Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mustang12
Jag hämtade hem bilen ifrån italien italienska volvo 2005 75000 ink allt
jag har inte bytat ut denna del det har väl sphagetti killarna fixat
felet kom väldigt sällan sen kom det tätare och tätare , man kanske ska riva ner den och gå igenom den
slangar hm jaa jag får väl kika runt i kylan hua
vet du var man kan hitta shema på slangarna ?
mvh
Användarvisningsbild
av andreas 80
Som sagt lite ovanligare med problem när man har ett "gult" spjäll. Men har man inte den senaste mjukvaran i så är vissa av gränserna när felkoder sätts väldigt låga, vilket gör att du går i limp-home.

Ta ner och gör rent spjället, och se till att uppgradera mjukvaran.
Om du är osäker på om installationen av det spjället som sitter i är utförd på en volvoverkstad och laddat med rätt mjukvara för din bil, bör du som Wissel säger göra en omladdning först för att vara på den säkra sidan. Men verkstaden bör kunna kontrollera detta åt dig, och göra det som är nödvändigt.

Med den senaste mjukvaran laddad kan du sedan låta verkstaden göra ett "ETM TEST" då kan man se om det är någon skillnad i signalen från de 2 interna givarna. Den skall inte skilja mer än någon procent på sin höjd över hela spannet.
Då får man en hyfsad indikation på om spjället är ok eller inte.

/Andreas
Användarvisningsbild
av wissel
mustang12 skrev:Ja jag har aldrig haft den inne och fått någon uppdatering
jag har haft bilen sedan 05 kanske på tiden
JOOO :-)
av Toffelhjälten
wissel skrev:Vad jag kan se har du det nya spjället i din bil, detta är inte känt för stt "spöka". Jag skulle
lämna in bilen för omladdning av spjället och sedan en uppgradering av spjället, i den ordningen som jag skriver....
1 Omladdnin
2 Uppgradering
Gör du en omladdning så får du senaste uppgraderingen.
Användarvisningsbild
av wissel
"Gör du en omladdning så får du senaste uppgraderingen."Nej.
Gonatt. :)
Användarvisningsbild
av Sparkz
Omladdning är när man har bytt en styrenhet och ska tanka mjukvara till den. Uppgradering är en... ja, uppdatering. I vilket fall som helst får man alltid den senaste mjukvaran. Tips: Lämna in på service, en total uppgradering (alla styrenheter) ingår numera...
av mustang12
rengöra ? ska jag även riva elekrtoniken i den ?
andreas 80 skrev:Som sagt lite ovanligare med problem när man har ett "gult" spjäll. Men har man inte den senaste mjukvaran i så är vissa av gränserna när felkoder sätts väldigt låga, vilket gör att du går i limp-home.

Ta ner och gör rent spjället, och se till att uppgradera mjukvaran.
Om du är osäker på om installationen av det spjället som sitter i är utförd på en volvoverkstad och laddat med rätt mjukvara för din bil, bör du som Wissel säger göra en omladdning först för att vara på den säkra sidan. Men verkstaden bör kunna kontrollera detta åt dig, och göra det som är nödvändigt.

Med den senaste mjukvaran laddad kan du sedan låta verkstaden göra ett "ETM TEST" då kan man se om det är någon skillnad i signalen från de 2 interna givarna. Den skall inte skilja mer än någon procent på sin höjd över hela spannet.
Då får man en hyfsad indikation på om spjället är ok eller inte.

/Andreas
Användarvisningsbild
av wissel
Nej gör Guds skull, gör ent det du ser vid själva sjället, jag brukar endast ta bort
gummislangen och sedan försiktigt med fin trasa, kolla att spjället går lätt o fint, det skall inte stänga helt.
:-)

Ett alternativ kan vara att låta Bilprovning[…]

Jag lyckades få en ny XC90, en provbil l&ari[…]

AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil anv[…]

Hade lite tur med samma problem som försvann […]