Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
Avgas garanti = 5 år 8000 mil.

Du får väga för & nackdelar mot varan.

Poletar = laglig trimmning
du vet att delarna i motor & drivlina tål effelten.
Du vet att motorn fortfarande lkarar miljökraven
Du vet att volvo verkstan kan ladda mjukvara utan att det blir nått fel
Du vet att volvo verkstan kan laga bilen oavset fel då domhar all litratur & värden på motorn.
I mina ögon så påverkar inte detta trim andrahansvärdet.

BSR = olaglig
Du vet inte om motor & drilina tål effekten trimet lämnar
Du vet inte om bilen klarar gällande iljökrev (gasnka troligt att den inte gör det)
Det är osäkert om det kan skita sig när man laddar mjukvara eller gör annan repratio på en bilverksta
Volvo verkstan vet int om värdena i deras litratur fortfarande överenstämmer med din bil, när dom ska laga den ( kan bli svårt & dyrt att laga bilen)
Andra handsvärdet kan påverkas negativt.
XC90_Executive skrev:
sand3rs skrev:Men ofta är Polestars effektökning blygsam och priset inte lika blygsamt.
På pappret kanske. I verkligheten kan jag säga att det känns som mycket mer än vad det står på pappret! Är även visat i t.ex TV där nya D5 awd Polestar blev uppmätt till 229hk och ca 500Nm.

Priset går faktiskt inte att klaga på heller. Du får mycket mer än vad någon "utomstående" firma kan erbjuda.
Kan inte hålla med om att 229hk är "mycket mer" än de 225hk som utlovas. Kan heller inte hålla med om att drygt 9000kr för 20 hk är prisvärt.
229hk/500Nm är väl ganska mycket mer än 225hk/460Nm? Jag har 'bevisat' att min XC60 D5 aut minskade 70-130 tiden med 2,3sek efter trimmet!

Att Polestar ger mycket mer menar jag inte bara i effekt utan även trygghet. Du vet att bilen klarar alla miljökraven. Den blir 100% laglig och det blir aldrig några problem med uppdateringar i framtiden.
CarMan skrev:Avgas garanti = 5 år 8000 mil.

Du får väga för & nackdelar mot varan.

Poletar = laglig trimmning
du vet att delarna i motor & drivlina tål effelten.
Du vet att motorn fortfarande lkarar miljökraven
Du vet att volvo verkstan kan ladda mjukvara utan att det blir nått fel
Du vet att volvo verkstan kan laga bilen oavset fel då domhar all litratur & värden på motorn.
I mina ögon så påverkar inte detta trim andrahansvärdet.

BSR = olaglig
Du vet inte om motor & drilina tål effekten trimet lämnar
Du vet inte om bilen klarar gällande iljökrev (gasnka troligt att den inte gör det)
Det är osäkert om det kan skita sig när man laddar mjukvara eller gör annan repratio på en bilverksta
Volvo verkstan vet int om värdena i deras litratur fortfarande överenstämmer med din bil, när dom ska laga den ( kan bli svårt & dyrt att laga bilen)
Andra handsvärdet kan påverkas negativt.
Tex Rica är TUV Godkänd och ISO 9001 Certifierad, så det argumentet håller verkligen inte.
En Polestar trimmad bil har även den mindre säkerhetsmarginaler och bör således även den slitas snabbare än original.
I mina ögon har alla trimmade bilar lägre andrahandsvärde då jag utgår från att de körts hårt. Argumentet för säkrare omkörningar är ett argument man använder för att övertala sin fru.
Med Softloader/handenhet behöver du inte oroa dig för att Volvo ska skriva över trimfilen och därigenom sabba mjukvaran.

Om alla dina argument för Polestar stämmer så kan man ju fråga sig varför inte Volvo erbjuder det redan original. Visst behövs det större säkerhetsmarginaler i andra delar av världen med sämre bränsle, värme osv. Men om det inte sliter mer och alla miljökrav uppfylls så köper du och betalar för en sämre motor än Volvo borde ge dig...
Menar ni att Polestar garanterar 205hk i min bil, fast i verkligheten blir det mer?
kamilenski skrev:Menar ni att Polestar garanterar 205hk i min bil, fast i verkligheten blir det mer?
Nej, det tror jag verkligen inte. Vad jag förstår av vanliga trimfirmor så är den angivna effektökningen ett medelvärde de fått på flertalet uppgraderade bilar. Vilket borde betyda att du kan få lite mer än det angivna men även mindre. Rätta mig gärna om jag har fel. Ingen motor är identisk så det skiljer lite. Men att Polestar skulle "garantera" kan jag iaf inte tänka mig.
Användarvisningsbild
av CarMan
sand3rs skrev:Om alla dina argument för Polestar stämmer så kan man ju fråga sig varför inte Volvo erbjuder det redan original. Visst behövs det större säkerhetsmarginaler i andra delar av världen med sämre bränsle, värme osv. Men om det inte sliter mer och alla miljökrav uppfylls så köper du och betalar för en sämre motor än Volvo borde ge dig...
Iso vadå?
Försök att regbesikta en BSR trimmad bil, så får du se om det går! Går det inte är bilen inte laglig.
Många trimm är låsta så volvo inte kan skriva över. det löser problemet med att du inte blir av med din trim fil, men det löser inte probelet med att volvo kanske har åtgärdat nått i sin fil, du får inte den åtgärden i din bil !!!
Sen om det händer nått iallafall, så är det lätt att du som kund hamnar i sitsen att man skyler på varann. (det hände på grund av trimet)
Det har ju bevisligen visatsig att vissa rimfirmor har råkat göra saker som dom inte har koll på (tillexempel så har BRS nån mjukvara där ilen börjar dra mer ström)

En poletar trimad bil har ett trim som funktions testats av volvo.

Jag kan hålla med om att en trmmad bil oftast körs hårdare. Jag upplever att Poletar trimmade bilar ibland körs lika hårt som övriga trim bilar, men förvånansvärt många trimmar bilen bara för att det går, eller för att dom vill ha det värsta (man ska ja trim & RSE m.m. men andvänder det inte)
Dom trimmar när dom ändå är inne på Service (dom hade inte gjort sig besväret att åka till en trimmfirma)

Jag hade en kund i höstas som skulle ha tim, han fick reda på vad det kosta m.m. Blina kiten för priset, utan skulla bara ha det. När han hämta blien fråga han hur många hästar till vart det (han var alltså inte så intresserad så hantagit reda på det innan)
Han hade ju givetvis valt allt o största momton m.m. när han köpte bilen så han fick 20Hk för ca 9000:-
Användarvisningsbild
av CarMan
Varför vill man ha 500nm om man vet at tilverkaren av växel lådan säger att den bara tål 460Nm ?
av hamre
Har besiktat flera bilar med maptun och bsr trimm och gått igenom utan anmärkning. Själva trimmet e ju inte olagligt om inte avgasvärdena ändras

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

Ja. EXC betyder helt rätt att något &au[…]

såg nu finns 342..hmm undra vad det är

.. det finns en svart grej, typ som en dörr[…]