Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av LaRy
Skönt att det löste sig. Som jag säger, belägget har fel diameter, detta p.g.a. allt för tunna belägg. Det har du kompenserat med dina finurliga metallbitar. Någon "smart en" kommer säkerligen att kommentera mig att alla belägg blir tunna med tiden. Skillnaden är att när de är tunna från början blir diametern fel och anläggningsytan dålig. Om diametern stämmer från början kommer beläggen att bibehålla trummans diametern, de kommer dock att bli tunnast på mitten.
Tittar man noggrant på din bild kan man se på slitageytan hur liten annläggningsytan är, på mina belägg var den endast en tredjedel.
Förmodligen hade du det typiska Biltema fenomenet innan du monterade dina metallbitar, att handbromsspaken gick att dra rakt upp
Användarvisningsbild
av Perra83
BM skrev:Hej Emkay.

Jag har en fråga. Var det väldigt svårt och mycket krångel under bytet av skivor och backar. Jag behöver byta på min V70 men är osäker på om jag skulle klara av det själv. Jag har "hobbymekat" bil en hel del men känner mig ändå osäker. Hur mycket erfarenhet av mekande har du?

/BM
Bromsarna klarar du av att byta lätt! Är du osäker så finns det en del guider att följa annars kan du handla en Haynes bok på t.ex. Biltema för ca 300kr.
Efter att du har bytt skiva och belägg på en sida så inser du att det inte är så svårt och byter på andra sidan på halva tiden.
av LaRy
Lite montagetips! De flesta av oss äger inte de specialvertyg som finns för att kränga på fjädrarna som håller samman klossarna. Man brukar svära några gånger medan man jobbar med plattång och mejslar och slinter. Problemet är ju att backarna rör sig när man skall sätta dit fjädrarna i dess hål. Detta löses enkelt genom att dra ett par långa strips runt bromsbackarna, så att de håller sig på plats under montaget. Det underlättar mycket.
Användarvisningsbild
av Perra83
LaRy skrev:Lite montagetips! De flesta av oss äger inte de specialvertyg som finns för att kränga på fjädrarna som håller samman klossarna. Man brukar svära några gånger medan man jobbar med plattång och mejslar och slinter. Problemet är ju att backarna rör sig när man skall sätta dit fjädrarna i dess hål. Detta löses enkelt genom att dra ett par långa strips runt bromsbackarna, så att de håller sig på plats under montaget. Det underlättar mycket.
Annars kan det gå att montera fjädrarna först och sedan vika backarna på plats. Har gjort det på min gamla V70 och på grannens PV 444 -53, grannen blev rätt impad när ja fick dit backarna så snabbt utan verktyg :wink:
Användarvisningsbild
av Hixxey
BM skrev:Hej Emkay.

Jag har en fråga. Var det väldigt svårt och mycket krångel under bytet av skivor och backar. Jag behöver byta på min V70 men är osäker på om jag skulle klara av det själv. Jag har "hobbymekat" bil en hel del men känner mig ändå osäker. Hur mycket erfarenhet av mekande har du?

/BM
Det är lätt att byta backar, du kommer förstå efterhand, skruva av skivan som sitter med en bult, sen är du så gott som inne, plocka isär och sätt tillbaka precis som du monterade isär det fast i omvänd ordning. Jag själv är inte särskillt händig av mig vad gäller bilar, men efter lite om och men så gick det.
av Arne
Ett av problemen med Biltemasbromsbackar är de inte har rätt ytterdiameter, det löste emkay genom att montera plåtbitar så att backarna når ut till trumman, men problemet kvarstår då de ska efterjusteras. Det är påtalat ett flertal gånger till Biltema att deras bromsbackar inte håller måttet, men de verkar inte ta till sig kritiken och lösa problemet. Enda sättet att få dem att förstå att bromsbackarna inte är bra är att ingen köper dessa.
Användarvisningsbild
av Hixxey
emkay skrev:Jag löste problemet med Biltemas bromsbackar, efter mycket klurande kom jag på att det troligtvis inte nöp till i bakkant på backarna, där av att det bromsade hårt när jag backade och nästan ingenting när jag körde framåt. Jag löste det med att stoppa in ett par metallbitar. (se bilden) Jag åkte ut på vägen för att prova resultatet, 3 meter långa svarta sträck och en rökridå blev det på vägen, kändes som en sten släppte från hjärtat då sista återbesiktningsdagen är på tisdag.BildBild
Ser riktigt bra ut, hur tjocka är metallbitarna?
av emkay
Dom är inte alls tjocka, dom kanske byggde 2-3 mm. Jag tog ett sånt hålband och klippte ut små bitar som jag vek runt. Gick åt 2 bitar på ena sidan och 3 på andra.
D4 VEA dricker olja

Nu är vi snart på rull! Startade upp mo[…]

Byta bromsok bak v50 d3 2012

Jo det borde väl vara rättså enkel[…]

T8 2020

Hej min T8 skriker till när man startar och s[…]

Röksensor xc40 D3 2020

Tjenix! Är det nån som har erfarenhet a[…]