Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Sparkz
DJ skrev:Dessutom ser jag det som mycket märkligt att behöva rengöra vevhusventilationen så ofta som varje år, oavsett om jag gör det själv eller betalar själv för att få det gjort.
Bilar kräver service, så är det. Det är väl inte konstigare än att du behöver byta olja, luftfilter, smörja gångjärn osv...

"Catchtank"= oljefälla finns, det är den som sitter under insuget, en svart plastburk. Vevhusgaserna går genom en labyrint i den och oljan (det mesta av den) rinner tillbaka till tråget.
Användarvisningsbild
av CarMan
DJ skrev:
CarMan skrev:i vissa servicar intgår det att göra rent vissa ditaljer till vevhusventelationen.
på specielt turbomotorerna är en av nipplarna en känslig del som desutom sittter på en dum plasering.
om man servar bilen på ett ställe där dom inte vet hur detta ska göras, eller om man tycker att ett oljebyte är en srrvice 6 hoppar över att göra den viktiga servicen som är en gång/år så kan man får problem!

är det nån här inne som har haft stopp i sin vevhus ventelation & som desutom har regelbundet servat bilen minst var 12 månad hoss märkesverksta?
Vad jag var ute efter var att slippa få in så mycket skit till gasspjäll och insug. Även om det inte hinner sätta igen sig mellan varven.

Dessutom ser jag det som mycket märkligt att behöva rengöra vevhusventilationen så ofta som varje år, oavsett om jag gör det själv eller betalar själv för att få det gjort.

Det man inte tar i händerna får man ta ur plånboken. Nyss uppfunnet djungelordspråk. :lol:
det är inte varje service som man rengör vevhusventelationen. men det är en grej till som bilägaren har mycket svårt att hålla koll på när rät intervall för deta infaller om han inte gör en service om året, för då sker det automatiskt!
av jbl
Var sitter den där slangen / nippeln man bör ha koll på.
Användarvisningsbild
av CarMan
jbl skrev:Var sitter den där slangen / nippeln man bör ha koll på.
på högersida av insugsrörets underkant, presis vid generatorn
av Perra N
Kallslammet kokar bort om man kör bilen ordentligt varm. Jag brukar råda mina kunder som bara kör korta sträckor, att minst ett par ggr i veckan köra bilen lite extra, så att den blir ordentligt varm. Både för batteriets och kallslammets skull. Men oljan kan ändå försämras i sina egenskaper, så man tar en titt vid vevhusventilationen vid varje service.
Användarvisningsbild
av DJ
Sparkz skrev:
DJ skrev:Dessutom ser jag det som mycket märkligt att behöva rengöra vevhusventilationen så ofta som varje år, oavsett om jag gör det själv eller betalar själv för att få det gjort.
Bilar kräver service, så är det. Det är väl inte konstigare än att du behöver byta olja, luftfilter, smörja gångjärn osv...

"Catchtank"= oljefälla finns, det är den som sitter under insuget, en svart plastburk. Vevhusgaserna går genom en labyrint i den och oljan (det mesta av den) rinner tillbaka till tråget.
Jo, det är konstigare. Alla bilar behöver service, men alla behöver inte rengöra vavhusventilationen regelbundet för att inte packboxarna på vevaxeln ska ge upp i förtid. De flesta bilars vevhusventilation är underhållsfri.

Men om det redan sitter en oljefälla (det visste jag inte) så är det nog inte rätt lösning med en extra.
Användarvisningsbild
av CarMan
DJ skrev:
Sparkz skrev:

Jo, det är konstigare. Alla bilar behöver service, men alla behöver inte rengöra vavhusventilationen regelbundet för att inte packboxarna på vevaxeln ska ge upp i förtid. De flesta bilars vevhusventilation är underhållsfri.

Men om det redan sitter en oljefälla (det visste jag inte) så är det nog inte rätt lösning med en extra.
problemet varierar beroende på vilken olja man kör på !!!
Användarvisningsbild
av DJ
CarMan skrev:
Volvo säljer Mobil1, är den att rekommendera?

(Jag har väldigt bra pris på såna 20-litersdunkar)
av NCR
DJ skrev:
CarMan skrev:

Castrol är det i min bil och den har även en liten dekal med det namnet som "volvo rekommenderar" under huven.
Användarvisningsbild
av CarMan
DJ skrev:
CarMan skrev:

att byga en olja är extremt kompliserat. Man kan inte generel säga att tilexempel Mobil1 är bra allar dåligt. dom tilsatser man har i i oljan påvekar olika motorer på olika sätt.
Du får helt enkelt fråga nån på Mobil1 om deras olja fr bra eller byggd för en spesefik motor.

Castrol har ialla fall byggt en olja just för volvos motorer, så den är skreddarsydd för att funka i dom nya.

Håller med om 21" 7-Open Spoke Matt Te[…]

Troligen en 2013 XC70, som hör hemma här[…]

Det är även nytt grönt packning p&a[…]

Ni som kör husvagn med eran XC 40, vilka husv[…]