llesrof skrev:
Vilka problem menar du? Jag drar visserligen inga släp men min XC70 har rullat drygt 10600 mil utan att ha problem med automatlådan. Min förra bil, en S70 2,5T med automatlåda, körde jag över 10000 mil utan att få ett enda problem med automatlådan. Visst förekommer det att automatlådor krånglar och då kan det bli durt. Men det är inte så där värst mycket billigare att renovera en manuell låda heller om den skulle börja krångla. Pengarna man måste lägga på ett kopplingsbyte kan man ju lägga på oljebyten i automaten för att på så vis minska risken för skador.
Nog är det väl allmänt känt att volvo har mera problem med automatlådorna än de mauella. Har flera bekanta som fått byta aut låda, men aldrig hört någon med problem med den manuella.
llesrof skrev:
Du uttrycker dig som om det du skriver är en sanning att automater bara är bra inne i stan. Det stämmer inte. Har du testat att köra automatväxlat under några år? Personligen föredrar jag automatlåda även utanför stan. Vill jag växla manuellt så kan jag göra det eftersom jag har Geartronic. Testa att göra det motsatta med en manuell låda...
Jag kan inte se någon anledning att ha aut. på långkörning, jag lägger i högsta växel vid 50km/h och har den i tills
jag är framme eller hamnar i någon bilkö (med eller utan husvagn). Varför då ha aut. som växlar i tid och otid om man inte låser den. Tycker Volvo aut. lådorna inte utnyttjar Dieselns vrid, utan växlar ner så fort man tittar på gasen. Har testat en hel del Volvo aut som jag kört på jobbet.
llesrof skrev:
Att automaten ger högre förbrukning och skatt är sant, men det kan jag leva med. Dels har jag råd med det och dels är det så bekvämt med automatlåda att jag gärna betalar extra för det.
Ja det är ju fritt att välja den bil man vill, vill man ha aut. låda ska man såklart köpa det, man för mig är det obegripligt att man vill det på en Volvo diesel, finns många andra märken där denna kombination fungerar betydligt bättre.
volvoknutte skrev:
kör D5 awd -07, aut. måste säga att det är den bästa bil jag har haft, det är smidigt i stan med automat, ja alltid smidigt oavsett körning, speciellt med husvagn(1800kg)
då man ska parkera på en camping.
Kan absolut hålla med om att det är en stor fördel med automat när man ska parkera husvagnen, blir ett jäkla slirande på kopplingen pga dieseln inte har någon styrka alls på riktigt låga varv.
V60 DRIVe Summum + High Tech. -12
Tidigare:
XC70 2,4d Summum BSR. -10
V70 D5 -04
855 GLT -95
460 GL -92
240 GL -82
240 DL -80