Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hellå!

Är dags för mig oxå med lagerbyte vf. Satt o läste lite i Haynes, gör-det-själv. Har köpt ett lager o tänkte sätta igång... Fan verkar ju rätt bökigt för en man med båda tummarna på fel ställe. Är det så svårt som man tror eller löser det sig när man väl kommer igång?
Vill ju inte stå där med en nedmonterad bil o ej komma där ifrån... ;-//

Hepp.
Ganska enkelt att byta lagret ( fram ).
Bort med hjulet ( såklart ) och bromsoket,samt bromsskivan.
Lossa bulten som är fastsatt i navet ( drivaxeln ).
Lossa de 4 bultarna som håller lagret ( skjut in drivaxlen så du får plats med att lossa de 4 bultarna ).

Demontera lagret och montera det nya.
Inga större problem.

Måste bara skriva att det Biltema lager jag bytte för exakt 187 mil sedan är slut !!!!!
Monterade dit det andra lagret jag nu köpte i helgen,så vi får se hur länge detta håller då det också rör sej om Biltemas hjullager.

Snacka om skit kvalitet alltså !!

Blir ett SKF vad det lider..
Nicasl skrev:Ganska enkelt att byta lagret ( fram ).
Lossa de 4 bultarna som håller lagret ( skjut in drivaxlen så du får plats med att lossa de 4 bultarna ).

Måste ställa följdfrågor på detta:
1) Kan man hamna i nåt läge där man kör fast - typ drivaxeln visar sig omöjlig att få ur med handkraft? Eller kan man riskera att axeln åker ur växellåda eller liknande? Är urkass på bilmek men tänkte ändå ge mig på detta..
2) Är det här rätt att följa för V70N -01 ?http://volvospeed.com/volvo_repairs_how ... ement.html
3) När man drar moment + 60 grader, då drar jag först till momentnyckeln knackar till och sen ytterligare 60 grader från det läget den knackade?
dicer2 skrev:
Nicasl skrev:Ganska enkelt att byta lagret ( fram ).

Måste ställa följdfrågor på detta:
1) Kan man hamna i nåt läge där man kör fast - typ drivaxeln visar sig omöjlig att få ur med handkraft? Eller kan man riskera att axeln åker ur växellåda eller liknande? Är urkass på bilmek men tänkte ändå ge mig på detta..
2) Är det här rätt att följa för V70N -01 ?http://volvospeed.com/volvo_repairs_how ... ement.html
3) När man drar moment + 60 grader, då drar jag först till momentnyckeln knackar till och sen ytterligare 60 grader från det läget den knackade?
Ingen..?
dicer2 skrev:Måste ställa följdfrågor på detta:
1. Ingen fara, skulle den åka ur växellådan ingen fara då man ju gör så när man byter drivaxel.
2. Den guiden verkar bra. (15 år sen jag gjorde liknande operation så...)
3. Vet ej, verkar så, men varför inte ange rätt moment från början bara? (då för 15 år sen drog jag bara åt hårt så det satt, det funka bra de å...)
semmelman skrev:
dicer2 skrev:Måste ställa följdfrågor på detta:
1. Ingen fara, skulle den åka ur växellådan ingen fara då man ju gör så när man byter drivaxel.
2. Den guiden verkar bra. (15 år sen jag gjorde liknande operation så...)
3. Vet ej, verkar så, men varför inte ange rätt moment från början bara? (då för 15 år sen drog jag bara åt hårt så det satt, det funka bra de å...)

Problemet om den åker ur lådan är att den kan vara överjävligt jobbig att få ihop igen, Har du otur får du hålla på ett par timmar med att få ihop knuten igen så den fungerar.
Jag satte fast drivaxeln med buntband för att undvika detta problem... Min lillebror däremot gjorde inte det på sin V70 när han bytte spindelled så det blev ett par timmars extra arbete med drivaxeln.

Jag satte först ett buntband runt drivaxeln så det blir en ring och sedan skarvar man bara ihop ett par och fäster på lämpligt ställe för att hålla drivaxeln mot vxl lådan.
Användarvisningsbild
av luzt
Bytt båda lagren fram, höger var lätt som en plätt, vänster lager satt dock som om djävulen själv svetsat fast det! Efter många svordomar och kraftig bearbetning med glidhammaren lossnade det dock.

Jag var dock tvungen att lossa drivaxeln helt (och därmed också lossa hela benet från länkarmen)för att komma åt den sista bulten.

V70N - höger byttes vid ~22 000mil, vänster vid 23 000mil.

Lyfter en gammal tråd då det nu eventu[…]

Tinol löste du felet?

Transmissionsolja till M66

Det jag med säkerhet vet är att det st&a[…]

Volvo car UX

Som Bilia sa till mig så dom bilar som f&ari[…]