Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av VXC70
svda skrev:
snoddasD5 skrev:Kommer ju inte nå olja alls för filtret ska ju alltid lossas först innan man tappar ut olja. man är ju alltid tvungen och lossa filtret före man tappar olja annars gör man ju helt fel.
De där gäller nog bara norr om Umeå.
.
[/quote]

haha ja va fan babblar han i.
Användarvisningsbild
av snoddasD5
Tappar man ut oljan sen sätter tillbaka pluggen sen lossar filtret då öppnar filtret backventilen i botten på filtretkoppen och gammal olja rinner ner i oljetråget sen häller man på ny olja då har man gammal och ny olja i tråget gäller alla motorer med filterkopp. backventilen är tillför att hålla olja uppe så när du startar en kall bil ska oljan börja smörja toppen fort.
av svda
snoddasD5 skrev:Tappar man ut oljan sen sätter tillbaka pluggen sen lossar filtret då öppnar filtret backventilen i botten på filtretkoppen och gammal olja rinner ner i oljetråget sen häller man på ny olja då har man gammal och ny olja i tråget gäller alla motorer med filterkopp. backventilen är tillför att hålla olja uppe så när du startar en kall bil ska oljan börja smörja toppen fort.
Nu vet jag inte hur det ser ut på en D5, men på min 2,5T sitter koppen vertikalt monterad, som ett glas ställt på ett bord. Det behövs ingen backventil för att oljan skall stanna kvar i koppen, det fixar gravitationen. Olja kan heller inte ta vägen upp i motorn om man lossar filterkoppen. Det som möjligen kan finnas i botten av min filterkopp är en tryckstyrd bypassventil, men det är inte detsamma som en backventil.
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
snoddasD5 skrev:Kommer ju inte nå olja alls för filtret ska ju alltid lossas först innan man tappar ut olja. man är ju alltid tvungen och lossa filtret före man tappar olja annars gör man ju helt fel.
Enligt rep.bok från Haynes skall man både på bensinare och diesel tappa ur sumpen först. montera ny plugg och packning och sedan ta filtret. Jag tror inte en världsledande reparationshandbok kan ha så fel. Man kan alltid fylla filterhållaren med några dl olja. Den oljefilm som på motorn där innan räcker väl till för att smörja motorn den sekunden det tar för oljepumpen att få upp tryck.
Användarvisningsbild
av CarMan
kasta den rephandboken !
På dieslarna o alla nya bensinare som har filtret vänt åt andra hållet, så SKA filtret bytas först ! När filtret demonteras dreneras oljan från filtrkoppen ner i oljetroget.
av hammerin
Det gäller alltså min V70N 2.4T -03 :wink:

Då räcker det alltså med att jag tar bort koppen och byter gummiring, alternativt köper en ny kopp till filtret, och sen fyller på med den mängden olja som spills?

När det gäller själva oljebytet så har jag alltid oljepluggen bortskruvad när jag byter filtret. Gör jag fel då?
Användarvisningsbild
av Fisch
På V70N sitter filtret under troget, precis som svda säger så sköter gravitationen resten. Att lossa pluggen innan filtret är alltså helt normalt.

Det är väl V70II som filtret måste lossas först?
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Eftersom vi håller oss i forumet för modeller 00-07 antar jag att man håller sig till dessa och om man menar en annan verision så skriver man detta. V70II är en helt annan sak på eftersom filtret inte sitter vertikalt som på våra bilar här. Varför ska jag kasta en rep.handbok för carman eftersom den helt enkelt beskriver rätt tillvägagångssätt för V70N?
Användarvisningsbild
av CarMan
Fisch skrev:På V70N sitter filtret under troget, precis som svda säger så sköter gravitationen resten. Att lossa pluggen innan filtret är alltså helt normalt.

Det är väl V70II som filtret måste lossas först?

JA bland annat på V70II, men även tilexempel V50 (inte på V70N)

På V70N kan man göra hur man vill, för oljan rinner inte mellan trog & oljefilter.

Ja. EXC betyder helt rätt att något &au[…]

såg nu finns 342..hmm undra vad det är

.. det finns en svart grej, typ som en dörr[…]