Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Jocke S.
DDM/PDM-E010 = Styrenhet. Internt fel (Symptomområde 83)
BCM-0057 = Spänningsmatning. För låg spänning (Symptomområde 59)
BCM-0100 = Kommunikation mellan styrenheter. Kommunikationsfel (Symptomområde 59)
CCM-060 = Spjällmotor defroster. Internt fel (Symptomområde 87)
CCM-064 = Spjällmotor luftdistrubution. Internt fel (Symptomområde 87)
CEM-8F52 = Relä, strålkastarrengöring. För låg signal/Signal saknas (Symptomområde 36)
Användarvisningsbild
av greeeken
Jocke S. skrev:
När du har en så pass ny bil så täcker ju garantin en eventuell felsökning om någon felkod skulle dyka upp,men som sagt var- funkar allt så tuta och kör.
Självklart håller jag med! Men samtidigt är detta lite av min tankebana, d.v.s. att det kan ju ligga nägot "dolt" fel (som kanske inte är direkt märkbart) men som ändå finns där! Då skulle jag bara bli irriterad när garantin gått ut och jag hittar ett fel som kanske hela tiden funnits där! :roll:

Visst kan det vara missvisande. Men om jag får en logg som sedan raderas, för att efter någon/några månader senare åter igen kolla loggen och jämföra med den första, så kanske (förhoppningsvis inte) det dyker upp samma fel igen!

Har jag fel i detta tänkande?

Så länge du har garanti så gå o kolla upp det.
Det skadar inte , du får säkert reda om du har fel o du slipper oroa dig sen.
Användarvisningsbild
av 58
Okej då,det kanske inte var en onödig grej med facit i hand, men man bör ju faktiskt kunna lita på att biljäkeln som i princip är helt ny inte har några fel, i synnerhet inte så många, det är ju nästan så man börja undra om du fått ett måndagsex?Hur långt har bilen gått?
av Frigge
Felkoder finns nästan alltid, systemet är väldigt känsligt o sätter lätt koder som inte har någon betydelse för funktionen hos enheten.
99 % av felkoderna vid en utläsning är enbart skräpkoder då dom sätts om en enhet inte uppfattat meddelandet på Can-nätet tex.
Många enheter sätter felkoder om tex strömmen i batteriet sjunker en aning för mycket. Spjällmotorer är det sällan fel på trots felkod så fäst dig inte för mycket vid det.

/Fredrik
Användarvisningsbild
av CarMan
Jocke S. skrev:Om jag inte helt missuppfattar dig nu, så kan jag få felmeddelande på bilen då det inte finns några fel!? Innebär inte detta då att verkstaden kan byta saker i onödan då datorn loggar ett fel som kanske inte existerar?

Eller gör man som (på 740-tiden) då man raderade felmeddelandena och väntade ett tag och hoppades att dom inte skulle komma tillbaka?

I övrigt tackar jag för ett snabbt och proffesionellt svar!
man kan göra på många olika sätt & det beror på hur duktig mekanikern är om & hur man hittar eventuella fel. det är inte bara att stoppa in datorn & byta en del!
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Okej då,det kanske inte var en onödig grej med facit i hand, men man bör ju faktiskt kunna lita på att biljäkeln som i princip är helt ny inte har några fel, i synnerhet inte så många, det är ju nästan så man börja undra om du fått ett måndagsex?Hur långt har bilen gått?

Bilen har rullat strax över 400 mil.

Vi får tänka på att det kan handla om en liten (tillfällig) störning i systemet som ger felmeddelande. Men återkommer samma meddelande så är det något som inte står rätt till!

Måndagsex...nja, det kan jag inte tänka mig! Jag köpte ju den en torsdag... :wink:
Användarvisningsbild
av CarMan
Jocke S. skrev:DDM/PDM-E010 = Styrenhet. Internt fel (Symptomområde 83)
BCM-0057 = Spänningsmatning. För låg spänning (Symptomområde 59)
BCM-0100 = Kommunikation mellan styrenheter. Kommunikationsfel (Symptomområde 59)
CCM-060 = Spjällmotor defroster. Internt fel (Symptomområde 87)
CCM-064 = Spjällmotor luftdistrubution. Internt fel (Symptomområde 87)
CEM-8F52 = Relä, strålkastarrengöring. För låg signal/Signal saknas (Symptomområde 36)
i mina ögon så ser det ut som om bilen haft dåligt med ström vid nått tillvälle, kanske innan den ens levererades.

om man går djupare in i fel logerna kan man se hur länge sen felen sates & om alla sattes samtidigt, samt vilken batterispänning som då fans i den aktuella styrenhetern m.m.

har du haft priblem med tillexempen ECC:n så sak man alltid lägga i senaste mjukvaran i denna enhet till att börja med.
Användarvisningsbild
av Jocke S.
har du haft priblem med tillexempen ECC:n så sak man alltid lägga i senaste mjukvaran i denna enhet till att börja med.
Imellanåt så blåser det kalluft från mittkonsollen (även då termostaten står på 20 grader och ECC'n står på auto)
När jag hade bilen inne (för att det drog "uteluft" under ratten (ljudvallen)) för ett tag sedan, då dom satte in någon tätning för detta så frågade jag om det fanns någon ny programvara (mjukvara) till bilen. Enligt mekanikern var bilen för ny för att det skulle finnas uppgraderad mjukvara till den! Enligt honom fick jag vänta ett par år innan det dyker upp någon aktuell mjukvara till min bil!

Kan ju hända att meken hade en dålig dag...eller fick jag ett måndagsex till mek den gången! :lol:

Nu har jag en sån tur att jag har en släktings polare som är privat volvomek med tillgång till felkodsystem, men tyvärr ej tillgång till att uppgradera mjukvaran i sin verkstad! Men, i mitt fall...som har garanti på kärran, är det ju inga problem.
Användarvisningsbild
av CarMan
Jocke S. skrev:
Imellanåt så blåser det kalluft från mittkonsollen (även då termostaten står på 20 grader och ECC'n står på auto)
När jag hade bilen inne (för att det drog "uteluft" under ratten (ljudvallen)) för ett tag sedan, då dom satte in någon tätning för detta så frågade jag om det fanns någon ny programvara (mjukvara) till bilen. Enligt mekanikern var bilen för ny för att det skulle finnas uppgraderad mjukvara till den! Enligt honom fick jag vänta ett par år innan det dyker upp någon aktuell mjukvara till min bil!

Kan ju hända att meken hade en dålig dag...eller fick jag ett måndagsex till mek den gången! :lol:

Nu har jag en sån tur att jag har en släktings polare som är privat volvomek med tillgång till felkodsystem, men tyvärr ej tillgång till att uppgradera mjukvaran i sin verkstad! Men, i mitt fall...som har garanti på kärran, är det ju inga problem.
han måste vara den enda volvo mecken som vet när dom kommer med nya mjukvaror, vi andra får prova att ladda o se om dom går ner.
men sen kan man ju gissa att det inte finns nån nyare då bilen är så ny som din.
när tog du ut den? det kom en mjukvara till ECC:n i höstags nån gång
av Knasen
Nu har jag en sån tur att jag har en släktings polare som är privat volvomek med tillgång till felkodsystem, men tyvärr ej tillgång till att uppgradera mjukvaran i sin verkstad! Men, i mitt fall...som har garanti på kärran, är det ju inga problem
Be din polare kolla stepsen på motorerna

Håller med om 21" 7-Open Spoke Matt Te[…]

Troligen en 2013 XC70, som hör hemma här[…]

Det är även nytt grönt packning p&a[…]

Ni som kör husvagn med eran XC 40, vilka husv[…]