Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Nikenpelle
Lånar tråden angående bakvagnen.

Min frus S80 har börjat få "pök-fjädring" bak. Det har alltså börjat gneka och gnälla när man gungar bakvagnen.
Något tips på vart jag ska börja leta efter felet?
Användarvisningsbild
av dicklund2
Bytte nyss fram på min s80, säkert lika.

Jag köpte dämpare och fjäder på biltema och återanvände lager och grejor i topp efter rengörning och inoljning, staget gick inte att få loss helt, blev nytt också.
Nästa gång ska jag nog köpa en komplett dämpare, det var den mest tidskrävande delen, att skruva isär och ihop hela dämparen.

Annars var det inte så svårt. Lossa bromsoket så får man bort och tillbaka dämparen lättare, annars är slangen ivägen. Stadigt skruvstycke rekomenderas och fjärderihopspännare är en förutsättning och den inte färdigmonterad.

lycka till
Tjena.

Nu har jag äntligen gjort slag i saken, och införskaffat ett par beg Nivomat dämpare med tillhörande spiralfjädrar.
Så nu är snart sänkningen ett minne blott! :D
Dom har suttit på en S80 -01:a, men dom skall väl passa min V70 -01:a.?

Nu till mitt lilla problem.
Någon hade gått lös med en vinkelslip och förstört stödhylsan i gummibussningen på stötdämparen.
Har pratat med både Bilia och Autoexperten, men enligt dom finns det inga sådan bussningar att tillgå.
Finns det någon annan bussning man kan använda, och isf vilken?
Eller kan man ta en bussning från dämparna som sitter på bilen, och flytta över den till Nivomat dämparen?

Hålet för bussningen är 37mm.
En bild på vilken bussning jag menar:
http://www.flickr.com/photos/13625658@N ... hotostream

Tacksam för svar.
Mvh/ Stefan
av osten72
Tobzter skrev:Ända jobbiga är att passa in bulten igen :wink: med lite tålamod så går de bra
ja det ska gudarna vet :-(O) hålle rpå med det nu och är snart på gång att ge upp. bultjävel!
av FullRulleNu
bensinskalle skrev:De du ska passa dig för när du byter fram är att inre drivknutarna kan glida isär och då är det ett helvete att få ihop igen. Så när du lossat fjäderbenet från spindeln, passa så inte spindeln vickar ut för mycket så knuten delar sig. ;)
Hur vet man det, vad är för mkt? Har fått bort alla bultar men får inte av benet från spindeln riktigt och blev lite nojjig när jag läser detta ??:-/
Kan man alltså inte bara vrida ut spindeln ordentligt? Det glappar ju/rör sig ju lite i drivaxeln när jag vrider ut spindeln. Har en v70n -05.
Jag har nu iaf satt buntband runt den bakre och främre delen av den inre drivknuten för att förhindra att den glider isär.
av FullRulleNu
FullRulleNu skrev:
bensinskalle skrev:De du ska passa dig för när du byter fram är att inre drivknutarna kan glida isär och då är det ett helvete att få ihop igen. Så när du lossat fjäderbenet från spindeln, passa så inte spindeln vickar ut för mycket så knuten delar sig. ;)
Hur vet man det, vad är för mkt? Har fått bort alla bultar men får inte av benet från spindeln riktigt och blev lite nojjig när jag läser detta ??:-/
Kan man alltså inte bara vrida ut spindeln ordentligt? Det glappar ju/rör sig ju lite i drivaxeln när jag vrider ut spindeln. Har en v70n -05.
Jag har nu iaf satt buntband runt den bakre och främre delen av den inre drivknuten för att förhindra att den glider isär.
Jag försökte idag igen med att få loss fjäderbenet, men problemet är nu när jag har buntbanden på plats att jag inte får bort det eftersom det sitter ett "gummistopp" på drivaxeln mellan drivknutarna, som sitter i vägen för fjäderbenet från att komma loss. Jag har laddat upp en video och tacksam om någon har info om 1) vad det är och 2) hur/om jag kan få bort den alt. kommer runt problemet! Antar att en lösning är att lossa drivaxeln från navet och spindeln, men det känns lite väl.

Någon som vet hur man gör detta?
Det där borde vara nån slags vibrationsdämpare. Jag hade en på min 2.5T Geartronic -04 också.

Det vore ju inte första gången volvo fulfixat saker. Det finns väl vissa dieslar som har en stor blyklump på övre motorfästet?
Perc skrev:Det där borde vara nån slags vibrationsdämpare. Jag hade en på min 2.5T Geartronic -04 också.

Det vore ju inte första gången volvo fulfixat saker. Det finns väl vissa dieslar som har en stor blyklump på övre motorfästet?
Ok tack för info. Kom tillslut runt den genom max rattutslag. Dämparna var hyfsat mjuka, så hög tid att byta vid 15000 även om inget fel på de, mer stabil gång nu.

Det som vore intressant är om de som lyckats dra isär inre drivknuten vid bytet, vad som verkligen hände. Hur mycket verk ni ut? Mycket hårda slit? Lätt ni spindeln hänga ut länge fritt? Använder man buntband och hålla ihop den känns iaf säkrare, dra dock inte ihop för hårt då svårt att montera tillbaka benet.
Låt höra nu, hur gick det till?

Du er inne på noe der. Jeg trodde ikke jeg s[…]

Ingen bromsverkan höger fram

En V70 2.4 170hk 2003. Bilprovningen visar perfekt[…]

Volvo appen

Inga problem med att starta värme här.