Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Den brukar visa fel hela tiden, men den sätter ju inte felkod fören den uppenbarligen vet att det är fel. när värdet är rimligt så sätts inte felkod (rimligt värde på en tempraturgivare är ju ganska stort spann)
Hej,

Har du bytt "T-map"-sensorn än? Jag har samma problem och det verkar vara beroende av temperaturen.

Vad är det för sensor vi pratar om egentligen? Temperatur, ladd? Var sitter den? Vad gör den? Förklara för en amatör!

/B
Det var precis vad jag trodde, jag citerar mig själv:
kvantskum skrev:Jag tror Temp/ladd-sensorn på intercoolern kan vara boven i mitt fall.
Det hörs vara mycket vanligare att den går sönder än luftmassemätaren.
Om Temp/ladd-sensorn är dålig och ger en felaktig signal kan det registreras en felkod på luftmassemätaren istället (ECM-135F, LMM för låg signal), eftersom tempsensorn inte övervakas av systemet.
Jag får hoppas det är temp-sensorn, den kostar beg bara 400:-.
Luftfilter? Original Volvo..
Jag bytte den och allt blev frid och fröjd. Tror jag jag gav runt 300 kr för en beg. sensor från skroten.
Du ser den om du öppnar huven och kikar neråt, tycks minnas att den bara sitter fastskruvad med 2 torx.
Den ska visst mäta insugstempen och laddtrycket. Om du får felet vid stark kyla så är det nog den som spökar.
Efter sensorbytet började bilen gå märkbart bättre, även när felkoden inte var aktiv.
Så sensorn sjöng nog på sista versen.
"Någon som vet om tryckgivaren är samma på bensinare som på diesel?"
En ofta återkommande fråga, passar "del A från bil B1 på bil B2?"
Leta upp del A i en reservdelskatalog. Notera artikelnumret. Leta upp motsvarande del till bil B2. Om det är samma artikelnummer så passar det på båda bilarna.
Detta förutsätter naturligtvis att man har tittat i samma katalog (webbsida).

Jag chansade på ET och fälgbredd, det b[…]

Den stora annons-tråden

Ser ganska fin och fräsch ut för sina […]

Bromsbelägg

Jag köpte ATE till våran v90. Stod ATE […]

Potentiellt bromsproblem

Hej, har nog en bil som skall återkallas men[…]