Erico skrev:...nog tror jag att det finns en marknad för uppvärmda torkarblad. Finns ju dom som lever på att tillverka isskrapor och snöborstar till bilar så ;-//
Nu är det ju lite skillnad i utvecklingskostnad på en bit fyrkantig plast/ett handtag med lite borst på och ett system att via elektriska kretsar värma upp en förslitningsdel som är utsatt för extremt mycket slitage och åverkan som dessutom bara används kanske ett tiotal gånger per år av en bråkdel av världens bilköpare. Ett par av dessa blad skulle antagligen kosta över tusen spänn (med tanke på vad vanliga blad kostar) vilket också skulle göra dem väldigt stöldbegärliga.
Man kan göra en liknelse med slitagevarnare på bromsbeläggen som är en otroligt vettig konstruktion som kan rädda både liv och bromsskivor året om. Dock är det ju inte många bilmärken som har det...varför?
OM eluppvärmda torkare efterfrågades av många och ansågs vara en nödvändig funktion så hade biltillverkarna tillhandahållit detta.
Med det sagt så håller jag absolut med att isiga torkare är irriterande och det skulle vara bra om man slapp det...men det är inget jag eldar upp mig för. Det handlar oftast bara om några gånger per vinter och då har det alltid gått bra för mig att stanna till och lösa problemet mekaniskt.
Det jag menade med Fords värmeslingeförsedda vindruta är att den
primärt utvecklats för att ta bort imma på insidan och därför har en en extremt mycket större målgrupp än vad ett system som enbart isar av torkare har. Att det sedan fungerar även för detta moment är en bonus.
Allt kokar ned till om det kostar mer än det smakar. Det är antagligen därför det endast är Ford som har sin speciella vindruta...Fordköpare tycker att det är värt de extra kostnaderna för rutan (både i inköp och vid byte) medan köpare av andra märken inte tycker det.