier, men kör du normal etc, så funkar det utmärkt och det är inget som motorn tar skada av.

Ja det skulle ge klara indikationer på r&aum[…]

Volvo car UX

Någon mer som ännu inte fått 4.2.[…]

Relä bränslepump

Då väcker jag liv i denna tråd. G[…]

Jag skulle börjat med att kolla/byta batt.