Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MrWalker
Jag menade såklart att jag skulle undvika KORTturer framöver om bilen går igång.
Jag ska försöka undersöka batteriets ålder, står det på själva batteriet något som berättar när det är tillverkat eller så? Ska försöka att hjälpstarta bilen med farsans S80 i helgen, då avgörs det om jag köper nytt eller om jag chansar ett tag till med det befintliga.
av Fred
Jag tror inte att det finns några uppgifter på batteriet om när det är tillverkat.

Du kan ju alltid testa att ladda upp det gamla ordentligt för att se vad som händer. Till det behöver du en riktigt bra, modern, laddare för att få ett bra resultat. Du får nog dock bereda dig på att du kommer få lite konstiga elfel i bilen framöver eftersom våra bilar ofta reagerar ganska konstigt på dåliga batterier.

Lycka till!
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Ett batteri tål att laddas ur helt om syranivån är ok. Är det kallt riskerar batteriet skadas mer pga kylan. Är batteriet helt kan det laddas upp men är det minsta skadat så kommer en laddning enbart att förstöra batteriet. Troligtvis är en cell i ditt batteri skadat så köp ett nytt batteri. Det går alldeles utmärkt att köpa ett biltemabatteri. De fungerar utmärkt. Startar bilen med startkablar så är det batteriet. Visst du kan åka en stund så att det laddas upp men du kommer nog att bli ståendes igen.
av MrWalker
Jag har som princip att inte ta några genvägar när det gäller kärran så det blir kanske ett nytt batteri trots allt.
av MrWalker
Som en liten summering kan jag meddela att jag startade bilen med kablar, körde en timmeslång tur, och att bilen har fungerat klockrent sedan dess.
av Fred
Då är det uppenbart att det var batteriet som var boven i dramat. Du får dock vara beredd på att du kommer få fler batterirelaterade problem framöver. Din långkörning laddade antagligen endast upp batteriet tillfälligt men batteriets förmåga att hålla laddningen är troligen starkt påverkad.

I princip alla batterier går att ladda upp till fullt hur slut de än är. Dock faller kapaciteten snabbare och snabbare ju sämre batteriet är. Som exempel kan jag nämna min iBook som jag sitter med nu. Det är inga som helst problem att ladda upp den till 100% men drar jag ur laddkabeln rasar batteristatusen väldigt snabbt och datorn varnar för lågt batteri efter bara fem minuter. Enda lösningen är att skaffa ett nytt batteri men det kostar lika mycket som ett nytt bilbatteri så det svider rejält!
av MrWalker
Och så hände det slutligen igen. Härom dagen var bilen död igen. Inget fungerade, centrallåset var dött och jag kunde inte ens öppna bakluckan. Hur kan Volvo inte ha byggt in en nödöppningsmekanism för bakluckan, det fanns ju förr? Den här gången blev det hur som helst ett nytt batteri som jag installerade ståendes som ett Z i bakluckan:)

Sedan dess är allt utom en sak bra... Servicelampan lyser de första 5 minuterna efter varje start. Har jag förvirrat min bil genom batteribytet? Finns det fortfarande enkla sätt att släcka denna lampa (var det inte med hjälp av typ trippmätarknappen förr?) eller är det en verkstadsgrej att fixa?

Notera att XC60 är bakhjulsdriven när […]

Häromdagen kom en eventuell indikation p&ari[…]

V502.0D spridarfråga

Det är mekonomen verkstad som dragit slutsats[…]

Keyless/Nyckeldosa

Sen 1 månad tillbaka krånglande l&arin[…]