Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Hellrider
Joggen skrev:Hej!

Jag står i begrepp att utföra 4000 mila service på min V70 -04. Jag har fått en uppgift på att det kostar 3898 SEK på Bilia. När jag sedan kollar vad dom verkligen gör blir man ju minst sagt arg. Kontroll av en del grejer typ yttre belysning och signal horn. Byte av olja, oljefilter och kupé luftfilter. Kan inte ta mycket mer än en halvtimme för ett proffs att utföra detta och det ska dom ha nästan 4000 SEK för!!!!

Är det någon som har förslag på hur jag ska komma undan detta? Hur mycket är stämpeln i serviceboken värd? Kan vilken bilfirma som helst stämpla den eller måste det vara en Volvo-verkstad? Finns det något sätt att släcka service-meddelandet man får upp? Har någon förslag på alternativ till Volvos dyra verkstäder?

Många frågor men jag blir upprörd av sånt här som jag tycker är rena rama bluffen från Volvos sida!
Du måste ha fått fel pris,, det är som boeder säger,,priserna har ju inte gått upp,,,däremot gått ner.du måste fått totalt pris,,kolla en gång till utan tillägg!
Användarvisningsbild
av Danneman
Pebben skrev:Utan att veta vad 4000 servicen innebär vilket innbär att jag antar att det stämmer som du skriver så tycker jag definitivt du skall gå någon annanstans. Bytte precis olja + filter på min V70 och det kostade 1500kr på Brandt i Vänersborg. Det var ingen service utan ett extra oljebyte bara. Eftersom jag inte stod för kostnaden gjorde jag det inte själv, men så länge du går till en seriös bilverkstad och får en stämpel tror inte jag det spelar så stor roll. Dvs. så länge den framtida köparen absolut tycker att den skall vara orginalservad, men jag tror de flesta idag vet om de hutlösa priserna och inte har något emot det.
Idet fallet spricker allt vad "Good will " heter..
av Teemu
Frigge skrev:Rekomenderar startk att du servar på en Volvoverkstad.

Därför att:

- Du kan tappa maskinskadeförsäkringen
- Du står helt utan Goodwill hos Auktoriserad Volvoverkstad
- Du missar kampanjer som utförs vid nästa verkstadsbesök
- Vid ett inbyte värderas bilen efter stämplarna i boken
- Uteblivna stämplar minskar helt klart värdet på bilen
och även kanske intresset vid en privat affär.

/Fredrik
Visst påverkar uteblivna stämplar bilars värde vid inbyte, men frågan är om man ändå inte sparar in dom pengarna genom billigare service? Tror inte det kommer att skilja speciellt mycket i slutändan.
av Hellrider
Teemu skrev:
Frigge skrev:Rekomenderar startk att du servar på en Volvoverkstad.

Därför att:

- Du kan tappa maskinskadeförsäkringen
- Du står helt utan Goodwill hos Auktoriserad Volvoverkstad
- Du missar kampanjer som utförs vid nästa verkstadsbesök
- Vid ett inbyte värderas bilen efter stämplarna i boken
- Uteblivna stämplar minskar helt klart värdet på bilen
och även kanske intresset vid en privat affär.

/Fredrik
Visst påverkar uteblivna stämplar bilars värde vid inbyte, men frågan är om man ändå inte sparar in dom pengarna genom billigare service? Tror inte det kommer att skilja speciellt mycket i slutändan.
För det första så är det helt fel pris,för det andra så är den helt kass å äga eftersom din europolicy flyger iväg som tranorna.men inte mig emot,mer pengar till verkstäderna!göööt
av Pebben
Danneman skrev:
Pebben skrev:Utan att veta vad 4000 servicen innebär vilket innbär att jag antar att det stämmer som du skriver så tycker jag definitivt du skall gå någon annanstans. Bytte precis olja + filter på min V70 och det kostade 1500kr på Brandt i Vänersborg. Det var ingen service utan ett extra oljebyte bara. Eftersom jag inte stod för kostnaden gjorde jag det inte själv, men så länge du går till en seriös bilverkstad och får en stämpel tror inte jag det spelar så stor roll. Dvs. så länge den framtida köparen absolut tycker att den skall vara orginalservad, men jag tror de flesta idag vet om de hutlösa priserna och inte har något emot det.

Jag tror definitivt inte att "good willen" kompenserar de förlorade pengarna på servicekostnaden. Jag menar hur många får goodwill på en 3 år gammal bil? Okej om det är garanti kvar på bilen men äldre bilar tvivlar jag starkt på att Volvohandlarna kollar upp huruvida den är servad hos dem eller inte när de bedömmer goodwillen.
Användarvisningsbild
av Loner
Pebben skrev:Okej om det är garanti kvar på bilen men äldre bilar tvivlar jag starkt på att Volvohandlarna kollar upp huruvida den är servad hos dem eller inte när de bedömmer goodwillen.
Jo det tror jag, iaf är det så med mina nuvarande och min föregående bil.
Dörrstoppen havererade på min 850, och verkmästaren slog i sin dator, "nämen den lagades ju för 4år sen, okej då fixar vi det gratis"

NUvarande är det bara smågrejor som jag fått "extra" för att jag är trogen kund, men för mig är det extra viktigt att bilen är servad/lagad hos aukt volvo-verskatd, så att volvo har all historik på bilen!

/L
av Pebben
Jag är inte sämre att jag kan ändra mig :) Stämmer det att de kollar sånt håller jag med dig fullständigt!
av Hellrider
Pebben skrev:
Danneman skrev:

Jag tror definitivt inte att "good willen" kompenserar de förlorade pengarna på servicekostnaden. Jag menar hur många får goodwill på en 3 år gammal bil? Okej om det är garanti kvar på bilen men äldre bilar tvivlar jag starkt på att Volvohandlarna kollar upp huruvida den är servad hos dem eller inte när de bedömmer goodwillen.
hmm ganska många får ep och definitivt då när den är 3 år för det är då europolicyn brukar avändas,och endast då bilen är fullservad hos auk v-stad!!så nu är du ute å pratar i nattmössan!
av Pebben
Det ända jag kan säga att mina stötdämpare var slut efter 6900mil. Eller slut är fel ord men de glappade, vilket alltså innebär att de inte var utslitna dämpningsmässigt men ändå defekta. Min bil är fullservad på Volvo och inte var de villiga med någon Goodwill inte.
av Hellrider
Pebben skrev:Det ända jag kan säga att mina stötdämpare var slut efter 6900mil. Eller slut är fel ord men de glappade, vilket alltså innebär att de inte var utslitna dämpningsmässigt men ändå defekta. Min bil är fullservad på Volvo och inte var de villiga med någon Goodwill inte.
Tja det beror ju givetvis på jag sa inte att man får det för allt då hade det ju inte varit någon idé,amen dämpare fanns det en speciel policy för,så det beror ju på vilken v-stad du var på

Tips: Lyssnar man mkt på radio är Tu[…]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]