Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av stuffs
andreas_lofgren skrev:Det är inte ett dugg fel. Det är DU som har fel

Att en xenonlampa ger mer ljus PER watt är däremot sant.
Du får nog läsa på lite mer nu.

Om en lampa ger mer ljus per watt, så betyder det att det blir mindre värme per watt också. Watt=energi!

Att xenon omvandlar mer energi till ljus och mindre till värme jämfört med halogen är ganska väl konstaterat.

//stuffs
Användarvisningsbild
av SvenB
Att greeeken och andreas_lofgren skulle ha samma uppfattning kan man glömma. Men med tanke på tidigare diskussioner dem emellan, i fall där jag har kunskaper så tror jag mer på Andreas. Om man jämför en vanlig glödlampa med en lågenergilampa märker man det. En 10 watts glödlampa blir lika varm som en 10 watts lågenergi, men lågenergi ger mer ljus.
Användarvisningsbild
av stuffs
KKR skrev:Att greeeken och andreas_lofgren skulle ha samma uppfattning kan man glömma. Men med tanke på tidigare diskussioner dem emellan, i fall där jag har kunskaper så tror jag mer på Andreas. Om man jämför en vanlig glödlampa med en lågenergilampa märker man det. En 10 watts glödlampa blir lika varm som en 10 watts lågenergi, men lågenergi ger mer ljus.
Och båda dessa är just en lampa med glödtråd. Det är inte en xenon lampa.

//stuffs
Användarvisningsbild
av SvenB
Men watt är ett mått på energiförbrukning med medföljande värme. Ljusutbyte mäts i lux. En xenonlampa har lägre wattal, men ger trots det mer ljus (lux) i förhållande till wattalet. Dessutom vet jag inte om jag håller med om att lågenergilampor har glödtråd.
Användarvisningsbild
av Fisch
Halogenlampor har en verkningsgrad omkring 10% och en xenonlampa omkring 35%.

Halogenlampa 60W:
n=0,1
W=60W
Q=värmemängd i watt

Q=60*0,1= 6W synligt ljus, resterande 54W värme.

Xenonlampa 60W:
n=0,35
W=60W
Q=värmemängd i watt

Q=60*0,35= 21W synligt ljus, resterande 39W värme.

Xenon ger mer ljus per watt och avger mindre värme än motsvarande halogen med samma effekt.
Användarvisningsbild
av stuffs
Fisch skrev:Halogenlampor har en verkningsgrad omkring 10% och en xenonlampa omkring 35%.

Halogenlampa 60W:
n=0,1
W=60W
Q=värmemängd i watt

Q=60*0,1= 6W synligt ljus, resterande 54W värme.

Xenonlampa 60W:
n=0,35
W=60W
Q=värmemängd i watt

Q=60*0,35= 21W synligt ljus, resterande 39W värme.

Xenon ger mer ljus per watt och avger mindre värme än motsvarande halogen med samma effekt.
Och där kom till och med faktan :)

Läs och lär.

//stuffs
av greenbay
Utan spårbarhet på varifrån siffrorna kommer, är ingenting bevisat eller klart.
Tror ni på allting som står på nätet???
/greenbay
Användarvisningsbild
av stuffs
greenbay skrev:Utan spårbarhet på varifrån siffrorna kommer, är ingenting bevisat eller klart.
/greenbay
Men då tar vi lagkravet på högtrycksspolning på strålkastarna när det är xenon.
Det är pågrund utav att dom inte blir lika varma, och inte kan smälta is osv på lyktorna!

//stuffs
av Lövet
Du tror inte det är också på grund av att du får stickljus som ger fel spridning med smutsiga strålkastare?
Användarvisningsbild
av hollan
stuffs skrev:
greenbay skrev:Utan spårbarhet på varifrån siffrorna kommer, är ingenting bevisat eller klart.
/greenbay
Men då tar vi lagkravet på högtrycksspolning på strålkastarna när det är xenon.
Det är pågrund utav att dom inte blir lika varma, och inte kan smälta is osv på lyktorna!

//stuffs
du har ju ingen högtrycksspolning på v70 upp till 04 den har vanliga torkare precis som bilar utan xenon

Ja. EXC betyder helt rätt att något &au[…]

såg nu finns 342..hmm undra vad det är

.. det finns en svart grej, typ som en dörr[…]