Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
Jag har ett med vit etikett då jag har aldrig bytt det tidigare.

Jag valde att chansa lite och kommer skicka in mitt spjäll till Atech2 för renovering. De påstår att ett
renoverat spjäll inte kommer kunna generera den felkod jag idag upplever så jag får väl tro på dom.

I detta fallet handlar det ju lite om principer också. Jag vill inte gärna göda volvo genom att köpa ett nytt spjäll med samma j-vla skitkonstruktion som de en gång prånglat ut på markandnen som de nu inte tar ansvar för.

Tack för input!

/Martin
Användarvisningsbild
av CarMan
de nya har ju inte samma konstruktion.
Användarvisningsbild
av Kaxe
de nya har ju inte samma konstruktion.
Är dom bättre?? jag är inne på mitt andra " nya " gasspjäll :shock: bilen gått 25500 mil.
Användarvisningsbild
av CarMan
Ja dom nya som kom vid 03 eller när det var, har gul etiket & har ett helt annat borst / släpsko.
Om du är inne på ditt andra så kan det bero på att du har fel på vevhus ventilationen, eller så har man bytt nån. Gång utan att felet var gasspjället.
Användarvisningsbild
av MartinS
CarMan skrev:de nya har ju inte samma konstruktion.
Fast det är väl inte väldigt stor skillnad? Det är ju trots allt fortfarande resistorbanor med släpskor. Oavsett så känns det fel att betala Volvo för att byta ut något som borde hålla bilens livslängd men som inte gör det pga undermålig konstruktion.

Nu är det bara att hålla tummarna att det fungerar som det skall efter renoveringen, det är ju trots allt en liten chansning detta känns det som.

/Martin
Användarvisningsbild
av Kaxe
Kan bara säga att min bil går som ett spjut nu efter spjällbytet, så här bra gick den inte när jag köpte bilen , känns nästan som jag köpte BSR trimmet i onödan nu :lol: nä ångrar inte trimmet men den går skitbra utan trimmet också.
Användarvisningsbild
av MartinS
Igår fick jag tillbaka spjället från Atech2, tyvärr tog det nästan tre veckor mot utlovade 2 men det var ingen fara för mig.

Jag har kört bilen (en relativt kort testrunda), startat den 6-7 gånger och läst ut felkoder. Inga felkoder är registrerade (innan renovering registrerades felkod efter varje start) och bilen verkar gå som den skall. Så förhoppningsvis löste Atech2-renoveringen mitt problem. Jag är inte den mest optimistiska typen så jag vågar inte hurra allt för mycket ännu men det verkar ju väldigt lovande.

/Martin

Njae inte precis det felet men jag har fått […]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Tackar 🥂🙏

TACK SÅ MYCKET! Som sagt, jag har aldrig ha[…]

Hej, Jag upplever samma problem som TS med min s4[…]