Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

larsolsson skrev:Jag har bytt olja samt uppdaterat programvaran. Volvoverkstaden tror sig vara säkra på att det är ventilpaketet.
Jag funderar på att byta detta på min maskinskadeförsäkring som räcker upp till 15000 mil. Dock blir det ganska saftigt eftersom man betalar 35% av kostnaden och min 7500 spänn. ( Volvia )
Tar Volvo 7500kr för byte av ventilpaketet, eller menade du att det är den summan du får betala till Volvia för att få den bytt?
Hej

De siffor jag har fått är att ett nytt ventilpaket ligger på ~13 000 kronor. Sedan tillkommer det arbete att byta detta, ny olja osv.
Hur många timmar och ev. timpris skiljer nog sig garanterat mellan verkstäderna.

Enligt Volvia så täcker maskinskadeförsäkringen detta fel. Om man vill utnyttja försäkringen på en bil som närmare sig 15 000 mil ( övre gräns för volvias maskinskadeförsäkring) så ligger självrisken på 35% av reparationskostnaden eller minst 7 500 kronor.

Så kostnaden blir 7500 kronor eller mer. Jag har inte fått någon exakt uppgift hur mycket arbet som går åt att byta paketet.

/ Lars
Intressant Lars...

Problemet med min är att den bara växlar hårdare mellan 2-3 ... Alla andra växlar går kanonmjukt... Ibland tvekar den någon halv sekund innan den dunkar i 3an... Ibland tvekar den inte men ändå slår den i 3an märkbart hårdare än övriga växlar... Detta händer bara one way. Dvs uppväxling... Aldrig när den växlar från 3-2...

Händer både när den är kall eller varm, ingen skillnad!
Ska ge mig på en sköljning i slutet av månaden och uppdatera ... Se om det hjälper!

Någon som vet om min låda har detta B4 lock? Vad är symptomen på om detta strular? Värt att byta i samband med sköljning?
Om felet bara är i uppväxling från 2 till 3
så skulle jag defenetivt byta B4 locket & ladda TCM uppgradering samt nolla adaptionen. Inget mer.

Men eftersom du nyss köpt bilen (av en privat person?) Så kan man ju kostapåsig ett olje byte = 6-7 lite ny olja i lådan (ej skölja lådan = 12 liter olja)

Om nån erbjuder dig ett oljabyte som innehåller 2-3 liter olja så åk till annan verkstad.
CarMan skrev:Om felet bara är i uppväxling från 2 till 3
så skulle jag defenetivt byta B4 locket & ladda TCM uppgradering samt nolla adaptionen. Inget mer.
CarMan.
Jag har gjort detta på min bil. Trots detta slår den i växeln från tvåan till trean.
Vad tror du gäller då? Byte ventilpaket?
Frivarvara den lite innan växel går i ganska hårt?
Är det nya delar du monterat?
När monterades B4 lockat & när gjordes mjukvaru uppdateringen?

Om man har andra problem så bör man göra et kemiskt prov på växellådsoljan innan nåt annat görs (så byt inte olja innan den gammla oljan testats)
Oljan byttes (och sköljning gjordes) inkl. uppdaterad mjukvara på Volvo verkstad för ca 1000mil sedan. B4-locket byttes på Volvo verkstad för 5månader sedan. 600mil har körts sen dess.

Den frivarvar inte nämnvärt, om nåt alls, innan treans växel slår i.
Accelererar man hårt, så trean läggs i på högre varvtal, så slår den inte.
Och när oljan blivit ordentligt varm, då först växlar den mjukt från 2 till 3 (iaf till 90% av gångerna).
Jag har gjort ett ventilpaket byte på rekommendation av Volvo.

Slutsatsen är att alla växlar nu går mjukare men växlingen mellan 2an och 3an fortfarande skiljer sig åt från de övriga växlarna. Speciellt när den är kall. Jag upplever det som bättre än innan men kan inte säga att jag är 100% nöjd.
Det blir liksom ett "glapp" i växlingen och när växeln går in så är det betydligt hårdare än övriga växlar.

Sitter B4 locket på ventilpaketet? Iså fall borde väl det har bytts när ventilpaketet byttes eller?

/ Lars

Jag har funderat på att sätta en liten […]

Byta skärm V60 2013

Hej! Sitter med en Volvo V60 från 2013. Ty[…]

Har fått svar nu och det fungerar när d[…]

mäh skrev fel igår..342 är givetvi[…]