Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Snelhest
Har idag monterat ny Bosch original-LMM, låtit bilen stå utan batteri tillkopplat 40min.

Efter lite körning går bilen faktiskt bra igen, saknas eventuellt lite kräm framförallt på toppen, men det var helt klart LMM som var boven i mitt drama, sjukt att det inte gav varken felmeddelanden eller felkoder. Ska fortsätta kika lite på slangar och provtryckning som inte blev av för att vara säker på att allting är bra.

Bild
av Snelhest
Happ, kort lycka.

Nu går bilen dåligt igen, peakar högt när l
laddet kommer men sänks omgående mer eller mindre och bilen drar sämre än original.

Inga felkoder, om någon har en idé snälla skriv!
Någon som vet vad de två givarsakerna på tryckröret nästan under plenumet är för något?
Som jag skrev några inlägg upp flög den vänstra av dem iväg, jag tror det är sen dess detta började. Vad är det för givare de två man ser på tryckröret?
har du kollat laddtycket? en t5 skall ladda 182kPa och max 193kPa kan ju vara nått med din tryckdosa eller vacumläckade på nån slang som styr tryckdosan och då får du sådanna symtomer och inga felkoder
Jag har inte kollat laddtrycket, men jag både hör och känner att det blir en peak och sen sänks det.

Försökte blåsa in till avlastaren (bypass, tror det är den lilla slangen längst till vänster på insugsplenumet) och där var det stopp som sig bör. Hade även loss värmeplåten och kontrollerade så att mekanismen till wastegaten gick fritt, tänkte att jag för skojs skull testar att dra åt några varv. Samma sak efter det, peakar fast MER sen sänks det.

Vet någon om bilen är medveten om sitt laddtryck, spelar det någon roll hur mycket man skruvar åt tryckklockans pinne, kommer bilen ändå justera laddet så det blir rätt eller är det som guldfisken 850 turbo som bara kör sitt race utan någon laddtrycksmedvetenhet?

Hmm. Börjar misstänka en kass tryckklocka, men jag undrar som sagt om bilen är medveten om sitt laddtryck, för att utesluta tryckklocka och att min nya magnetventil är dålig kunde jag pröva med en pysventil.
bilen stänger ner om den laddar för mycket hade detta problemet med min t5 där la jag den på max laddtryck med hjälp av justtering på staget när det var varmt och fuktigt = mycke syre i luften = turbo väder :D så bröt min för då blev laddtrycket helt enkelt för högt så som jag skrev innan kolla laddtrycket så du inte kör med för högt så den går in och sänker laddtrycket
Ok.

Testade lite med tryckluft idag, tyvärr gick min apparatur för trycksättning åt skogen.

Tryckklockan läcker inget alls och går som den ska. Däremot tryckte jag in tryck i slangen som går till bypassventilen (slangen som syns på första bilden ovan i mitten på bilden, den som mynnar ut på högersidan av insuget) igen insugsplenumet. Läckte som ett såll, kom ut luft mellan kompressorhus och ventilen bland annat, hur attans kan det läcka där? Dåliga packningar original?

Kan man bara byta ventil eller packning, eller hela turbon (köpa 19T?) som gäller?
Backlampa

Jag har en V70 1,6D, 2010,vilken glödlampa ti[…]

Nej de har vi inte kontrollerat den har ju rullat […]

Självklart är det Beg delar jag letar ef[…]

Gasfjäderbyte Packline

Bakluckefjädrar till Fiat Barchetta verkar fu[…]