Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av custom
Hej Påven.
Jag har exakt samma problem som du beskriver med styrningen. Kör en V70 2,4T -02. Jag trodde ju självklart att det var servopumpen som va väck... Bytte till en ny idag (endast 3970 kr på Volvo)... Och ve o fasa, samma problem består!!!

Så du kan utesluta pumpen, tror jag...

Har pratat med en del "verkstadsfolk" och buden på felet är vida sträckt. Nån säger att det är nån av knutarna på rattstången. En annan säger att det är fel på rattstångslager. En annan säger att det kan vara rattväxeln (dyrast o krångligast att byta). En av dom sa oxå nått om ett rör som kan lossna i ojlebehållaren...

Självklart så är oljan/luftning o sånt kollad. Inget skum o inget läckage finns.

På modeller med hastighetskänslig servostyrning sitter en elektrisk stegmotor på kuggstången med nåra kablar på... En sort fram t.o.m -04. Men har ingen aning om den kan ha nån påverkan på vårat problem. Sitter i tre skruvar o packning o kopplingsplint intill. Men har hört att ev. så måste hela kuggstången demonteras för att byta den. Nån som vet?????

Frågan är ju nu vad som kan vara troligast???? Jag jobbar på så fort börsen medger det, och hör av mig när/om jag löst det...
av custom
*Problemet löst*

Då det inte hjälpte att byta servopumpen så gick jag realistiskt och systematiskt vidare...

Nedre knuten på styrstaget kärvar ordentligt!!!!!

Lite pilligt att byta, men dom flesta klarar o byta själv (eller serva upp den). Du fixar det innifrån bilen.

Börja med att flytta förarstolen längst bak. Ta också bort minuspolen på batteriet för säkerhets skull.
Ta ut gummimattan, plastskyddet ovan pedalerna (sitter med två torx), vik fram mattan lite så styrstagsdamasken blottas. Vik upp damasken o ta bort spännringen som håller fast den i chassiet (klaras lätt utan verktyg).

Med 13mm lednyckel tar du lös spännbulten vid universalknuten. Ta ut den helt. Skjut styraxeln lite uppåt mot ratten och sen åt sidan så är den lös.
Dra ut låsringen o dammasken.
Nu kommer man åt den nedre spännbulten (sitter i motorutrymmet men nås lätt från hålet i bilen) med en 10mm ringnyckel. Det är lite pillande just där då det är svårt att få in huvudet så man kan se den, men du känner den och lite känsla i fingrarna så känner du bulten. Ta bort den helt.
Nu är det bara o dra knut-axeln upp, lös från styrsnäckan.

Nu har du kommit halvvägs... :) Monteringen gör du bara i omvänd ordning.

Tips 1: Om du inte får lös knut-axeln från snäckan så måste du hissa bilen vänster fram. Ställ den på en pallbock. Med två förlängare från ett spärrskaft och en hammare så kan du knacka upp den lite försiktigt underfrån. Knacka på båda sidor om vartannat så den inte stuper när den ska av axeln.

Tips 2: Ta ur startnyckeln så rattlåset aktiveras innan du börjar, och rör inte hjulen när styraxeln är lossad (lite rörelser gör inget då det inte är splines utan en rektangulär axelfattning).

Tips 3: Torka rent nållagret som sitter i damasken o kleta in med nytt fett innan återmonteringen.

Tips 4: Om du inte vill lägga ut dryga 800 spänn för en ny knut-axel så gör som jag gjorde... Torkar knuten så rent det bara går. Doppa den i en burk med spillolja. Reka den fram o tillbaka. Torka. Doppa. Reka. etc. etc... Jag tog en rit-spik o pillade dom små gummitätningarna på knuten lite åt sidan så olja kunde tränga in till nål-lagren. Reka mera o torka bort det gamla rostfärgade som tränger ut. En gång till... Min knut blev som ny, men det är kanske inte nån permanent lösning. Men hela åtgärden kostade gratis och gjordes på en timma.

Jag lovar att du klarar av det oxå. Lätt.
av custom
momak skrev:Hej
Enten det er en kneket fjeder,eller fjederben der skl skiftes.
Hilsen från Dk

Nej nej nej!!! Ikke med dem syndromen!
av peterk110
Tack "custom" för tipset med knuten!

Min styrning började gå trögt för drygt en vecka sedan.
Provade med att fylla på servoolja men det hjälpte inte.

Men i morse sprayade jag på lite rostlösande på knuten och efter 10 min körning/rattning så gick det lätt igen!
Man kommer åt knuten inifrån motorutrymmet.
Ha en slang på rostlösningsburken så är det lättare att pricka.
Spraya, vrid ratten ett kvarts varv, spraya igen, osv, tills knuten är sprayad från alla håll.

10 min jobb och i princip gratis!

Kanske inte någon långsiktig lösning, men det visar sig.
Användarvisningsbild
av gaggi77
peterk110 skrev:Tack "custom" för tipset med knuten!

Min styrning började gå trögt för drygt en vecka sedan.
Provade med att fylla på servoolja men det hjälpte inte.

Men i morse sprayade jag på lite rostlösande på knuten och efter 10 min körning/rattning så gick det lätt igen!
Man kommer åt knuten inifrån motorutrymmet.
Ha en slang på rostlösningsburken så är det lättare att pricka.
Spraya, vrid ratten ett kvarts varv, spraya igen, osv, tills knuten är sprayad från alla håll.

10 min jobb och i princip gratis!

Kanske inte någon långsiktig lösning, men det visar sig.
Hej

Har precis samma problem som du. Jag har en Volvo S60 2.4, 2002. Höger hjullager är slut eller hörs den sjunga! Men när det var kallare så började ratten bli svår samma som du beskrev! Ska prova spraya knuten. Men jag hör också att någoting visslar när jag vrider åt höger. Det visslar inte alltid! Och igår visslade det bara när jag bromsade, sjukt. Hoppas det löser problemet :)
Användarvisningsbild
av gaggi77
greeeken skrev:Har du för mkt olja i behållarenså får du dessa symptom som du säger. Jag gjorde misstaget en ggn o fyllde på för mkt då blev det som du beskriver.
Kolla nivån.
Steg två byt ut oljan helt.
Vad gjorde du sen? Och fick du bort problemet?
Lös jord i b230a

Under insuget på min b230a sticker det upp e[…]

Är väldigt vanligt med fel på h&[…]

Startproblem

Tycker det lutar starkt åt ett nytt batteri.

Tvättade bilen för första gån[…]