Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Alminjo
tror även att färddatorn visar högre förbrukning då motorn är kall..
Användarvisningsbild
av Brainy
_Rick_ skrev:seafront:

Automaten växlar på högre varv när motorn är kall. pga den värmer upp katalysatorn snabbare då. SÅ det är helt normalt att den är lite hårdare på växlingarna.

...
Aha, är det därför den manuella går på väldigt höga varv på tomgången när den är kall? drygt 500rpm högre än om jag krypkör på ettan (även det när bilen är kall) och så fort man stannar vid ett trafikljus i början av körningen och trycker ner kopplingen så stiger varvtalet till 1700-1800rpm
Användarvisningsbild
av VolvoBengan
Nu pratas det ju mest om en -03.a!

Jag ska in på en vanlig service på torsdag med min S60 -02.a, ska jag be dem uppgradera hela mjukvaran i bilen?
Blir det lika bra förändringar i min som på -03.an det diskuteras om här inne?
Jag har inget fel på bilen och allt funkar som det ska, ska jag strunta i och be dem göra det då?

Vad säger jag till verkstaden? -Uppgradera hela mjukvaran i min bil är du snäll???

Har inbyggd GSM telefon, vad blir förbättringen på denna?
Användarvisningsbild
av CarMan
Det går inte svara på vad som blir bättre, då man inte vet vad du har i din bil! & desutom så ändras det så mycke så det går inte ha koll.

du har ialla fall inget att förlora på det, möjligtvis att du till en början så sämre växlingar, innen adaptionen hunnit med att adaptera efter den nya mjukvaran.

telefonerna har ju haft en del strul men ecko & andra missljud, så den brukar vara bra att uppdatera & då får man bättre ljud.

de att få en total uppgradering, det kostar 2:- i matrial & sen arbatskostnad som är olika från verksta till verksta
av Alminjo
VolvoBengan skrev:Nu pratas det ju mest om en -03.a!

Jag ska in på en vanlig service på torsdag med min S60 -02.a, ska jag be dem uppgradera hela mjukvaran i bilen?
Blir det lika bra förändringar i min som på -03.an det diskuteras om här inne?
Jag har inget fel på bilen och allt funkar som det ska, ska jag strunta i och be dem göra det då?

Vad säger jag till verkstaden? -Uppgradera hela mjukvaran i min bil är du snäll???

Har inbyggd GSM telefon, vad blir förbättringen på denna?
Fråga gärna vad de tar för att uppgradera :wink:
Användarvisningsbild
av VolvoBengan
Har precis pratat med Helmia bil i Karlstad (volvo, Renault).
De rådde mig inte till att uppgradera mjukvaran i bilen om det absolut INTE är något fel på bilen.

Killen jag pratade med i telefon va inte riktigt säker på att det gick o uppgradera bilen om det inte visade något fel, men va osäker.

Han sa att han aldrig hört talas om att bilen skulle gå bättre eller dra mindre soppa efter en uppgradering, och han lät inte som en amatör utan mer som en äldre man som visste vad han talade om.

Så, vad ska jag göra nu imorgon???

Be dem uppgradera bilens dator, eller bara åka på och lita på vad Volvo-mannen sa till mig då det inte är något fel på bilen?

Tacksam för många svar, Carman vad tror du?
:lol:
av Alminjo
VolvoBengan skrev:Har precis pratat med Helmia bil i Karlstad (volvo, Renault).
De rådde mig inte till att uppgradera mjukvaran i bilen om det absolut INTE är något fel på bilen.

Killen jag pratade med i telefon va inte riktigt säker på att det gick o uppgradera bilen om det inte visade något fel, men va osäker.

Han sa att han aldrig hört talas om att bilen skulle gå bättre eller dra mindre soppa efter en uppgradering, och han lät inte som en amatör utan mer som en äldre man som visste vad han talade om.

Så, vad ska jag göra nu imorgon???

Be dem uppgradera bilens dator, eller bara åka på och lita på vad Volvo-mannen sa till mig då det inte är något fel på bilen?

Tacksam för många svar, Carman vad tror du?
:lol:

Bilen ska kunna gå o uppdragera.. vet inte vad som skulle hindra uppgraderingen av mjukvaran? :???:
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9
Ökad komfort med 17”

Ja mer eller mindre. https://www.volvocarretail.[…]

Här sitter den på V70n, antar att det s[…]

Men jag förstår inte riktigt. Kan de in[…]

Nu när dom har tagit bort körlägesr[…]