Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av apan_jocko
Nej, eller varför skulle det vara det ? Jag har ju inga problem med nyckel eller så plus att strömmen går ju på utan problem.
av Frigge
Börja med att kolla lilla kabeln till startmotorn (Solenoiden) om det är dålig kontakt på den händer detta. Det är inte helt ovanligt att det är oxid på det kontaktstycket. Om det skulle vara det är det det absolut billigaste felet oxå :lol:

/Fredrik
Användarvisningsbild
av CarMan
Får jag oxå vara mad i klubben som säger samma sak som Frigge?
Användarvisningsbild
av greeeken
Allt blinkar säger du?
Låter helt klart som om batteriet håller på o dör totalt.
Har hänt mig på MIN s60 o på en opel.
Samma symptom, så gör som en del sagt, testa med nytt batteri
av cme
Låter som du behöver nytt batteri. Har bytt tre stycken på mina olika V70 utan att fått några felkoder om batteriet. Däremot har jag fått alla möjliga andra fel: ABS, motorstyrning mm. allt har blinkat som en julgran. Den enda indikationen jag fått var att "snärten" i startmotorn varit något svagare, dvs det har tagit någon tiondelssekund längre tid innam motorn tänt. Just då tänkte jag inte på det men i efterhand har jag förstått anledningen.

Konstigt att man inte kan indikera spänningsnivån... Laddningen fungerar (dvs det går ström till batteriet) men batteriet har inte tagit emot något (kemiskt kortslutna poler?). Moderna batterier verka "dö" avsevärt snabbare än gamla (såna som fanns på 80-talet, dessa kunde man ladda upp under några dygna och så gick dom ju ett tag till).

Magnus
av apan_jocko
Kanske är så enkelt, jag har faktiskt om jag funderar lite upplevt att den startar lite segare ... Trist bara - vi ska upp till Fjällen nästa vecka - vore ju surt om den packar ihop då ...

Vad tror ni alla proffs ? Batteribyte , är det en bra chansning ?

Edit : Och eftersom jag är säker på att ni vet bättre än jag - vilket vore ett bra batteri att stoppa i ?
Användarvisningsbild
av greeeken
apan_jocko skrev:Kanske är så enkelt, jag har faktiskt om jag funderar lite upplevt att den startar lite segare ... Trist bara - vi ska upp till Fjällen nästa vecka - vore ju surt om den packar ihop då ...

Vad tror ni alla proffs ? Batteribyte , är det en bra chansning ?

Edit : Och eftersom jag är säker på att ni vet bättre än jag - vilket vore ett bra batteri att stoppa i ?
Du ska ha en likadant batteri
av Jan-A
Varför ska man inte sätta in ett bättre batteri?
Med högre kapacitet, både vad gäller A-tal och CCA-kapacitet.
T.ex. gel-batterier.

Om jag inte har fel så är räddningsfordonen utrustade med bättre batterier. De är förstås dyrare, men i gengäld så både håller de längre och ger säkrare start när det är kallt.

Nå´n som kan ämnet?
Användarvisningsbild
av CarMan
Jan-A skrev:Varför ska man inte sätta in ett bättre batteri?
Med högre kapacitet, både vad gäller A-tal och CCA-kapacitet.
T.ex. gel-batterier.

Om jag inte har fel så är räddningsfordonen utrustade med bättre batterier. De är förstås dyrare, men i gengäld så både håller de längre och ger säkrare start när det är kallt.

Nå´n som kan ämnet?
räddningsfordon har mycke le, så dom behöver kunna kräma ut mycke ur sina batterier, dels när bilen ät på, men ocså när den är avstängd.
utöver deta så ahr dom mycke el som inte går att stänga av.

Beror ju lite på vilka däck det handla[…]

..Kolen är lite olika i längd. Den kor[…]

Jag har i alla fall sett åtskilliga laddpla[…]

Vilken ratt är detta??

Jag köpte för ca 6 månader sen e[…]